Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad ska man köpa för Ipad?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-04 12:23

Många turistställen har 1/2/3/4-veckors surf på kontantkort också.
Så sålänge man inte flyger så pass som pmarriott gör så är det värt tiden att leta upp kontantkort för surf om man är på semester.

Sen måste jag säga att jag inte riktigt håller med om att paddan är värdelös utan internet, jag använder den ofta för att kolla film, läsa och ibland bara för att spela lite eller bara köra lite musik på hotellrummet.

  • Medlem
  • 2012-12-05 15:59

Jag förstår inte varför 3G/4G är så självklart. Varför inte köra internetdelning med sin iPhone? Ett abonnemang till plockar på mycket pengar med tiden. Så gör jag med min MBP när jag är ute. Då slipper man betala för två abonnemang. Man har ju samma problem utomlands med sin telefon och behöver byta sim.

Ursprungligen av per s:

Jag förstår inte varför 3G/4G är så självklart. Varför inte köra internetdelning med sin iPhone? Ett abonnemang till plockar på mycket pengar med tiden. Så gör jag med min MBP när jag är ute. Då slipper man betala för två abonnemang. Man har ju samma problem utomlands med sin telefon och behöver byta sim.

För att det är bekvämt med mobilnätsanslutning på iPad? Dela internet är ohållbart i längden. Kanske om man behöver göra det någon gång i halvåret.

Ang. kortet som man köper till Ipad. Telia har ett sådant kort fast fast det är inte ett twillingkort utan ett separat kort som har eget nummer och priset är 100 kr extra per månad beroende på abonnemang.
Jag har några funderingar/frågor kring hur man synkar:
Enligt vad jag kan förstå så är kortet inte knuttet till ett specifikt mobil-abonnemangnummer.
Synkas allting automatiskt med egen iphone eller ska man konfigurera melj mm?
Kan man konfigurera att flera användare kan läsa sina melj på samma Ipad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 12:43
Ursprungligen av marie-claire:

Ang. kortet som man köper till Ipad. Telia har ett sådant kort fast fast det är inte ett twillingkort utan ett separat kort som har eget nummer och priset är 100 kr extra per månad beroende på abonnemang.
Jag har några funderingar/frågor kring hur man synkar:
Enligt vad jag kan förstå så är kortet inte knuttet till ett specifikt mobil-abonnemangnummer.
Synkas allting automatiskt med egen iphone eller ska man konfigurera melj mm?
Kan man konfigurera att flera användare kan läsa sina melj på samma Ipad?

Mail har ingenting med sim-kort att göra.
Det enda som styrs av simkort är nummer och SMS.

Ursprungligen av marie-claire:

Ang. kortet som man köper till Ipad. Telia har ett sådant kort fast fast det är inte ett twillingkort utan ett separat kort som har eget nummer och priset är 100 kr extra per månad beroende på abonnemang.
Jag har några funderingar/frågor kring hur man synkar:
Enligt vad jag kan förstå så är kortet inte knuttet till ett specifikt mobil-abonnemangnummer.
Synkas allting automatiskt med egen iphone eller ska man konfigurera melj mm?
Kan man konfigurera att flera användare kan läsa sina melj på samma Ipad?

Din iPad fungerar i grund och botten precis som din iPhone, fast du kan inte ringa med den och inte sms:a. Du måste antingen teckna ett separat mobilt bredband till den. Detta får då ett eget nummer, men det saknar betydelse eftersom du som sagt inte kan ringa med den eller sms:a med den.
Eller så kan du, om din mobiloperatör har den tjänsten, plocka ut ett tvillingkort till ditt vanliga mobilabonnemang. Detta är i regel en billigare lösning, men ger ibland lite sämre teoretisk högsta hastighet. Tror inte du påverkas speciellt mycket av det.

Du konfigurerar din mail på din iPad precis som du gjort på din iPhone. Om du ställer in samma iCloud-konto på din iPhone och iPad så synkas automatiskt iPad och iPhone mot samma adressbok, kalender och iCloud-mail via iCloud-servern.
Du kan lägga in i princip hur många mail-konton som helst på din iPad, men alla som använder den kan se all e-post. iPad har inget stöd för flera användare som OS X för Mac har.

Ursprungligen av pmarriott:

Du konfigurerar din mail på din iPad precis som du gjort på din iPhone. Om du ställer in samma iCloud-konto på din iPhone och iPad så synkas automatiskt iPad och iPhone mot samma adressbok, kalender och iCloud-mail via iCloud-servern.
Du kan lägga in i princip hur många mail-konton som helst på din iPad, men alla som använder den kan se all e-post. iPad har inget stöd för flera användare som OS X för Mac har.

tack för ditt svar. Jag använder inte Icloud just nu utan använder fortfarande Outlook. Dock har jag på min Outlook 2 separata Inbox. Ena är G-mail och andra tillhör Bineros. Det funkar perfekt samt att man har tillgång till Outlook mapparna även på Iphone.
Nu undrar jag om man kan förutom eget e-post konton lägga inte en annans Inbox konton på Ipad?
Man har alltså flera brevlådor/Inbox, egna och någon annans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 13:17
Ursprungligen av marie-claire:

tack för ditt svar. Jag använder inte Icloud just nu utan använder fortfarande Outlook. Dock har jag på min Outlook 2 separata Inbox. Ena är G-mail och andra tillhör Bineros. Det funkar perfekt samt att man har tillgång till Outlook mapparna även på Iphone.
Nu undrar jag om man kan förutom eget e-post konton lägga inte en annans Inbox konton på Ipad?
Man har alltså flera brevlådor/Inbox, egna och någon annans.

1) Outlook är en klient för att läsa epost, precis som Mail på din iPad/iPhone... inte något istället för iCloud. Däremot är G-mail och Binero istället för iCloud. Men jag rekommenderar dig att använda dig av iCloud ändå fast då för allt utom mailen eftersom du har den på just gmail och Binero.

2) Ja, du kan konfa många mailkonton på en och samma iPad, precis som du kan på iPhone. De funkar precis likadant.

Ursprungligen av Trineo:

1) Outlook är en klient för att läsa epost, precis som Mail på din iPad/iPhone... inte något istället för iCloud.

Ursprungligen av Trineo:

Däremot är G-mail och Binero istället för iCloud.

??

Ursprungligen av Trineo:

2) Ja, du kan konfa många mailkonton på en och samma iPad, precis som du kan på iPhone. De funkar precis likadant.

Toppen!

Ursprungligen av marie-claire:

??

Toppen!

Vad Trineo menar är att iCloud, Gmail och Binero är emailtjänster. Outlook är en klient för att läsa email från olika emailtjänster i. Du kan till exempel konfigurera Outlook till att läsa din iCloud-mail i.

iCloud är däremot mycket mer än bara en emailtjänst. Med iCloud kan du synka din kalender och dina kontakter mellan Mac-iPhone-iPad. Dessutom kan du använda iCloud till att ta backup på din iPhone och iPad automatiskt + att iCloud synkar dina foton som du tar med iPhone/iPad till din Mac, helt automatiskt. Rekommenderar alltså att du skaffar dig och använder ett iCloud-konto, även om du inte primärt använder dess email.

Bevaka tråden