Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga en Hackintosh

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hörde Hackintosh på ett gigabyte i nästan 2 år. Fungerade över förväntan. Installerade med iboot och multibeast. Jag köpte moderkort och grafikkort som skulle fungera. Grafikkortet var ett spelgrafikkort av hyfsat bra sort så jag kunde dualboota till windows för att spela.

Skulle väl rekommendera folk att köpa en mac mini istället om det var pengarna det handlade om. I mitt fall skulle jag ändå köpa ny pc-hårdvara till speldatorn så jag testade. Hade tänkt införskaffa en ny mac så småning om men eftersom det rullade stabilt i 24/7 så dröjde det som sagt tills 10.7.

Har precis rensat en G5:a. Skapar en egen tråd när mobo-hållaren kommer och det är dags att skära.

Kom ihåg att jag har en gammal Compaq laptop liggande. Den har Intel Celeron processor, undrar om det går att göra Hackintosh av den...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kom ihåg att jag har en gammal Compaq laptop liggande. Den har Intel Celeron processor, undrar om det går att göra Hackintosh av den...

Självklart. Som alla vet går det ju precis lika bra med selleri...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kom ihåg att jag har en gammal Compaq laptop liggande. Den har Intel Celeron processor, undrar om det går att göra Hackintosh av den...

Beror på hur gammal den är.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Beror på hur gammal den är.

Får kolla på det. Har för mig att den heter nåt i stil med 1201EA

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Får kolla på det. Har för mig att den heter nåt i stil med 1201EA

Verkar vara en riktigt gammal en, så det bör inte gå med OS X på den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-06 09:15

Ser i länken från den här tråden (http://www.99mac.se/forum/t/302619-har-ar-ett...) att det även finns färdigbyggda paket:

Citat:

Quo Computers also has pre-packaged setups, one of which is a $1,200 Intel Core i7 setup complete with Thunderbolt, HDMI, DVI, Firewire, a 1TB HD, 8GB of RAM, SATA III, USB 3.0, and a black aluminum “special edition” tower engraved with a unique serial number.

Read more: http://vr-zone.com/articles/hackintosh-lover-...

1200 dolares? Då börjar det ju bli lite mer pengar. Lika bra att skaffa en Mac Mini istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 13:39

@johan_tanying: Försök spela spel eller göra grafikarbete som kräver en GPU på en MacMini så kanske du ändrar uppfattningen, för att inte tala om maskinernas ljudnivå vid belastning.

Ursprungligen av johan_tanying:

...1200 dolares? Då börjar det ju bli lite mer pengar. Lika bra att skaffa en Mac Mini istället...

Jag tror inte att Mac Mini-spekulanter är främsta målgruppen. Om man klarar sig med en Mac Mini, så köper man det.

Jag tror att det finns en hyfsat stor målgrupp i de som vill ha något mittemellan Mac Mini och Mac Pro, och de som tycker att Mac Pro helt enkelt är för dyr.

Om den kommande Mac Pro-modellen blir en besvikelse i hur den är konfigurerad, eller om den hamnar för högt i pris - så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sån Hackintosh. Det är en lagom prisklass, tycker jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-06 17:13

Hackintosh=För personer som inte har råd eller snåla men vill ha det bästa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 17:23
Ursprungligen av lappen71:

Hackintosh=För personer som inte har råd eller snåla men vill ha det bästa

Problemet idag är att det inte går att få en riktigt snabb Mac.

En maxad iMac kommer upp en bit på trappan men verkligen inte consumer high-end framför allt på GPU-sidan och så kostar maskinen 30-50% än en troligen snabbare PC.

En MacPro, som vi belyst många gånger tidigare, är chanslös mot ex. en Z820.

Hackintosh fyller ett hål som funnits i Apples värld sedan urminnes tider.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-06 17:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Problemet idag är att det inte går att få en riktigt snabb Mac.

En maxad iMac kommer upp en bit på trappan men verkligen inte consumer high-end framför allt på GPU-sidan och så kostar maskinen 30-50% än en troligen snabbare PC.

En MacPro, som vi belyst många gånger tidigare, är chanslös mot ex. en Z820.

Hackintosh fyller ett hål som funnits i Apples värld sedan urminnes tider.

Ja det är din uppfattning men jag har aldrig hört talas om en Hackintosh som fungerar felfritt och värd det strul som det är att sätta upp.

Ja jag har gjort en del försök själv innan jag hade råd men insåg att det var inte värt det.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-03-06 17:58

Finns ett nytt uppslag http://www.kickstarter.com/projects/quo/proje... låter bra men ...

Ursprungligen av Jallef:

Finns ett nytt uppslag http://www.kickstarter.com/projects/quo/proje... låter bra men ...

Det är ju det moderkortet som diskuteras redan?

Ursprungligen av lappen71:

Ja det är din uppfattning men jag har aldrig hört talas om en Hackintosh som fungerar felfritt och värd det strul som det är att sätta upp.

Jag har fyra års empirisk erfarenhet av mycket väl fungerande hackintoshar så det går absolut att bygga en sådan om man kan och har viljan till det.

I dagsläget skulle jag absolut rekommendera ett gigabyte ga-z77x-up5th med en Ivy Bridge CPU. Funkar "out of the box" utan problem, även med HD 4000 inbyggd grafik, dubbla monitorer, sleep.

