Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har köpt en iphone 5 och min sambo ska ta över min Iphone 4 (har 3GS). Hur synka allt detta?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2012-12-28 19:58

Svårt att beskriva i rubriken.

Jag har en Iphone 4 och min sambo har en Iphone 3GS. Jag har nu köpt en Iphone 5 och jag tänker använda säkerhetskopia via iCloud för att få in alla grejorna i Iphone 5.

Min sambo ska ta över min Iphone 4 och behöver således få över allt från sin Iphone 3GS (även denna säkerhetskopierad vi iCloud).

Hur utför man detta utan att tappa bort något på vägen?

Som jag ser det så bör det inte vara något problem för mig när jag aktiverar Iphone 5 och hämta ner min gamla säkerhetskopia. Men hur gör jag sedan med 4:an för att få in tjejens grejor

Tack på förhand!

På samma sätt som du gör med din iPhone 5.
Loggar in med hennes iCloud (om ni har separata) och lägger tillbaka säkerhetskopian från 3GS:n.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2012-12-28 20:05

Vi har samma itunes och jag misstänker att vi har samma icloud, då utrymmet (25 gb) jag köpt till min iphone 4 även syns i hennes...

Går det ändå?

Javisst, du väljer säkerhetakopia att återställa från.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2012-12-28 20:12

Men måste jag fabriksåterställa 4:an för att kunna få in 3GS:ens grejor?

Tillägg bara så ni vet, även om det inte är så troligt, att iPhone 4 måste ha samma eller högre version av iOS för att backupen ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-28 20:20

Ja, det går finfint. Så här hade jag gjort.

1. Se till att det finns en färsk backup i iCloud på din iPhone 4.
2. Sätt din iPhone 4 i flygplansläge för att förhindra att den synkar något mer.
3. Starta din iPhone 5 och lägg in backupen från din iPhone 4.
4. När du ser att din iPhone 5 fungerar som den ska, gör en återställning av din iPhone 4. Settings - General - Reset - Erase all content and settings
5. Se till att det finns en färsk backup i iCloud på din sambos iPhone 3GS
6. Sätt din sambos iPhone 3GS i flygplansläge för att förhindra att den synkar något mer.
7. Starta din sambos "nya" iPhone 4 och lägg in backupen från din sambos iPhone 3GS.
8. När du ser att din sambos "nya" iPhone 4 fungerar som den ska, gör en återställning av din sambos iPhone 3GS. Sälj den eller behåll som reservtelefon.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2012-12-28 20:28

Tack snälla för alla svar!

Tonys beskrivning känns ju tämligen lättfattlig

Ungarna ska få 3GS:en (fast utan möjlighet att ringa). Kommer den att vara en spegling av 4:an efter att tjejen stoppat i 3GS:ens säkerhetskopia i den? Jag kan jag fortsätta att säkerhetskopiera den efter hela faderullan, eller blir det någon konflikt med 4:an?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-28 22:14

Nej, när du läser in en säkerhetskopia från iCloud till en telefon så sker bara det. (en enkelriktad process). Efteråt så fortsätter 3GS:en att synca upp till sin existerande säkerhetskopia, och 4:an till sin nya (kopia).

Men jag anser att var och en bör ha sitt eget AppleID, även ungarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-28 22:29

I varje fall vad gäller iCloud. I iTunes kan man ha samma AppleID inom familjen.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2012-12-29 16:16

Varför bör man ha olika iCloud-konton? Olika Apple-ID kan jag förstå, även om jag inte vill köpa samma Appar 4 ggr till de olika iOS-enheterna. Min tjej ringer och surfar på sin och barnen kommer bara att använda spel och streamingtjänster. Jag använder min till allt Hittills har det funkat fint med ett Apple-ID.

Ursprungligen av Knogen:

Varför bör man ha olika iCloud-konton? Olika Apple-ID kan jag förstå, även om jag inte vill köpa samma Appar 4 ggr till de olika iOS-enheterna. Min tjej ringer och surfar på sin och barnen kommer bara att använda spel och streamingtjänster. Jag använder min till allt Hittills har det funkat fint med ett Apple-ID.

Så får din tjej för sig att rensa bland kontakterna på sin telefon och vips så har de raderats från din telefon också.

För att inte blanda ihop synkroniseringar av mail/kontakter osv..
Naturligtvis går det att hålla isär, men det är ju bökigare än att ha separata iCloud-konton.

App Store-ID är bättre att köra samma = appar behöver bara köpas en gång.

Ja, Apple har gjort detta onödigt krångligt..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-29 16:54

Att ni slipper köpa appar 4 ggr förstår jag, där kan det sparas in några kronor. Men sen ser jag ungefär 1000anledningar att köra varsit konto. Anledning nr 1: Varje iCloud-konto får 5GB gratis, om ni kör varsit iCloud kanske det räcker med 5 gratis GB per person?

Apples prylar är gjorde enligt tänket:
En användare med (flera) enheter har ett AppleID som har ett iCloud konto kopplat till sig.

Senast redigerat 2012-12-30 21:41

Man kör ett och samma AppleID för App Store, olika AppleID för iCloud.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-30 17:42

Man bör hålla i minnet att Apple-ID inte är en sak, utan man har flera olika saker (minst två). Ett AppleID för iTunes Store, där man köper appar. Ett AppleID (kan vara samma eller ett annat) för iCloud, för synkroniseringen av Kontakter, Kalendrar etc.
Så normalt används, precis som keptang skrev, ett gemensamt AppleID för iTunes Store, och ett individuellt AppleID för iCloud (där familjens "överhuvud" (oftst den som står för kreditkortet) har samma AppleID på både iTunes Store och iCloud. De övriga i familjen har samma för iTunes Store men egna iCloud).
Visst är det lite krångligt, men greppar man detta så blir det OK. Jag vet inte hur de skulle löst det annars... kanske inte kalla båda för AppleID....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-31 11:07

Jag skulle aldrig få för mig att dela Apple ID med nån, varken för App Store eller annat. Det krångel som kan uppstå är inte värt de kaffepengar man sparar på att dela appar.

Keep it simple. Ett Apple ID per person.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-31 13:49

Normalt har du rätt, men omyndiga barn i familjen delar mitt AppleID för iTunes Store. Och det gäller inte kaffepengar om man har 4 barn....

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2013-01-04 12:57

Fixade det genom att fabriksåterställa tjejens iphone 4 och välja säkerhetskopian från 3Gs. När jag startade upp min iphone 5 så valde jag säkerhetskopian från iphone 4. Så det var inte särskilt krångligt.
Ang. Inköp av appar så har jag måååånga. Barn appar är inte gratis och navigationsapparna i min och tjejens är inte billiga heller.

och när min tjej lägger till/tar bort kontakter så är det inget som jag märker i min telefon... Man kan väl välja vad som ska synkas.

Men tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden