Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air 11" eller 13"? Ni som har - ge mig gärna lite råd.

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte också fråga om batteritiden .. Om man köper elvan .. Tror ni den räcker en hel dag i skola då? Efter som vad jag fatta de som fryserbatteriet när du stänger datorn i standby?

Ursprungligen av Olle Bescher:

Tycker ni de är ngt mer ja sa tänka på osv?

Du skriver att du kommer att jobba med photoshop en del. En sak man kanska bör vara medveten om är att färgåtergivningen på Air (både 11" och 13") inte är så jättebra jämfört med MBP. Däremot är det ju bara ett problem om man jobbar med saker som är beroende av korrekt återgivning (designa något från scratch, trycksaker osv). Kolla t ex färgjämförelsen sist på sidan i denna artikel: Macbook Pro mot Macbook Air - MacWorld

Själv kör jag 11" och tycker personligen att smidigheten / portabiliteten uppväger den lite mindre skärmen. Det enda jag verkligen rekommenderar är att lägga dockan till vänster eller höger istället för i botten, då får arbetsytan betydligt bättre proportioner.

Ursprungligen av Olle Bescher:

Tänkte också fråga om batteritiden .. Om man köper elvan .. Tror ni den räcker en hel dag i skola då? Efter som vad jag fatta de som fryserbatteriet när du stänger datorn i standby?

När du stänger locket på datorn så går den ner i viloläge, och då går det minimalt med batteri. När man öppnar den igen är den igång på någon sekund, så det är bara att stänga den när du går mellan lektioner eller så.

Om det räcker beror kanske lite på vad du gör med datorn. Är det t ex en programmerings-linje du går där ni använder datorn effektivt hela lektionen, eller tänkte du ha den för anteckningar mm? Jag skulle uppskatta att min 11" räcker till ca 4h effektiv arbetstid, men om man bara t ex antecknar på den och slår på strömsparfunktioner (skärmen släcks efter någon minuts inaktivitet t ex), samt stänger ner den när den inte används, så räcker den utan problem en hel dag för mig iaf. Blir det snålt om ström finns det ju annars oftast eluttag i en skola

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-29 15:13
Ursprungligen av Olle Bescher:

...bättre att vänja sig vid den lilla skärmen än att känna '' suck '' när jag måste släpa med mig 13 tummen...

Jag känner aldrig suck när jag "släpar" med mig min 13-tummare.

Inlägg #30 och #31 har flyttats hit från en annan tråd.

Sök gärna lite innan ni startar en ny tråd. Om det redan finns en tråd med exakt samma frågeställning så är det bättre att fortsätta där, än att starta en ny tråd.

/Mod

Tack för jätte bra svar Kermit!! - jag har nu bestämt mig för att jag ska välja elvan! .. För de enda som gör att jag funderar på 13 nu är batteritiden och som du sa Kermit lär de ju hålla .. ( jag går ett musik program vill bara ha den till att jobba med arbeten i svenska engelska osv på hålremsan och anteckna på lektioner! .. Ja och surfa lite på raster då och då!! ) .. Så den lär hålla!

Ämnen nu till ännu en fråga .. Om jag tar den bästa 11an med 4 gig ram osv .. ( har ingen aning om vad allt gör ) .. Ska man välja till extra flash ( vad de nu är) eller icore 7?

Ursprungligen av Olle Bescher:

...Ska man välja till extra flash ( vad de nu är) eller icore 7?

MacBook Air har ingen traditionell hårddisk, utan använder i stället flash-minne som lagringsutrymme. (Läs mer här)

Processorn heter Core i7, inte icore 7. Om vi försöker använda rätt benämningar så blir det lättare både att svara, och för framtida sökningar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-29 15:40
Ursprungligen av Olle Bescher:

Tack för jätte bra svar Kermit!! - jag har nu bestämt mig för att jag ska välja elvan! .. För de enda som gör att jag funderar på 13 nu är batteritiden och som du sa Kermit lär de ju hålla .. ( jag går ett musik program vill bara ha den till att jobba med arbeten i svenska engelska osv på hålremsan och anteckna på lektioner! .. Ja och surfa lite på raster då och då!! ) .. Så den lär hålla!

