Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni avrått någon från att köpa en Mac för att slippa bli deras personliga support?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lappen71:

Nu har jag rått (säger man så?) en vän som är den minst erfarna när det gäller datorer att köpa en MacBook Air
Har lovat att hjälpa honom men bara när han verkligen kört fast och han har i sin tur lovat att utforska och testa på egen hand.
Så vi får se hur det kommer gå.

Det kommer gå alldeles utmärkt. MBA är grymt trevliga.

Känner stor ångest över att ha övertalat moster att köpa iPad och iPhone. En gång varje vecka i 2 månader har hon ringt och frågat hur hon "internetdelar" "varför är min mobilfaktura så dyr?" "hur byter jag ringsignal"

Kanske ringer mer för att ha något gemensamt att prata om men aah nee jag är bra trött på allt tjöt när hon kan leta efter svar själv egentligen.

Ursprungligen av illerG:

Det kan man göra nu ja.

Men i kombination att det kostar 3-4000kr mer för en Mac än vad min bekantskapskrets är villig att lägga så ger jag hellre upp.

Har fått mina kusiner och moster i Örebro att gå över och har aldrig behövt hjälpa dem. Helt underbart är det.

Om folk kommer till mig med frågan om vilken dator dom ska köpa och sedan skiter i mitt råd då jag hjälper dom inte vidare sen heller.

Ursprungligen av grenhall:

Om folk kommer till mig med frågan om vilken dator dom ska köpa och sedan skiter i mitt råd då jag hjälper dom inte vidare sen heller.

Vem har sagt att jag hjälper dem?

Sitter och jobbar med alla möjliga system på olika format i IT-branchen. Jag har inte tid att hjälpa kreti & pleti på min privata tid.
Inte ens min far får den lyxen...

Roligt att folk sitter i tråden och ojar sig över hur jobbigt det är att vara support!
Sluta låtsas! Alla människor gillar att kunna hjälpa till!
När svärmor/svärdotter/pappas kompis eller vem sjutton det än är ringer, så tycker ni allt att det är kul att mecka och hjälpa till!
Människan gillar av naturen att hjälpa till och känna sig behövd!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-01 22:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Roligt att folk sitter i tråden och ojar sig över hur jobbigt det är att vara support!
Sluta låtsas! Alla människor gillar att kunna hjälpa till!
När svärmor/svärdotter/pappas kompis eller vem sjutton det än är ringer, så tycker ni allt att det är kul att mecka och hjälpa till!
Människan gillar av naturen att hjälpa till och känna sig behövd!

Nej det är inte kul "vem det än är" ringer stup i kvarten hela tiden.
Som jag skrev i första inlägget.

Citat:

Är det nära vänner har jag inga problem med att hjälpa

Men när det är vänners vänner eller bekanta är gränsen nådd.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sluta låtsas! Alla människor gillar att kunna hjälpa till!
När svärmor/svärdotter/pappas kompis eller vem sjutton det än är ringer, så tycker ni allt att det är kul att mecka och hjälpa till!
Människan gillar av naturen att hjälpa till och känna sig behövd!

Kan du inte lämna ditt nummer i tråden, så kan jag vidarebefordra lite samtal till dig. Tack.

/c

Jag har t o m haft folk som ringt mig, hem, privat på kvällstid, eftersom jag är med här på 99mac ....
(Efter det tog jag bort mitt numemr i min presentation)

jag har haft främlingar som velat ha hjälp i PM och enbart i PM.....

Jag har haft släktingar som vill ha hjälp med sina Windows-PC's (Nädu, tyvärr, jag har inga Windowsskivor elelr verktygsprogram för felsökning och sånt, jag kör bara mac....)

På Win är det oftast fråga om totala ras, inget fungerar alls.
Med macfolk så ringer de första två veckorna, sedan hör man inte av dem alls i de sammanhangen...

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2013-01-10 11:14

Sålde min gamla windowsburk till en arbetskamrat till min fru.

Kl. 16.00 på nyårsafton ringde han och undrade hur man installerade om Windows 7, för att "ungarna" hade gjort någonting så dom fick bara upp en blå bild när dom startade datorn.

Kan säga att jag ångrar den försäljning rätt mycket.

Kommer bara rekommendera Mac i fortsättningen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-10 11:18

Jag har avrått den som jag misstänker egentligen inte vill ändra sitt beteende eller lära om.

Alla som inte faller i den kategorin har jag givit råd, "konverterat", hjälpt igång och i princip aldrig hört utav sedan dess. Mängder av vänner, bekanta och släktingar. Mängder.

Bevaka tråden