Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har vi sett slutet på jailbreak?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-04 23:24

Det är uppenbart att Apple jobbar hårt för att täppa till hålen för jailbreak utvecklarna. Är nya iOS 6.1 och nyare iPhone modeller slutet för jailbreaks? Vad tror ni?

Skulle så vara fallet skulle jag som är en trogen Apple fanboy faktiskt överväga Android alternativ.

Idén att Apple till viss del håller iOS så stängt är i de flesta fall bra och mer säkert. Men jag tycker de borde blunda för jailbreak för de som kan och vill få tillgång till fler funktioner/appar. Alltså vi nördar

Bara en sådan liten sak som att kunna skapa grupper för att blocka valda samtal som tex. iBlacklist erbjuder, är en funktion som funnits på mobiltelefoner i över 10 år, och jag verkligen uppskattar.

Men Apple vill inte av någon anledning erbjuda den funktioner, och med begränsningarna för tredjepartsutvecklarna så uteblir det.

Personligen var det nog fem-sex år sedan jag jailbreakade en iOS-enhet sist. Den enda anledningen till att jag gjorde det då var för att komma runt operatörslåset men det problemet är ju betydligt mindre idag för mig än då.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Personligen var det nog fem-sex år sedan jag jailbreakade en iOS-enhet sist. Den enda anledningen till att jag gjorde det då var för att komma runt operatörslåset men det problemet är ju betydligt mindre idag för mig än då.

Såå... 2006 så hade du alltså en iPhone-prototyp? Som du jailbreakade?

Ursprungligen av Papperskatt:

Såå... 2006 så hade du alltså en iPhone-prototyp? Som du jailbreakade?

Säg inget till nån bara.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-04 23:35

Tror inte jailbreaks kommer försvinna helt men jag förstår varför Apple inte uppskattar dom de vill ju att deras enheter ska vara lätta att uppdatera mest spela upp material och program inköpta på iTunes och framförallt vara skyddade mot trojaner och virus etc.
Troligen måste dock Apple förr hellre än senare implementera en viss del av det som användarna uppskattar med jailbreak om de inte vill bli omkörda av Android och andra mer öppna operativsystem.

Använder inte jailbreak sen rätt lång tid tillbaka, det enda jag saknar är iBlacklist och WhoIsCalling.
Hoppas dessa 2 funktioner kommer i iOS..

Problemet med Jailbreak är att det inte bara är "nördarna" som använder det och det leder till problem. Problem som Apple sedan måste åtgärda och det medför sedan problem för alla oss andra. Både i form av höjda kostnader för OOWR och säkerligen en del köbildning på serviceverkstaden.

Så jag hoppas det dör ut. Vill man mecka med mjukvara finns Android.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-06 01:43
Ursprungligen av grenhall:

Problemet med Jailbreak är att det inte bara är "nördarna" som använder det och det leder till problem. Problem som Apple sedan måste åtgärda och det medför sedan problem för alla oss andra. Både i form av höjda kostnader för OOWR och säkerligen en del köbildning på serviceverkstaden.

Så jag hoppas det dör ut. Vill man mecka med mjukvara finns Android.

Det är precis denna typ av argumentation som får mig att vilja jailbreaka ännu mer. Think different!

Ursprungligen av PJW:

Det är precis denna typ av argumentation som får mig att vilja jailbreaka ännu mer. Think different!

Gör det då. Jag bryr mig inte det minsta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 09:33
Ursprungligen av grenhall:

Problemet med Jailbreak är att det inte bara är "nördarna" som använder det och det leder till problem. Problem som Apple sedan måste åtgärda och det medför sedan problem för alla oss andra. Både i form av höjda kostnader för OOWR och säkerligen en del köbildning på serviceverkstaden.

Så jag hoppas det dör ut. Vill man mecka med mjukvara finns Android.

Skulle säga att det största problemet med JB är att så länge det går så kan man som administrator/säkerhetsansvarig inte utgå ifrån att iPhone är så säker som den kan vara.
iPhone har nyss blivit klassad som lika säker som Blackberry (om jag inte minns helt galet) men det gäller ju så länge den inte är JB:ad och med tanke på BYODtrenden så är det viktigt för Apple att strypa detta så de kan få sin produkt att uppfattas som lika säker som det idag säkraste alternativet.
Det är just på detta som Android haltar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-06 12:28
Ursprungligen av Trineo:

Skulle säga att det största problemet med JB är att så länge det går så kan man som administrator/säkerhetsansvarig inte utgå ifrån att iPhone är så säker som den kan vara.
iPhone har nyss blivit klassad som lika säker som Blackberry (om jag inte minns helt galet) men det gäller ju så länge den inte är JB:ad och med tanke på BYODtrenden så är det viktigt för Apple att strypa detta så de kan få sin produkt att uppfattas som lika säker som det idag säkraste alternativet.
Det är just på detta som Android haltar.

Även som fanboy måste jag säga att det är lite taliban varning på din kommentar
Vill jag ha BMW fälgar på min Volvo är det väl upp till mig. Att Volvo avråder från det och att garantin inte gäller är uppenbart, men en risk jag måste vara medveten om.

Men jag tycker inte Volvo ska sätta hänglås på hjulen för det.