Ämnen nu till ännu en fråga .. Om jag tar den bästa 11an med 4 gig ram osv .. ( har ingen aning om vad allt gör ) .. Ska man välja till extra flash ( vad de nu är) eller icore 7?

Jag tror du kommer att bli en aning besviken om du förväntar dig att kunna jobba med hålremsan på en MBA.
Det var nog några år sedan modellerna inkluderade den optionen..

Håltimman* ska de givetvis stå!

Förlåt , jag är lite noob på Apple.. Grejor.. Datagrejor..

Men vad ska man välja om manska uppgradera ngt? Flashminnet eller processorn?

Ursprungligen av Olle Bescher:

Förlåt , jag är lite noob på Apple.. Grejor.. Datagrejor..

Men vad ska man välja om manska uppgradera ngt? Flashminnet eller processorn?

Personligen värderar jag mer lagringsutrymme före snabbare processor.

Ursprungligen av Olle Bescher:

Men vad ska man välja om manska uppgradera ngt? Flashminnet eller processorn?

Du kanske redan vet hur det fungerar, sorry om jag är övertydlig, men bara för att reda ut begreppen: Det finns två "minnen": Internminne / arbetsminne, som hanterar program som körs just nu - själva systemet, webbläsaren du surfar i osv. Ju mer sånt du har desto smidigare går det att köra flera program samtidigt. Man kan välja mellan 2Gb och 4Gb arbetsminne - även om 2Gb räcker väldigt bra för att surfa, maila, anteckna osv är det inte speciellt dyrt att köpa 4Gb, och det går inte uppgradera i efterhand. Då du säkert ska ha kvar datorn i flera år skulle jag rekommendera det tillvalet.

Dessutom flash-disken (som sitter istället för en vanlig hårddisk) som är lagringen där du lagrar alla program, filmer, spel och allt vad det kan vara. Ju mer sånt du har, desto mer saker rymmer du på datorn. 64Gb är bas-storleken. Du rymmer utan problem operativsystemet och en hel del program. Själv har jag 128Gb på min och den är nästan jämt 95%+ full (men då har jag ett antal större spel och ett gäng filmer på datorn). Jag skulle rekommendera 128Gb, men det är ju upp till var och en hur mycket utrymme man behöver

Processorn däremot tror jag inte du har nytta av att uppgradera. Datorn blir typ 10% snabbare (vet inte exakta siffror, men åt det hållet). Det märks inte alls vid vanlig användning (skriva, surfa, starta program osv), utan bara vid "tunga" arbetsmoment. Om du t ex lägger på ett filter på en bild i Photoshop som tar 10 sekunder att räkna ut, så går det på 9 sekunder istället med CPU-uppgraderingen. Inte direkt värt så mycket pengar om du frågar mig. Enda anledningen är väl ifall du tänkt köra spel på den, där ger ökningen kanske en märkbar skillnad genom att spelet flyter på bättre. Men till det du ska ha den till märker du nog ingen fördel alls.

Tack lika bra svar denna gång Kermit !

Ursprungligen av Kermit:

...välja mellan 2Gb och 4Gb arbetsminne... ...64Gb är bas-storleken... ...Själv har jag 128Gb...

Kanonbra beskrivning. Hade varit ännu bättre om du hade använt rätt enheter.

Gb = gigabit
GB = gigabyte

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kanonbra beskrivning. Hade varit ännu bättre om du hade använt rätt enheter.

Gb = gigabit
GB = gigabyte

Haha, ja, det är så sant Har lagt mig till med den fula ovanan att skriva Gb och Mb, bara för att det ser bättre ut. Men i övrigt brukar jag vara en riktig diktator vad gäller språk, enheter och förkortningar. Får böja huvudet i skam den här gången!

Som standard så har väl

MBA 11 = 2 GB internminne / arbetsminne
MBA 13 = 4 GB internminne / arbetsminne

Ganska så stor skillnad om man kör många program samtidigt. Så det gäller att uppgradera MBA 11 med 4 GB innan köpet om man vill ha en dator som fungerar och inte stoppar upp med jämna mellanrum. Eller är jag helt på jordet?

Själv köper jag en 13. Men, förstår dom som tänker på en 11. Min utgångspunkt är en 17 PC. Och MBA 13 kommer att vara min primära dator en stund framöver i alla fall.

