Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hypotetiskt - Kommande iPhone helt utan SIM-kort?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle det vara möjligt? Det vore ganska skönt att slippa de där fysiska plastbitarna. Kod och identifiera användaren på något sätt. Då skulle man kunna ha flera abb på en och samma lur. Exempelvis Jobb/Privat.

Nam nam.

Vad tycker ni?

Qr kod kanske. Få abonnemangets uppgifter i form av en sådan. Skanna m kameran o vips funkar det

Apple ville ju införa en telefon helt utan SIM-kort. Men det blev ramaskri bland operatörerna, så Apple backade ur…

Operatörerna vill inte det.
Men visst hade det varit trevligt för oss användare.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-12-16 21:51

GSM standarden har haft stöd för Alternative Line Service (två telefonummer på samma SIM-kort) i en herrans massa år, men dom flesta operatörer är ointresserade av det.

Ursprungligen av Mija:

GSM standarden har haft stöd för Alternative Line Service (två telefonummer på samma SIM-kort) i en herrans massa år, men dom flesta operatörer är ointresserade av det.

De flesta företagskorten har ett Master och Slave nummer där man "skiftar" mellan genom att slå två pinkoder, så visst används det!

Tror det skulle bli lite tekniska problem i nätet om man plockade simkortet, blandannat är jag intresserad hur man skulle lösa IMSI/TIMSI frågan, hur ska masten kunna skilja mellan abonnemang när det bara kan finnas ett IMSI?

Ursprungligen av mackan08:

De flesta företagskorten har ett Master och Slave nummer där man "skiftar" mellan genom att slå två pinkoder, så visst används det!

Tror det skulle bli lite tekniska problem i nätet om man plockade simkortet, blandannat är jag intresserad hur man skulle lösa IMSI/TIMSI frågan, hur ska masten kunna skilja mellan abonnemang när det bara kan finnas ett IMSI?

Lätt… man skulle kunna skilja med <IMSI>a och <IMSI>b, då skulle systemet känna igen en telefon men ändå koppla tjänsterna/avgifterna till a och b.

Ursprungligen av mackan08:

De flesta företagskorten har ett Master och Slave nummer där man "skiftar" mellan genom att slå två pinkoder, så visst används det!

Tror det skulle bli lite tekniska problem i nätet om man plockade simkortet, blandannat är jag intresserad hur man skulle lösa IMSI/TIMSI frågan, hur ska masten kunna skilja mellan abonnemang när det bara kan finnas ett IMSI?

Har de flesta företagskorten detta? Det påståendet är jag tveksam till.

Jag tror faktist vi ser denna typ av lösning inom ett par år, eller 3. Orka hålla på att fippla med massa plastbitar hit och dit. Att registrering och identifikation skulle ske på ett liknande sätt som när jag registrerar en prisplan på ett kontantkort. Om jag tappar mobilen, spärrar jag bara koden låter som en fantastisk idé.

Ursprungligen av Dockland:

Jag tror faktist vi ser denna typ av lösning inom ett par år, eller 3. Orka hålla på att fippla med massa plastbitar hit och dit. Att registrering och identifikation skulle ske på ett liknande sätt som när jag registrerar en prisplan på ett kontantkort. Om jag tappar mobilen, spärrar jag bara koden låter som en fantastisk idé.

Det tror jag också…

Mobiloperatörerna får helt enkelt respektera kundernas frihet, t.ex.

  • lätt kunna byta till annan operatör

  • ha flera virtuella sim (v-sim) i sin mobil (t.ex. telia för privat och tele2 för företag, eller ett svenskt v-sim och ett utländsk v-sim, för folk som reser mycket)

Fördelar:

  • Att slippa tillverka SIM plastbitar är miljömässigt positivt

  • Telefonen kan göras mindre eller man får mer plats för annat (t.ex. elektronik eller batteri)

  • Telefonen drar mindre ström

Det skall räcka med att låsa kunden till avtalat bindningstid utan att behöva låsa telefonen (visst får kunden betala mer för telefonen)

Ursprungligen av The Real Viking:

Det tror jag också…

Mobiloperatörerna får helt enkelt respektera kundernas frihet, t.ex.

