Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningar försvinner i OS X

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Heby
  • 2006-12-06 09:34

Hoppande markör i platta macen

Kära forum1.

Under en längre tid så har jag hela tiden problem med att min markör hoppar till andra platser än där den ska vara...... Typ när jag skriver på en rad kan den helt plötsligt hoppa in i en annan rad.

Nu undrar jag om det finns ngn annan väg att lösa detta än att formatera om datorn och börja om?

Eller är det bara att acceptera det som en "klasssik" kollision mellan ngt som man inte har en aaaning om vad det är.

Jag har uppgraderat till Tiger sedan det började - men det gjorde ingen skillnad.

Please!

Ursprungligen av frog:

Kära forum1.

Under en längre tid så har jag hela tiden problem med att min markör hoppar till andra platser än där den ska vara...... Typ när jag skriver på en rad kan den helt plötsligt hoppa in i en annan rad.

Nu undrar jag om det finns ngn annan väg att lösa detta än att formatera om datorn och börja om?

Eller är det bara att acceptera det som en "klasssik" kollision mellan ngt som man inte har en aaaning om vad det är.

Jag har uppgraderat till Tiger sedan det började - men det gjorde ingen skillnad.

Please!

Hej frog!

Det här hade passat i en ny tråd. Kanske en admin kan splitta den här?

Kolla i dina inställningar för mus och tangentbord om du har din styrplatta inställd för att känna av klickningar. Om den är det, är det lätt att komma åt den och klicka in markören på de mest oväntade ställen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-26 16:01

Kanske lite OT men jag har förlorat namnen i dockan. Så här är det: Förut poppade namnet upp över symbolen i dockan och talade om vad symbolen stod för när jag förde pekaren längs raden. Nu är den funktionen försvunnen och jag får gissa - många av symbolerna är knepigt lika i litet format. Hur får jag tillbaka textenerna/rubrikerna=/programnamnen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 17:49

browsern vill inte i os x

Alltså, försökte byta namn på hemmamappen och ta bort -den fd ägaren till ibookens- användarekonto. Resultat blev att inställningar försvann, itunes bibliotek tömdes, dokument är borta... och nu till det verkliga problemet för mig: Browsern Mozilla Firefox hittar inte servern , explorer reagerar inte... jag har inget internet... När jag gör sök på låtar som förr fanns i itunes- dyker de upp i dokumentmappar.. det kan jag lätt ordna men....Hur gör jag för Mozilla firefox skall funka igen?
Desperat macnybörjare -----:'(

Kontoproblem

När jag installerade "uppgradering" till Lepoard, så försvann mitt admin-konto, vilket innebär att jag inte kan göra ett smack, inga programvaruppdatering/installationer eller dylikt kan utföras. När jag skriver in mitt "gamla Tiger"- användarnamn och lösenord svarar Leopard med "fel inloggningsuppgifter", vad gör jag??

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-31 07:52

Kolla Mac Fixit

Mac Fixit skriver just nu om inloggningsproblem med Leopard och förhoppningsvis hur man löser det.
http://www.macfixit.com/
-Själv strider jag med 10.4.10 för att kunna höra ljud igen och få Firefox att inte hänga sig.

Tack för tipset på MacFixit, det löste problemet.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-01 07:27

Skönt att de löste sig. Jag brukar alltid kolla där innan jag uppdaterar. Låta andra göra tabbarna först.

Byta operativsystem i iBook G3

Här kommer en fråga från en "urdum" macanvändare. Jag har en iBook G3 som jag skulle vilja använda för hemmabruk med ett mobilt modem (Tele2). Jag har inga stora krav mer än att kunna surfa på nätet och använda internetbank mm. Operativsystemet i den nu är MacOS 9.2, jag har en skiva med MacOS X (som krävs för att kunna använda uppkopplingen); Kan jag installera det i min iBook?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-13 08:06

Här finns handböckerna där du kan hitta svaret : www.apple.com/se/support/manuals/ibook/
-Panter ska kunna installeras. Det enklaste du kan göra är att prova. Installeraren kollar om du kan installera Mac OS X så det kan inte hända något märkligt. Det som gick till 9.2 fungerade även i 10.0

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-13 17:20
Ursprungligen av frances_the_mute:

Okej, det är säkert jag som är dum i huvudet, men ändå.
Scenario:
Stängde av min MBP, slog på den någon minut senare och alla mina
inställngar jag gjort med docken, bakgrundsbild, etc är borta. Why?

Alla mina bookmarks i Safari är borta också. Även Filmer, Musik, Bilder, etc
är borta från sidofältet (jag vet att man bara kan dra dit mappen, men gör jag det
får jag ingen ikon). Massvis med inställningar är borta.
Den är tillbaka i default som den var när jag startade den för första gången.
Vad har hänt..?
När jag kollar i Macintosh HD -> Användare ligger det där flera hem-mappar,
antar att det är en av dessa som ska användas, men hur återkallar man inställningarna
från dessa? Att bara kopiera in till den aktuella mappen funkar inte.

Extremt tacksam för hjälp.

Hej!
Jag vet inte om ditt problem har löst sig???
När jag läste din fråga så kom jag att tänka på att detta händer med datorer när det lilla batteriet som ska komma ihåg inställningar har tagit slut. Ställer klockan om sig till "gammal" tid??? I så fall är det absolut dags att byta batteri!