Jag trodde förut att Apple medvetet tillät jailbreak. Men att man gjorde det lite svårt för de som ville göra de av uppenbara skäl. Om så hade varit vara fallet, tyckte jag det var smart.

Ursprungligen av Matsaki:

Även som fanboy måste jag säga att det är lite taliban varning på din kommentar
Vill jag ha BMW fälgar på min Volvo är det väl upp till mig. Att Volvo avråder från det och att garantin inte gäller är uppenbart, men en risk jag måste vara medveten om.

Men jag tycker inte Volvo ska sätta hänglås på hjulen för det.

Jag trodde förut att Apple medvetet tillät jailbreak. Men att man gjorde det lite svårt för de som ville göra de av uppenbara skäl. Om så hade varit vara fallet, tyckte jag det var smart.

Garantin upphör inte mer än att du nog inte får någon framgång om du försöker reklamera ett problem med dina BMW-fälgar hos Volvo.
Dessutom tycker jag skulle se töntigt ut med BMW-fälgar på en Volvo. Om man vill köra runt med BMW-fälgar tycker jag man ska köpa en BMW.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-06 13:04
Ursprungligen av Matsaki:

Även som fanboy måste jag säga att det är lite taliban varning på din kommentar
Vill jag ha BMW fälgar på min Volvo är det väl upp till mig. Att Volvo avråder från det och att garantin inte gäller är uppenbart, men en risk jag måste vara medveten om.

Men jag tycker inte Volvo ska sätta hänglås på hjulen för det.

Jag trodde förut att Apple medvetet tillät jailbreak. Men att man gjorde det lite svårt för de som ville göra de av uppenbara skäl. Om så hade varit vara fallet, tyckte jag det var smart.

Hoppas du inte anser att det är jag som är talibanen i så fall...

Det jag pekar på är att jag _tror_ att Apple vill säkra upp sin lur så mycket det går för att kunna nå en säkerhetsrating så att storföretag vågar satsa på enheten.
Att _du_ vill kunna göra vad du vill med din lur är din ensak, men om du skall koppla upp den på ett företagsnät så är det i allra högsta grad angeläget för it-ansvarige/säkerhetsansvarige på företag om din lur är en säkerhetsrisk eller inte. Och med JB så är din lur en större säkerhetsrisk än utan, det säger du själv t.o.m.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-12-05 06:59

Vem behöver jb ännu? Jag har inte använt jb sedan ur-iPhonen

Jag har också bara använt jb en gång och då bara för att komma runt operatörslåset.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-05 09:10

Det enda jag saknar är att få göra vad jag vill över 3G.
Förhoppningsvis växer den dumheten bort snart.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-05 22:41

Hoppas verkligen inte det, då måste nog även jag överväga andra alternativ då jag är en jailbreak-fanboy. Min 5:a känns så naken utan JB.

Jag har skrivit detta tidigare i någon annan tråd i ämnet. Jag är en sådan person som anser att saker och ting ska användas och hanteras på av tillverkaren avsett vis. Jag vill ha Volvo-fälgar på Volvo, BMW-fälgar på BMW och VW-fälgar på VW. Fälgtillverkare som BBS (eller vad de nu heter) tillverkar inga bilar, därför finns det inga lämpliga bilar att montera dessa fälgar på.
En iOS-enhet är tillverkad av Apple för att användas inom ramen för operativsystemet. Om inte denna ramen passar användaren bör vederbörande eftersöka en produkt vars ramar bättre motsvarar användarens önskemål och behov. Det är givetvis fritt upp till var och en att göra som man vill med sina doningar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-10 23:52
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har skrivit detta tidigare i någon annan tråd i ämnet. Jag är en sådan person som anser att saker och ting ska användas och hanteras på av tillverkaren avsett vis. Jag vill ha Volvo-fälgar på Volvo, BMW-fälgar på BMW och VW-fälgar på VW. Fälgtillverkare som BBS (eller vad de nu heter) tillverkar inga bilar, därför finns det inga lämpliga bilar att montera dessa fälgar på.
En iOS-enhet är tillverkad av Apple för att användas inom ramen för operativsystemet. Om inte denna ramen passar användaren bör vederbörande eftersöka en produkt vars ramar bättre motsvarar användarens önskemål och behov. Det är givetvis fritt upp till var och en att göra som man vill med sina doningar.

Lustigt att du nämnde just BBS eftersom de gjort ett antal fälgar åt BMW genom åren.

Ursprungligen av CEk:

Lustigt att du nämnde just BBS eftersom de gjort ett antal fälgar åt BMW genom åren.

Mycket möjligt. Jag betvivlar att biltillverkare tillverkar egna fälgar. Det mesta köps nog in från underleverantörer, men biltillverkaren äger designen. Och jag skulle starkt betvivla att de fälgar BBS levererat till BMW hade något annat än BMW-loggan i navet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-12-06 12:55

Jag respekterar din åsikt. Men nu är det min bil, och mina fälgar

Folk som tycker att Apple inte borde täppa till kända jailbreaks vet för lite om datorer. Ett jailbreak-hål är per definition en säkerhetsbugg.

1
Bevaka tråden