  • lätt kunna byta till annan operatör

varför skulle detta bli lättare utan sim-kort? Det är lätt redan idag så länge du inte har en låst telefon

Ursprungligen av BlackSmp:

varför skulle detta bli lättare utan sim-kort? Det är lätt redan idag så länge du inte har en låst telefon

SIM:arna har blivit så små att flera (äldre/handikappade) kan ha problem med att byta SIM…

I "SIM-less" värld kan du byta operatör när du vill och byta mycket snabbt, med en enkel knapptryckning. Detta gäller förstås enbart olåsta telefoner. Förhoppningsvis skall man kunna låsa upp telefonen när som helst (när bindingstiden är slut) utan att behöva springa in i butiken – det kanske går idag, men jag är inte säker på det.

Ursprungligen av The Real Viking:

SIM:arna har blivit så små att flera (äldre/handikappade) kan ha problem med att byta SIM…

I "SIM-less" värld kan du byta operatör när du vill och byta mycket snabbt, med en enkel knapptryckning. Detta gäller förstås enbart olåsta telefoner. Förhoppningsvis skall man kunna låsa upp telefonen när som helst (när bindingstiden är slut) utan att behöva springa in i butiken – det kanske går idag, men jag är inte säker på det.

jag uppdaterade även Wikipedias sida om SIM-kort idag och lade till nano-SIM. Men vet och kan för lite om just nano-SIM, men ni som vet något mer fyll gärna på med info. SIM - Wikipedia

Ursprungligen av Dockland:

jag uppdaterade även Wikipedias sida om SIM-kort idag och lade till nano-SIM. Men vet och kan för lite om just nano-SIM, men ni som vet något mer fyll gärna på med info. SIM - Wikipedia

Det är bara plasten runtomkring som skiljer. Chippen är likadana på samtliga varianter.

Jo, jag vet, men innan stod där "Kortet förekommer i två storlekar (mini-SIM, respektive micro-SIM)"

Jag ändrade till:

"Kortet förekommer i tre storlekar (mini-SIM, micro-SIM, respektive nano-SIM)"

Att mobiloperatörerna inte vill det kan ligga i (och jag spekulerar här) att Apple nog gärna om operatörerna går med på att köra utan simkort i nästa Iphone också kan köra det genom någon liknande modell som App Store där man köper abonnemanget via App Store och därmed tvingas betala Apple 30% på alla intäkter. Kanske är det att spekulera för långt men att överlämna kontrollen av funktionen till Apple kanske vore att ta det hela ett steg för långt för operatörerna.

För oss konsumenter skulle det sannolikt innebära att ett operatörslås skulle vara svårare att komma runt, men samtidigt skulle du kunna byta operatör via Itunes eller App Store eller en liknande mekanism. Det i sin tur skulle å andra sidan kunna ställa till det för operatörerna och deras bindningstider..

En soppa är det oavsett.

Tänk dig en framtid där du slår in ett nummer på din telefon, eller väljer en kontakt, och utifrån var du befinner dig på jorden, tidpunkt, den uppringdes geografiska belägenhet, etc så snokar din iPhone upp den för stunden billigaste operatören att ringa just det enskilda samtalet med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 21:00
Ursprungligen av pmarriott:

Tänk dig en framtid där du slår in ett nummer på din telefon, eller väljer en kontakt, och utifrån var du befinner dig på jorden, tidpunkt, den uppringdes geografiska belägenhet, etc så snokar din iPhone upp den för stunden billigaste operatören att ringa just det enskilda samtalet med.

Det är ju inte omöjligt att en sådan tjänst kommer i framtiden även om det inte just nu verkar möjligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-12-17 16:27

Om inte alltför lång tid kommer det nog bara finnas ett fåtal globala mobiloperatörer på marknaden Apple kan mycket väl vara en av dessa.

GSM-standarden kräver SIM-kort, och operatörerna är bundna att följa den standarden som ett villkor för deras frekvenslicenser.

Ursprungligen av _Henrik_:

GSM-standarden kräver SIM-kort, och operatörerna är bundna att följa den standarden som ett villkor för deras frekvenslicenser.

