Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern nas disk till airport express itunes server?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2013-02-13 22:13

Vill bygga ut nätverket hemma!
Kör idag en imac med musik på, streamar till expressen till stereon, styr med iphone.
Expressen är kopplad via bredbandsbolaget telefon, tv internet adsl modem.
Har nu även skaffat en macbook och funderar på hur man kan samla musik biblioteket på exempel en nas disk med itunes server på bästa sätt.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/...
Skulle det funka med en sådan? Kan datorerna va avstängda när den har itunes server och styras med iphone?
Räcker det med expressen och en ytterligare raoter som expressen o disken sitter i, tror nämligen att bredbandsbolagets dosa inte funkar som det.
Eller behöver man en extrem oxå?

Många frågor o nyfiken på om någon kör något liknande.

Ursprungligen av streith:

Vill bygga ut nätverket hemma!
Kör idag en imac med musik på, streamar till expressen till stereon, styr med iphone.
Expressen är kopplad via bredbandsbolaget telefon, tv internet adsl modem.
Har nu även skaffat en macbook och funderar på hur man kan samla musik biblioteket på exempel en nas disk med itunes server på bästa sätt.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/...
Skulle det funka med en sådan? Kan datorerna va avstängda när den har itunes server och styras med iphone?
Räcker det med expressen och en ytterligare raoter som expressen o disken sitter i, tror nämligen att bredbandsbolagets dosa inte funkar som det.
Eller behöver man en extrem oxå?

Många frågor o nyfiken på om någon kör något liknande.

Att tänka på är att två datorer inte kan dela på ett itunes-bibliotek (rätta mig om jag har fel någon) om du nu inte kör hemdelning, det kräver dock att din iMac är igång.

WD har dock en app till iPhone som låter dig komma åt alla dina låtar. Dessa kan du då spela upp i din iPhone via appen och sedan köra AirPlay till din AE. Det ska räcka med en AE.

https://itunes.apple.com/se/app/wd-2go/id4506...

Summa kardemumma av detta är att det ska fungera, dock med en speciell app från WD till din iPhone.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2013-02-14 10:19

Ok angående delningen! Men går det att wd disken fungerar som lagrings av itunes bibloteket för en dator och jag kommer åt de framför allt musik filernma från telefonen utan att ha igång datorn.
Har haft biblotektet på en enkel extern disk förr men det var ett par itunes sedan.
Räcker det att använda expressen i hop med en ny router och wd disken kopplat där eller måste man skaffa extrem oxå?

Ursprungligen av streith:

Ok angående delningen! Men går det att wd disken fungerar som lagrings av itunes bibloteket för en dator och jag kommer åt de framför allt musik filernma från telefonen utan att ha igång datorn.
Har haft biblotektet på en enkel extern disk förr men det var ett par itunes sedan.
Räcker det att använda expressen i hop med en ny router och wd disken kopplat där eller måste man skaffa extrem oxå?

Som jag skrev innan så går det att spela upp musiken med din iPhone med hjälp av WDs egna app.

Då AE endast har ett jack för ethernet så antar jag att du måste köpa en annan router då modemet från din ISP ska vara kopplad till AE. Då saknar du portar till din WD och möjligtvis din iMac.

Om nu inte din WD kan ansluta trådlöst till din AE så kanske en Airport Extreme är vettigt. Sen tror jag inte att det är optimalt att köra trådlöst mellan router och NAS rent allmänt.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2013-02-16 10:06

tack!
Då det handlar mest om musik så och jag kanske behöver skaffa en Extrem och har en liggande hårddisk.
Finns ingen möjlighet att hämta musik från Extremen med hårddisk till telefonen som i sin tur är kopplad till stereon via 3,5mm sladd?
App?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-16 11:44

Nej. Du måste ha något igång hemma som skickar ut musiken till din iPhone. iPhonen "hämtar" inte musiken, den skickar ut ett kommando som betyder "skicka mej ljudet av den här musiken". Så något måste lyssna på kommandot och börja strömma ut ljudet till din iPhone.
Antingen en dator med ett program, en NAS med ett program.... bara en router och en hårddisk funkar inte.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2013-02-18 21:20

Tack o bra pedagogik!
har den här manicken någon media spelare också ?
http://www.seagate.com/external-hard-drives/p...
känns som man borde kunna skapa den funktionen med extrem och en hårddisk.

1
Bevaka tråden