Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV3, funderingar lagring etc

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ser över film/tv-lösningen i vardagsrum och tänkte skaffa lämplig medialösning och koppla till tv:n Apple TV är väldigt lockande då design och gränssnitt ser riktig läckert ut + att vi huvudsakligen kör Apples ekosystem med MacBook Air, iPad, iPad mini och iPhone. Känns smidigt att kunna både köpa och hyra direkt i tvn via iTunes. Funderar dock på hur man ska lagra köpta filmer? ATV:n har väl inget lagringsmedia. Vi har en extern HDD för lagring som vi har usb-ansluten till routern (D-Link 645) och kopplad till WiFi och åtkomlig både från ipad och MBA. Men ATV kan väl inte strömma/läsa från den om jag fattat rätt?

Eller man kanske bara kan hyra filmer i ATVs iTunes? Men hursomhelst, hur kommer man åt sitt bibliotek som ligger på annat lagringsmedia i nätverket? Är inte jättesugen på att köra jailbreakad ATV2, utan vill bara ha en lösning för att smidigt kunna köpa en itunesfilm, spara den och sen kolla på den i tvn.

Köper du film i iTunes så lagras den hos Apple och laddas ner vid behov, dvs. när du ska titta på den.

Annars så kan du se alla filmer du har inlagda på ditt iTunes-bibliotek på din dator. Du måste dock ha datorn igång och iTunes startat. Så dom filmerna osv. du har på din HDD måste vara inlagda i iTunes.

Så oroa dig inte över lagring i enheten. Den har dessutom 8GB minne som buffert för cache.

Men jag måste alltså ha datorn och iTunes igång varje gång jag ska kolla på köpt film via ATV?

Vad händer med en film jag köper och laddar ner till ATV? Lagras väl inte bara i molnet? Köpte och laddade ner en film i iTunes på MBA häromdagen och den ligger ju med sina 4GB på datorns hårddisk...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-12-19 15:43

Om jag inte misstar mig så går det bara att hyra film på ATV, inte köpa.
Köpt film måste laddas ner på en dator och sen streamas till ATV'n när du ska se den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-19 15:45
Ursprungligen av AndyK:

Om jag inte misstar mig så går det bara att hyra film på ATV, inte köpa.
Köpt film måste laddas ner på en dator och sen streamas till ATV'n när du ska se den.

Det går att köpa också. Du köper dock rätten att titta på den gränslöst, men måste stream:a den varje gång.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-19 17:51
Ursprungligen av frazze:

Det går att köpa också. Du köper dock rätten att titta på den gränslöst, men måste stream:a den varje gång.

I USA ja, i sverige nej.

Alla köpta filmer måste lagras på en dator med itunes som har homesharing igång för att du ska kunna se dem.

Personligen har jag en mac mini som lagrar all köpt film och musik och har igång home sharing så appletv's mm kommer åt dem.
Kör plex på den också så man kan köra .mkv och liknande via ipad och airplay till appletv (dock bara stereoljud).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-19 22:02
Ursprungligen av Json_81:

I USA ja, i sverige nej.

Hur menar du? Vad är ja och vad är nej?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-20 13:36
Ursprungligen av frazze:

Hur menar du? Vad är ja och vad är nej?

I sverige kan du inte streama dina köpta filmer från itunes.
Eller åtminstone inte med ett svenskt konto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-19 15:58

Direkt från ATV kan du bara hyra. Dvs du hyr, ungefär som när man köper en app i App Store på iOS. Sen har du filmen i 30 dagar (sitter prydligt högst upp i vänstra hörnet), eller 48 timmar från första gången du startat filmen. Efter hyrestiden försvinner filmen.

I Itunes på datorn kan du köpa. Och ska du se köpta filmer från datorn behöver du ha igång Itunes på datorn, så att den kan strömma. Alternativt kan du streama från iOS via Airplay (funkar lika bra för SVT Play som Spotify (extra tjusigt om man har stereon kopplad till ATV)).

Nu finns iofs Netflix inbyggt på ATV, så filmer och serier kan strömmas direkt därifrån.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-12-19 16:33

Jag streamar mycket fotboll från ViaPlay via min iPhone, funkar klart över förväntan. Där går det också att streama de flesta filmerna (vissa är stärrade pga rättighetsskäl). Bildkvaliteten är dock bättre från NetFlix och ännu bättre från iTunes.

