Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone 5 tappar 3G (och dålig mottagning första samtalet)

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad bytte dom på luren?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad bytte dom på luren?

Serviceställena reparerar inte telefonerna, dessa byts ut rakt av.

Ni som har problem med detta, har ni Telia? Jag misstänker att så är fallet.

Ursprungligen av keptang:

Serviceställena reparerar inte telefonerna, dessa byts ut rakt av.

Ni som har problem med detta, har ni Telia? Jag misstänker att så är fallet.

Ok, då håller jag med dig ang Telia. Tror dock att TS nämnde tidigare i tråden att andra med samma problem har andra operatörer.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad bytte dom på luren?

enligt dem så fick jag en ny telefon. men enligt keptang verkar det alltså som jag fått en refurbished.

Det är inte första gången detta händer, har skett med personer som har Telia som operatör sen iPhone kom till, gäller även iPad.

Om någon har tråkigt så kan ni surfa siten..
https://www.google.se/search?q=edge+telia+3g+site%3A99mac.se&oq=edge+telia+3g+site%3A99mac.se&aqs=chrome.0.57j62l3.4089&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ursprungligen av keptang:

Det är inte första gången detta händer, har skett med personer som har Telia som operatör sen iPhone kom till, gäller även iPad.

Om någon har tråkigt så kan ni surfa siten..
https://www.google.se/search?q=edge+telia+3g+site%3A99mac.se&oq=edge+telia+3g+site%3A99mac.se&aqs=chrome.0.57j62l3.4089&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Underligt. Tur man inte har Telia då.

som jag nämnde tidigare (och nämnt i andra trådar) så är jag starkt tvivelaktig till att det har något med operatören att göra då det är flera personer i min omgivning (och några i denna tråden) som har andra operatörer än telia som har exakt samma problem.

Eftersom att de flesta som du känner med iphone5 har detta problem, rör ni er inom samma geografiska område? Har ni samma operatör?

Dvs. Finns det något annat gemensamt förutom telefonen?

Jag tror att om det är ett allmänt och utbrett problem med hw så borde det finnas något om det på nätet med tanke på hur snabbt problem kan bli nyheter nu för tiden

varken operatör eller geografiskt område har vi gemensamt. ok de jag känner IRL, om man ska använda ett sådant uttryck, bor ju inom samma geografiska område. men är ungefär lika många jag "känner" som inte bor inom samma område som har detta problem. och av alla de jag pratat med, irl eller inte, så är det ungefär kanske hälften som har samma operatör. resten har andra operatörer..

något annat kan jag inte komma på som vi har gemensamt.

Känns skumt, inga av de som jag känner med Iphone5 har den typen av problem - men det betyder ingenting.

snacka med supporten på telia nu och de ska skicka ut ett nytt simkort till mig för att vara säkra på att det inte är simkortet.

han nämnde att de hade MÅNGA ärenden liggandes med just det här problemet med att telefonen tappar 3G och kan fås tillbaka genom att antingen sätta på flygplansläget eller stänga av/sätta på 3G i inställningar.

han nämnde även att han hade samma problem (han hade iphone 4S) och vad det verkade så är det alltså ett mjukvarufel som uppstod från och med ios 6, iallafall för han och många av de ärenden de hade. och jag hade inga problem med detta då jag körde iphone 4 med ios 5.x, men inget jag kan bekräfta då jag inte provat varken iphone 4 med ios 6 eller iphone 5 med ios 5

så han skulle återkoppla senare i veckan för att höra hur det hade gått då de var väldigt intresserade av att lösa detta problem.

underbart när man får prata med folk i supporten som faktiskt bryr sig! mer sådant folk!

Du ser, då håller vi tummarna.

Jag har Telenor så det är inte enbart Telia.
Jag tror inte det är telefonen utan sim-kortet. När jag fick min 3Gs en gång i tiden så fungerade telefonen knappt. De flesta samtal jag fick möttes av telefonsvararen och VÄLDIGT många samtal kopplades ned under tiden man talade. Täckningen var totalt värdelös och jag tappade nätet konstant. Telenor skyllde på telefonen och ville ha in den för lagning. Jag sa åt dem att skicka ut ett nytt simkort till mig innan vi tog in den på lagning för att se om det var det som var felet. De skickade ut ett nytt simkort. Problemen försvann direkt när det nya simkortet kom! Räkningen kom och de tog 250 kronor för simkortet. Jag ringde till dem och berättade var de kunde stoppa upp den räkningen någonstans och det gjorde de nog för den försvann helt plötsligt.