Kräver det verkligen ett fysiskt SIM-kort? Ett virtuellt SIM kunde lika gärna uppfylla kravet.

Ursprungligen av The Real Viking:

Kräver det verkligen ett fysiskt SIM-kort? Ett virtuellt SIM kunde lika gärna uppfylla kravet.

Ja, det vore intressant med en källa på det. Det kan stämma, jag vet inte. Låter som en ganska enkel match att greja annars.

Ursprungligen av Dockland:

Ja, det vore intressant med en källa på det. Det kan stämma, jag vet inte. Låter som en ganska enkel match att greja annars.

Ja, det vore intressant med en källa på det. Jag har tidigare jobbat på Ericsson inom växel och mobila delen och inte sett kravet att det måste finnas ett fysiskt SIM-kort i telefonen.

Det var enklast att ha ett fysiskt SIM-kort då (i slutet av 80-talet/början av 90-talet), eftersom tekniken inte var lika långt kommet som idag.

Enkel match är det troligen då Apple uppenbarligen hade i labbet GSM telefoner utan fysiskt SIM som fungerade. Antar väl att Apple åkte runt till olika operatörer med dessa prototyp telefoner. Oj, vilket ramaskri det blev bland operatörerna!!!!

http://appleinsider.com/articles/11/05/30/apple_rumored_to_release_fifth_gen_sim_less_iphone_with_8mp_camera_by_early_aug_.html

Senast redigerat 2012-12-17 19:17
Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, det vore intressant med en källa på det. Jag har tidigare jobbat på Ericsson inom växel och mobila delen och inte sett kravet att det måste finnas ett fysiskt SIM-kort i telefonen.

Det var enklast att ha ett fysiskt SIM-kort då (i slutet av 80-talet/början av 90-talet), eftersom tekniken inte var lika långt kommet som idag.

Enkel match är det troligen då Apple uppenbarligen hade i labbet GSM telefoner utan fysiskt SIM som fungerade. Antar väl att Apple åkte runt till olika operatörer med dessa prototyp telefoner. Oj, vilket ramaskri det blev bland operatörerna!!!!

Apple rumored to release fifth-gen, SIM-less iPhone with 8MP camera by early Aug.

Hej. Jag jobbade på ECS i Lund ett gäng år. Satt du vid nya vattentornet i Lund eller i Kista, Telefonplan månne?

OFF TOPIC jag vet

Ursprungligen av Dockland:

Hej. Jag jobbade på ECS i Lund ett gäng år. Satt du vid nya vattentornet i Lund eller i Kista, Telefonplan månne?

OFF TOPIC jag vet

Jag jobbade på Ericsson (EIN) i Karlstad (som inte längre finns) och hade flera arbetskolleger som jobbade i ETX som även då fanns i Karlstad.

Ursprungligen av The Real Viking:

Kräver det verkligen ett fysiskt SIM-kort? Ett virtuellt SIM kunde lika gärna uppfylla kravet.

Svårt att säga om det är en korrekt källa och om den är korrekt men..

Subscriber identity module - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

The use of SIM cards is mandatory in GSM devices.

Sanningen ligger väl djupt dold i någon 3GPP standard någonstans

Jag har svårt att se att operatörernas vilja och förmåga att låsa telefonerna skulle hänga ihop med ett fysiskt SIM kort eller inte. Det är den argumentationen som jag inte ser hur den hänger ihop. Bara ett "virtuellt SIM" kommer inte att innebära att det blir lätt att flytta abonnemang mellan telefoner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-17 20:26

NMT-telefoner (på tiden innan GSM kom med SIM-kort) hade numret i telefonen. Programmerat med specialutrustning eller genom att byta ett PROM.

När GSM kom för 20 år sen så framhävdes det hur praktiskt det skulle vara att kunna använda sitt eget SIM-kort överallt. Det blev dock inte så praktiskt när de kreditkortsstora SIM-korten övergavs eftersom de helt enkelt var för stora för "ficktelefoner" (som det hette på den tiden, fast det kanske var en NMT-term).

Jag bytte SIM-kort när jag köpte en iPhone 4s i våras. Innan dess var det nog när jag köpte förra telefonen 2006.

1
Bevaka tråden