Hyrtjänsten verkar ju bra, bra med iTunes och Netflix, som vi använder en hel del. Streamingfunktioner från andra enheter känns lite sådär kanske; gillar inte att behöva ha datorn och iTunes på för att kolla på en film på tvn. Lite klent också att det inte går att streama film från extern hårddisk, trots att filmen är iTunesformat?

Hur ska man göra för att ATV ska kunna hitta filmer i ett bibliotek i nätverket? Airport och Time Capsule?

Edit: hann inte se förra inlägget. Måste filmbiblioteket alltså vara på en dator med iTunes, och datorn påslagen och iTunes igång?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-20 09:49
Ursprungligen av top_banana:

Måste filmbiblioteket alltså vara på en dator med iTunes, och datorn påslagen och iTunes igång?

Detta är ohyggligt irriterande!
Någon som vet varför det är såhär?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-20 09:58
Ursprungligen av DonLKSAB:

Detta är ohyggligt irriterande!
Någon som vet varför det är såhär?

För att Apple TV inte har stöd för annat än iTunes Hemmadelning. Varför? Ptja, det är ett val Apple har gjort. När de introducerade iCloud sa de att Macen kommer att förlora sin roll som navet i hemmets underhållningsnätverk, så de kanske väljer att ändra på det. Och kanske inte. Ingen vet.

Och varför är det "ohyggligt irriterande"? Om det inte passar ens behov är det ju bara att välja nåt annat.

Ursprungligen av top_banana:

Hyrtjänsten verkar ju bra, bra med iTunes och Netflix, som vi använder en hel del. Streamingfunktioner från andra enheter känns lite sådär kanske; gillar inte att behöva ha datorn och iTunes på för att kolla på en film på tvn. Lite klent också att det inte går att streama film från extern hårddisk, trots att filmen är iTunesformat?

Hur ska man göra för att ATV ska kunna hitta filmer i ett bibliotek i nätverket? Airport och Time Capsule?

Edit: hann inte se förra inlägget. Måste filmbiblioteket alltså vara på en dator med iTunes, och datorn påslagen och iTunes igång?

Ja iTunes igång osv.

Jag har lösningen med ATV3, Airport Extreme, iMac.

Filmer huserar i iMacen, den är alltid på, aldrig avstängd ändå. iTunes igång, har rätt bra internminne i maskinen så det märks aldrig.
Hyrfilmer kan man rippa av och spara i datorn, självklart raderar jag dem när jag lämnar tillbaka filmen.
Nedladdade filmer får man inte syssla med, men rent teoretiskt är det inget problem se sådana i ATV3.
Konvertering mellan olika format kan behöva göras, t ex iFlicks är jättebra för detta.

Man kan undgå att ha en dator körande genom att använda NAS > iPad app med Airplay > Apple TV. Fungerar ypperligt om man har ett anständigt nätverk i hemmet. Detta möjliggör även andra format än Apples men det det fungerar inte alltid optimalt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-12-20 10:53

Jag ser inte riktigt problemet....
Min dator är alltid igång. Om iTunes är igång eller inte när jag tittar på film spelar ju absolut som helst ingen roll. Är det så jobbigt att starta iTunes?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-20 11:14

Jag kollar aldrig på film via iTunes på datorn. Hade dock tyckt att det var jobbigt att behöva göra det. Jag har börjat titta på filmer som bara finns att hyra på ATV, eller finns på Netflix. Utbudet är givetvis inte lika stort som Pirate Bay och alla lagliga alternativ sammanlagt, men tycker bekvämligheten överväger.

Men man måste inte ha Mac/iTunes igång när man hyr film i ATV?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-12-20 16:11
Ursprungligen av top_banana:

Men man måste inte ha Mac/iTunes igång när man hyr film i ATV?

Nej, det behövs inte.

Hyra film: Streaming direkt från Apple -> ATV
Köpa film: Lagra på datorn, streama från iTunes -> ATV

Jag flikar in med en fråga!
Jag funderar på att köpa en NAS, närmare bestämt en Synology av billigare modell. Dessa stödjer iTunes Server. Finns det någon möjlighet att det går att spela upp filmer till AppleTV 2 & 3 med hjälp av det? Utan att ha en dator igång.