Ursprungligen av korthoga:

Jag har Telenor så det är inte enbart Telia.
Jag tror inte det är telefonen utan sim-kortet. När jag fick min 3Gs en gång i tiden så fungerade telefonen knappt. De flesta samtal jag fick möttes av telefonsvararen och VÄLDIGT många samtal kopplades ned under tiden man talade. Täckningen var totalt värdelös och jag tappade nätet konstant. Telenor skyllde på telefonen och ville ha in den för lagning. Jag sa åt dem att skicka ut ett nytt simkort till mig innan vi tog in den på lagning för att se om det var det som var felet. De skickade ut ett nytt simkort. Problemen försvann direkt när det nya simkortet kom! Räkningen kom och de tog 250 kronor för simkortet. Jag ringde till dem och berättade var de kunde stoppa upp den räkningen någonstans och det gjorde de nog för den försvann helt plötsligt.

så du har samma problem som mig för tillfället? har du bytt simkort nu? löste det ditt problem?

Ursprungligen av mjewl:

så du har samma problem som mig för tillfället? har du bytt simkort nu? löste det ditt problem?

Är också intresserad av svaret eftersom jag också har problem med mottagningen.

Men det står ju???

Problemen försvann direkt med det nya SIM-kortet…

Det är väl svar nog?

nej det står inte.

du nämner att du hade problem med din 3GS "en gång i tiden". hur det är relevant med detta problem ser jag tyvärr inte.. vi talar om ett problem som förmodligen handlar om antingen iphone 5 eller ios 6.x (eller ett tillfälligt problem med operatören alt. nanosim), så hur det skulle vara relevant med en 3Gs för x antal år sedan kan jag inte förstå. därför jag ville kolla om du hade ett aktuellt problem eller inte.

och för övrigt vill jag tillägga att jag nu fått mitt nya sim-kort och det löste inte problemet i mitt fall.

ps. är du på dåligt humör eller fastna du bara på tangenten för frågetecken?

Ursprungligen av mjewl:

nej det står inte.

du nämner att du hade problem med din 3GS "en gång i tiden". hur det är relevant med detta problem ser jag tyvärr inte.. vi talar om ett problem som förmodligen handlar om antingen iphone 5 eller ios 6.x (eller ett tillfälligt problem med operatören alt. nanosim), så hur det skulle vara relevant med en 3Gs för x antal år sedan kan jag inte förstå. därför jag ville kolla om du hade ett aktuellt problem eller inte.

Jo, det står det: Problemen försvann direkt när det nya simkortet kom!

Och anledningen till att jag skrev att det var fel på simkortet för en herrans massa år sen är att det kan vara samma fel idag. Att det inte är något fel på iPhone 5 eller iOS 6 utan att det helt enkelt kan vara simkortet som ställer till det. Jag förstår inte varför du inte förstår när det är så enkelt att förstå. Förstår du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-24 13:29

Har samma problem. iPhone 5. iOS 6.0.2 och Telia. Bor i Göteborg och har ibland Edge på Avenyn. Då brukar jag flippa.

Vad man kan göra är att man låser telefonen att bara använda Telias 3G-nät, och inte låta den stå på Auto. Min kompis har haft det så i flera år och det fungerar bra för han. Han rör sig dock inte så mycket utanför Göteborg eller större städer, så beroende på var du bor (har inte orkat läsa hela tråden) så kan det vara en mindre bra idé.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-01-24 17:43

Har också samma problem med Telia på 2 st iPhone 5 iOS 6.0.2 (först sålde jag, iOS 6.0.1) med två olika sim-kort...

Uppdaterade min iPhone 5 igår natt till iOS 6.1 och har provkört under hela dagen.

Vill inte "ropa hej" än, men ser faktiskt ut som det KAN ha löst mitt problem.
Har bara haft 1-2 "drops" under dagen som jag märkt av och tror att ett av dem kan ha varit dålig mottagning.

Ska självklart hålla stenkoll på detta under dagarna, men ser ett ljus i mörkret just nu.

EDIT: ja då, verkar helt klart som iOS 6.1 löste problemet i mitt fall! Inte haft några fler 3G-drops där jag varit tvungen att stänga av och sätta på 3G-funktionen, annat än några bortfall då det varit usel mottagning. men då har det kommit tillbaka av sig själv när jag kommit till ett ställe med bättre mottagning. (Telia har haft strul med masterna här i området i veckan också..)

Senast redigerat 2013-01-31 19:45
Bevaka tråden