Senast redigerat 2012-02-28 01:30

Ja, man bör definitivt välja 4 GB RAM.

Kanske då här ligger en fallgropp? Att man ser på skärmstorlek / flexibiliteten och inte tänker på innehållet vid köp. Hur många beställer extra 2 GB RAM vid köp av en MBA 11?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-02-28 06:47
Ursprungligen av MacMarkus:

Kanske då här ligger en fallgropp? Att man ser på skärmstorlek / flexibiliteten och inte tänker på innehållet vid köp. Hur många beställer extra 2 GB RAM vid köp av en MBA 11?

Jag köpte en totalmaxad MBA11 hösten 2011, beställde 4GB ram
utan att ens blinka, tvekade mer i fall jag verkligen behövde den snabbaste processorn, men 256 GB HD var absolut bästa valet, hade inte klarat mig med mindre.
Min anledning att maxa allt var att detta blev min enda dator och jag tänker inte byta på ett bra tag .
Har varit övernöjd sedan första sekunden jag fick den.

Jag pröjsade för 2 GB extra och det var lätt värt det.

Tanken är ju att jag ska ha den här fantastiska lilla maskinen som min enda dator (bortsett från iPad då, om den nu räknas som dator) de närmaste åren. Som jag redan påpekat i den här tråden: Jag är supernöjd med min MBA 11". Couldn't be happier.

Svårt att säga. Jag gjorde det.

Det är just det som är så härligt med lilla MBA 11. Den går att ha som enda dator då det går att uppgradera till totalt 4GB. Det går att skriva med den när tastaturen är såpass stor. Har provat på andra PC med små datorer. Blir gal.... Och till på köpet svarta tangenter med mörkgråa bokstäver. Blir småtokig...

MBA har visst ochså upplysta tangenter som känner av ljusförhållandet i rummet. Öh! High-tech om du frågar meg. Ni som har... För att spara batteri. Kan man stänga av den funktionen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-28 12:01
Ursprungligen av MacMarkus:

MBA har visst ochså upplysta tangenter som känner av ljusförhållandet i rummet. Öh! High-tech om du frågar meg. Ni som har... För att spara batteri. Kan man stänga av den funktionen?

Du kan stänga av det i Systeminställningar/ Tangentbord: kryssa ur: Lys upp tangentbordet automatiskt vid lågt ljus

Jag undrade samma sak – 11" eller 13" och plötsligt blev det väldigt lätt att bestämma mig för 13".

Var inne på en Apple-ÅF i Stockholm och upptäckte händelsevis att det är förbannat obekvämt att skriva på tangentbordet med 11-tummaren eftersom händernas undersidor hamnar rakt på datorns nedre kant. Testade direkt 13-tummaren och där får hela handen stöd utan den obehagliga/skavande kanten. Så det var ett väldigt lätt beslut att fatta, men på helt otippade grunder som jag inte hade kunnat göra genom att sitta och titta på apple.com eller läsa här.

Jag funderar på att byta från MBP 13" (mitten 2009) till MBA 11". Det här med upplösning, MBP har 1280x800, MBA har 1336x768. Det betyder att jag egentligen får större utrymme på en 11", men alla pixlar (text osv) blir lite (mycket?) mindre?

Det som tilltalar mig är vikten och framför allt priset. Alternativet är 13", men då kan jag nästan lika gärna köpa en MBP känns det som. Jag har datorn i väskan i stort sett varje dag och använder den enbart till att surfa, skriva och titta på SVT Play/Youtube.

Ska kolla 11-tummaren i butik så fort som möjligt, men visst skulle den passa bra i mitt fall? Hårddiskutrymmet är ointressant för mig (har 40 GB använt på den här, tack molnet), men hur är det med 4 GB minne? Räcker det ett antal år framåt?

Är det något som är en nedgradering från MBP 13" (mitten 2009)? Skärmen (kvaliteten alltså)?

Jag äger själv en 11" och jag älskar storleken - men jag tycker samtliga i tråden missar den absolut största nackdelen med den.