Mvh

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-21 12:24
Ursprungligen av blackheim:

Jag flikar in med en fråga!
Jag funderar på att köpa en NAS, närmare bestämt en Synology av billigare modell. Dessa stödjer iTunes Server. Finns det någon möjlighet att det går att spela upp filmer till AppleTV 2 & 3 med hjälp av det? Utan att ha en dator igång.

Mvh

Nej, det går inte. Det NAS-tillverkarna felaktigt kallar "iTunes Server" är en gammal standard som Apple slutade supportera för flera år sedan. Dessutom fungerade den bara med musik, inte med film.

Om du vill kunna spela upp film på AppleTVn utan att ha en dator igång så har du två alternativ:

1) Skaffa en ATV2 och jailbreaka, installera Plex eller XBMC. ATV3 går inte att jailbreaka i dagsläget.

2) Köp en NAS med Plex Server, och kör Plex-klienten på en iPhone eller iPad och Airplay till ATV. Nackdelen är att NASen troligtvis inte har tillräcklig prestanda för att transcoda högupplöst film, så allt material måste vara i ett format som iPad/iPhone klarar direkt.

Ursprungligen av Vassius:

Nej, det går inte. Det NAS-tillverkarna felaktigt kallar "iTunes Server" är en gammal standard som Apple slutade supportera för flera år sedan. Dessutom fungerade den bara med musik, inte med film.

Om du vill kunna spela upp film på AppleTVn utan att ha en dator igång så har du två alternativ:

1) Skaffa en ATV2 och jailbreaka, installera Plex eller XBMC. ATV3 går inte att jailbreaka i dagsläget.

2) Köp en NAS med Plex Server, och kör Plex-klienten på en iPhone eller iPad och Airplay till ATV. Nackdelen är att NASen troligtvis inte har tillräcklig prestanda för att transcoda högupplöst film, så allt material måste vara i ett format som iPad/iPhone klarar direkt.

1) Jag kör just nu XBMC på ATV2 och det fungerar utan att ha datorn igång som du säger. Men för att köra Plex måste man väl ha PMS igång, ergo en dator igång.

2) Jag antar att NASen springer iväg en del i pris om man ska ha PMS på den.

Det jag framför allt är ute efter är att kunna börja se en film på en enhet och sedan återuppta den på en annan. Detta kan man ju göra med Plex som du säger, men jag vill inte behöva gå omvägen med iOS-app och Airplay (när det gäller att spela upp på ATV3).

Om man nu skulle ha allt material iTunes då, hur kraftig mac (mini helst) bör man ha för att streama 1080p till ATV3 med hemmadelningen? Då har man en dator igång, det vet jag, men det kanske är det smidigaste sättet tills ett jailbreak kommer.

Ursprungligen av blackheim:

1) Jag kör just nu XBMC på ATV2 och det fungerar utan att ha datorn igång som du säger. Men för att köra Plex måste man väl ha PMS igång, ergo en dator igång.

2) Jag antar att NASen springer iväg en del i pris om man ska ha PMS på den.

Det jag framför allt är ute efter är att kunna börja se en film på en enhet och sedan återuppta den på en annan. Detta kan man ju göra med Plex som du säger, men jag vill inte behöva gå omvägen med iOS-app och Airplay (när det gäller att spela upp på ATV3).

Om man nu skulle ha allt material iTunes då, hur kraftig mac (mini helst) bör man ha för att streama 1080p till ATV3 med hemmadelningen? Då har man en dator igång, det vet jag, men det kanske är det smidigaste sättet tills ett jailbreak kommer.

1. Ja, datorn som du har PMS på måste givetvis vara igång för att du ska få tillgång till den media som PMS delar.

2. Nja, gissar på ca 1000-2000. Är väl omvandligen som är krävande vilket kräver en server med mer kräm.

Gällande iTunes. Tänkt på att all media som du har i ditt bibliotek måste vara i korrekt format. Detta slipper du tänka på om du kör PMS. Men för att svara på din fråga så duger nog den billigaste Mac Mini av årets modell. Men tänker du köpa en Mac Mini kan du lika bra köra PMS på den (Bäst imo).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-12-22 21:39

Billigaste minin räcker definitivt.
För bara en 1080p-ström via homesharing är det inte speciellt höga krav.

1
Bevaka tråden