Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objektivet "Ipro Lens systems" till iPhone

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
Det finns ett objektiv: "Ipro Lens System" som man sätta på sin iPhone. Någon som har testat har erfarenhet?
mvh/Marie

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-24 18:40

Jag har inte testat det men blev nyfiken och tittade på deras webbsida, det verkar ju som en genomtänkt lösning för foto och film med iPhone. Priset 299$ för "stora" paketet tycker jag inte var något överpris. Dock vet jag inget om kvalitén men om det håller vad som utlovas så.

Vet inte om du kollat upp OlloClip. Det funkar ju lite annorlunda men för min del är det mycket smidigare och det kostar inte som en ny kompaktkamera.

Ursprungligen av pressplayontape:

Vet inte om du kollat upp OlloClip. Det funkar ju lite annorlunda men för min del är det mycket smidigare och det kostar inte som en ny kompaktkamera.

he! tack för tipset! kan du visa bilder tagna med OllClip? Använder du den hela tiden?
nv/marie

Ursprungligen av marie-claire:

he! tack för tipset! kan du visa bilder tagna med OllClip? Använder du den hela tiden?
nv/marie

Dett är två bilder tagan med makrolinsen. Men om du har instagram kan du söka på taggen olloclip så får du många exempel på bilder. (Det kan vara intressant att veta att mina bilder är efterbehandlade med Snapseed, en app jag också varmt rekommenderar.)

Ursprungligen av pressplayontape:

Dett är två bilder tagan med makrolinsen. Men om du har instagram kan du söka på taggen olloclip så får du många exempel på bilder. (Det kan vara intressant att veta att mina bilder är efterbehandlade med Snapseed, en app jag också varmt rekommenderar.)

[ATTACH="CONFIG"]36676[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]36677[/ATTACH]

hej! Väldigt förvånad att man kan få makrobilder med oskärpa i bakgrunden med detta OlloClip. Köper man olika tillbehör linser till den? Bild nr 2 ser jag inte vad det är....
Har du den på din iphone hela tiden? mvh/marie

Ursprungligen av marie-claire:

hej! Väldigt förvånad att man kan få makrobilder med oskärpa i bakgrunden med detta OlloClip. Köper man olika tillbehör linser till den? Bild nr 2 ser jag inte vad det är....
Har du den på din iphone hela tiden? mvh/marie

Nu är jag inte en expert på något sätt men effekten av ett makroobjektiv är ju att man kan förstora samtidigt som man får ett väldigt kort skärpedjup.m Det innebär tex att det inte går att fotografera ens en fluga utan att få oskärpa på någon del av den. Det är också det som är lite av tjusningen, att hitta den perfekta punkten att lägga skärpan för att få en bra bild.
Det blir kanske extra tydligt i nagelbilden där det inte finns totalskärpa på nageln (se vänstersidan) trots att bilden är tagen rakt framifrån.

Nej, objektivet sätter jag bara på när jag är sugen på att fotografera med det. Det är det som är så bra med just Olloclip för min del; just att det inte behövs ett särskilt skal.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-04 14:13
Ursprungligen av pressplayontape:

Nu är jag inte en expert på något sätt men effekten av ett makroobjektiv är ju att man kan förstora samtidigt som man får ett väldigt kort skärpedjup.m Det innebär tex att det inte går att fotografera ens en fluga utan att få oskärpa på någon del av den. Det är också det som är lite av tjusningen, att hitta den perfekta punkten att lägga skärpan för att få en bra bild.
Det blir kanske extra tydligt i nagelbilden där det inte finns totalskärpa på nageln (se vänstersidan) trots att bilden är tagen rakt framifrån.

Nej, objektivet sätter jag bara på när jag är sugen på att fotografera med det. Det är det som är så bra med just Olloclip för min del; just att det inte behövs ett särskilt skal.

Jag har också en Olloclip. Kan ju vara värt att nämna att den kommer med vidvinkel och fisheye objektiv också, men att kvaliteten på dessa inte är något att hurra över. Vidvinkeln är acceptabel men det blir lätt vignetting och oskärpa i kanterna, medan fisheye objektivet är riktigt dåligt.

Här är två exempelbilder som jag tog, det borde gå att få ner dem i full uppläsning så du ser vad jag menar: Olloclip Wide / Fisheye - Imgur. Riktigt kul att leka med men vänta dig inga underverk.

Edit: efter att ha kollat på iPro så verkar den kanske en aning bättre, är lite fundersam över varför de inte låter en se demobilderna i full upplösning dock.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 12:00

Bild nr 2 är väl en klämd nagel på någon stackare.

Ursprungligen av kenjon:

Bild nr 2 är väl en klämd nagel på någon stackare.

Precis. "Stackaren" är jag själv efter ett altanbygge där långfingrat fick agera stötfångare mellan tung balk och betongplint. Aj.

Fisheyeoptiken är främst användbar för video. Det råkade jag höra på The Talk Show som jag nu håller på att lyssna igenom. Jag har dock ingen egen erfarenhet men blev nyfiken.

Annars så är fisheye sällan någon hit för fotografier oavsett vilken optik du har. Den är så extrem så det är så sällan du kan använda det.

1
Bevaka tråden