Senast redigerat 2007-11-18 13:43
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2010-08-22 21:38

ikonerna i dockan och kontoinställningen krånglar

Jag har ett l fel som jag upptäckte när klockan inte gick rätt samtidigt som inställningar försvann och vissa program numer inte startar. Min inloggnin går numer genom en ruta med gästkonto och en ny användare. Som jag tagit bort för någon dag sedan. Men licenser och sådant funkar inte har installerat om ILIFE och IWORK. Den känner igen iphonen men inte bildbiblioteket Aperture och Iphoto:tveksam:. Mailen är klanderfri
Vilken ordning skall jag ta itu med problemen? Det är en IMac 24" snow leopard

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-08-22 21:43

thyr: Din problembeskrivning är lite otydlig. Jag tror gästkonton raderas när man loggar ut, så det är en möjlig förklaring till dina problem.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2010-08-22 21:47

Jag hoppade på en annantråd där jag såg dig använda kastkänslig.

Alltså har jag en dator som du ser dockan ifrån. Klockan går rätt nu men programmen startar inte från ikonen i dockan. Någon gör det men inte alla.

Vad vill du mer veta... Du verkar skarp!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2010-08-22 21:48

Det var inget gästkonto som jag raderade utan ett som antagligen kom till när jag startade med snowleopardskivan. problemen är de samma efter "ominstallationen"

Jag har en fråga om ett problem som verkar passa in under den här rubriken...
Har en bekant som fick problem med sin MBP när han installerade Lion på den, efter det så sparar den nämligen inga inställningar han gör i Systeminställningar, utan vid omstart återgår allt till default. Efter att ha kastat diverse .plist-filer så sparar den nu skrivbordsbakgrunden, men inte resten. Nollställning av PRAM är också testat utan framgång. Om man däremot skapar en ny användare så dras inte den med samma problem, men jag är rädd att det kan bli mycket jobb att flytta över precis allting till en ny användare, med rättighetsproblem och annat som kan uppstå.
Någon som har några förslag på vad problemet kan vara, och en lösning?

(Skriver detta på iPhonen, sittande på en strand i Kambodja. Härligt med teknik! )

Det låter som problem med behörigheter, och rätt grava sådana.

Det enklaste är väl att prova med att "Reparera skivbehörigheter" med programmet Skivverktyg (i Program/Verktyg). Bättre ändå är nog att dra ner Cocktail och köra en komplett städrutin.

Behörighetsrepparation testad utan skillnad. Men Coctail kan ju vara värt att testa, eller Onyx, det gör väl samma sak?

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Behörighetsrepparation testad utan skillnad. Men Coctail kan ju vara värt att testa, eller Onyx, det gör väl samma sak?

Det stämmer. Det finns ett som heter Lion Cache Cleaner också.

Onyx kort, och loste en del av problemen. Det som aterstar nu ar att det inte gar att logga in i iCloud, samt att nya iPhoto inte kan uppdatera biblioteksfilen eftersom den sager att den inte gar att oppna. Dessutom oppnas Systeminstallningar varje gang man loggar in.
Att iPhoto inte kan bygga om databasen kan kanske ha att gora med att det ar nagra MB mindre ledigt pa harddisken an databasen ar stor, ca 11 GB. Vi ska se om nagon har nere har en extern disk tillganglig for att kopiera over saker pa. Troligen gor vi helt enkelt en ny anvandare och lagger over allt pa da.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Onyx kort, och loste en del av problemen. Det som aterstar nu ar att det inte gar att logga in i iCloud, samt att nya iPhoto inte kan uppdatera biblioteksfilen eftersom den sager att den inte gar att oppna. Dessutom oppnas Systeminstallningar varje gang man loggar in.
Att iPhoto inte kan bygga om databasen kan kanske ha att gora med att det ar nagra MB mindre ledigt pa harddisken an databasen ar stor, ca 11 GB. Vi ska se om nagon har nere har en extern disk tillganglig for att kopiera over saker pa. Troligen gor vi helt enkelt en ny anvandare och lagger over allt pa da.

o... kej ... ni har bara några MB ledigt?

Det är orsaken till hela strulet antagligen.

Systemet varnar när utrymmet tryter så ni har nog ignorerat den varning. Det som händer när utrymmet tar slut är att systemet inka kan skriva de filer den behöver så det mesta blir helgalet.

Ok nu såg jag vad du hade skrivit angående utrymmet. Det dök upp massor med varningsflaggor när jag läste "MB kvar".

Öppnas Systeminställningarna med iCloud framme? Det är i så fall normalt.
När iCloud var nyinstallerat så gjorde systemet så där för att få visa att iCloud behövdes ställas in.

Nä, de bara öppnas utan att gå in på någon panel.

Nä, de bara öppnas utan att gå in på någon panel. Annars var det min tanke också.

Hur ser det ut i Kontot: Startobjekt?

Om Systeminställningar finns med där så startas den.

Det var det första jag kollade, den är inte med där.

Jag har också bekymmer med att inställningar återgår till default på min Mac mini med Lion. Dock är pekarhastigheten för Magic Trackpad den enda inställningen som återställs. Låter larvigt men är väldigt irriterande att alltid behöva ställa om hastigheten efter omstart. Inga bekymmer med min MB Air med samma operativ.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2013-02-18 10:10

Oj så länge sedan man var inne på det här forumet

Bevaka tråden