Skärmen är i formatet 16:9 istället för 16:10 som skärmarna på alla andra av Apples bärbara datorer. Skärmytan är klart svårare att utnyttja effektivt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-26 22:52
Ursprungligen av medborgare:

<snip>
Ska kolla 11-tummaren i butik så fort som möjligt, men visst skulle den passa bra i mitt fall? Hårddiskutrymmet är ointressant för mig (har 40 GB använt på den här, tack molnet), men hur är det med 4 GB minne? Räcker det ett antal år framåt?
</snip>

Jag lekte lite på Apple Store SE som om jag vore du & skulle köpa en MBA11 med 128GB och 8GB RAM:
-----------------
10.975,00 kr inkl. moms
Färdig att skickas: 1–3 arbetsdagar
Frakt ingår
-----
Specifikationer
1,7 GHz Intel Dual-Core Core i5, Turbo Boost upp till 2,6 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
128 GB flashminne
Bakbelyst tangentbord (svenska) och användarhandbok (svenska)
-----------------

Jag har en MBA11 från 2011 och är extremt nöjd, det enda enda är att jag är fast med 4GB RAM.
Och jag betalde min 15.000 med konfigurationen 1.8GHz Intel Core i7 256GB HD...

Alltså, jag röstar för ett köp

Jag har också en 11":are. Grym dator. Att den kör 16:9 tar ett tag att vänja sig vid, men sätter man bara dockan på höger eller vänster sida istället för längst ner så känns det genast mycket bättre. Jag håller även med om att skaffa 8 GB - även om det du använder den för går alldeles utmärkt med bara 4, så går det inte uppgradera i efterhand. Om du vill börja göra mer seriösa saker på den, om nästa version av OS X är mer minneshungrigt osv så är det absolut värt den tusenlapp (eller vad det kostar nu för tiden, förmodligen mindre) att uppgradera. Tror även andrahandsvärdet blir betydligt bättre. Alltså, låg kostnad för stor vinning.

I övrigt kan jag bara rekommendera, helt fantastisk dator till allt jag använder den till, och mobil som en iPad. Bästa datorn jag haft.

Ursprungligen av medborgare:

[...]Det som tilltalar mig är vikten och framför allt priset. Alternativet är 13", men då kan jag nästan lika gärna köpa en MBP känns det som. Jag har datorn i väskan i stort sett varje dag och använder den enbart till att surfa, skriva och titta på SVT Play/Youtube.

Det är stooor skillnad mellan en MBA 13" och en MBP (med/utan retina) 13". Särskilt upplevd viktskillnad.

Däremot är det enligt mig inte värt den marginella viktskillnaden att gå från MBA 13" till MBA 11" då skärmytan, tangentbordet osv uppväger rejält.

Ursprungligen av medborgare:

[...] men hur är det med 4 GB minne? Räcker det ett antal år framåt? [...]

Antagligen inte (satsa på 8GB), men å andra sidan räcker vår familjs MBA 13" från 2010 med enfast 2 GB RAM väldigt långt fortfarande. Kör iofs 10.6 snöleoparden på den, men känns rapp och fin med Office 2011, Adobe CS4 osv. Vid lättare användande känns den kvickare än min egen MBP 15" med quad i7 och 8GB RAM. Tacka SSD för det!

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag äger själv en 11" och jag älskar storleken - men jag tycker samtliga i tråden missar den absolut största nackdelen med den.

Skärmen är i formatet 16:9 istället för 16:10 som skärmarna på alla andra av Apples bärbara datorer. Skärmytan är klart svårare att utnyttja effektivt.

På vilket sätt tycker du det är svårt att utnyttja effektivt? På min 13" jag har nu så märker jag faktiskt att den är aningen för bred (har alltid typ 100 px ledigt från webbläsarens ändkant till skärmens och dockan har jag alltid dold. Det jag hade önskat var egentligen lite mer utrymme på höjden, men jag tror inte att det är en så stor fråga för mig. Men hade varit intressant att höra dina erfarenheter.

Det är förstås olika för alla. Men jag köpte en 11" MBA (kunde inte låta bli för den var så läcker) för att ha som vid-sidan-om-arbetsdator, men efter ett år stod jag inte ut längre utan bytte tillbaka till en 13" MBP. Det var en plåga att jobba seriöst på den lilla skärmen.

Bevaka tråden