Jag kör en nu med en i5 3700K, lätt överklockad till 4 GhZ och kunde inte vara nöjdare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 19:12
Ursprungligen av lappen71:

Ja det är din uppfattning men jag har aldrig hört talas om en Hackintosh som fungerar felfritt och värd det strul som det är att sätta upp.

Ja jag har gjort en del försök själv innan jag hade råd men insåg att det var inte värt det.

Prestandamässigt är inte vad jag skrev "min uppfattning" - det är ett faktum. Dock finns annat i en dator än ren prestanda så att Hackintosh har sina nackdelar håller jag helt med dig om!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-06 19:16
Ursprungligen av carpelux:

Jag har fyra års empirisk erfarenhet av mycket väl fungerande hackintoshar så det går absolut att bygga en sådan om man kan och har viljan till det.

I dagsläget skulle jag absolut rekommendera ett gigabyte ga-z77x-up5th med en Ivy Bridge CPU. Funkar "out of the box" utan problem, även med HD 4000 inbyggd grafik, dubbla monitorer, sleep.

Jag kör en nu med en i5 3700K, lätt överklockad till 4 GhZ och kunde inte vara nöjdare.

Har aldrig påstått att det inte går men jag tycker inte krånglet är värt det.
Hade jag velat krångla hade jag fortsatt med PC och Windows

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 19:16
Ursprungligen av carpelux:

Jag har fyra års empirisk erfarenhet av mycket väl fungerande hackintoshar så det går absolut att bygga en sådan om man kan och har viljan till det.

I dagsläget skulle jag absolut rekommendera ett gigabyte ga-z77x-up5th med en Ivy Bridge CPU. Funkar "out of the box" utan problem, även med HD 4000 inbyggd grafik, dubbla monitorer, sleep.

Jag kör en nu med en i5 3700K, lätt överklockad till 4 GhZ och kunde inte vara nöjdare.

Finns det något som inte fungerar med denna setup? Jag antar det inte är ett problem att byta till en i7 (3770 ex)? Skulle ett GeForce GTX 670 sätta käppar i hjulet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 19:19

@carpelux: Är det följande moderkort du använder?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=758952

Ursprungligen av Erik.dv:

@carpelux: Är det följande moderkort du använder?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=758952

Ja, det är det jag kör med. En i7 är absolut inga problem och jag har inga som helst problem med mitt bygge. I och för sig har jag aldrig testat thunderboltportarna eftersom jag inte har något att koppla in där.

Jag har inte testat med ett GTX 670 men enligt http://www.tonymacx86.com/333-building-custom... så borde det fungera.

http://www.tonymacx86.com rekommenderar jag absolut att du besöker om du är intresserad av att bygga ihop något, där finns både download och guider som gör att du kommer igång på enklast möjliga sätt.

Rent generellt håller jag med er andra här att vill man ha den absolut säkraste och enklaste lösningen ska man inte titta på hackintosh. Vill man däremot maxa prestanda eller tycker det är kul att hålla på med datorer som hobby så kan man nå förvånansvärt bra funktion med en hackintosh om man gör hemläxan först avseende ingående komponenter.

Ursprungligen av carpelux:

Ja, det är det jag kör med. En i7 är absolut inga problem och jag har inga som helst problem med mitt bygge. I och för sig har jag aldrig testat thunderboltportarna eftersom jag inte har något att koppla in där.

Jag har inte testat med ett GTX 670 men enligt http://www.tonymacx86.com/333-building-custom... så borde det fungera.

http://www.tonymacx86.com rekommenderar jag absolut att du besöker om du är intresserad av att bygga ihop något, där finns både download och guider som gör att du kommer igång på enklast möjliga sätt.

Rent generellt håller jag med er andra här att vill man ha den absolut säkraste och enklaste lösningen ska man inte titta på hackintosh. Vill man däremot maxa prestanda eller tycker det är kul att hålla på med datorer som hobby så kan man nå förvånansvärt bra funktion med en hackintosh om man gör hemläxan först avseende ingående komponenter.

Kan bara hålla med. Min hackintosh spinner på bättre än både min MacBook Pro och Mac Mini, men det är nog pga att jag lade ner en hel del tid på att läsa på gällande hårdvaran som är A och O.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte att Mac Mini-spekulanter är främsta målgruppen. Om man klarar sig med en Mac Mini, så köper man det.

Jag tror att det finns en hyfsat stor målgrupp i de som vill ha något mittemellan Mac Mini och Mac Pro, och de som tycker att Mac Pro helt enkelt är för dyr.

Om den kommande Mac Pro-modellen blir en besvikelse i hur den är konfigurerad, eller om den hamnar för högt i pris - så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sån Hackintosh. Det är en lagom prisklass, tycker jag.

Intrycket jag fick var att moderkortet är av en sån där liten typ som brukar användas till mediacenters etc. Men om det fixar ordentlig kylning och vettiga grafikkort (som väl inte ingick i 1200-dollarspaketet?), så varför inte. Om något halvår är jag nog spekulant på en ny stationär maskin för hemmabruk med både osx och win för barnen. Men då får det banne mig vara smärtfritt utan något som helst meckande med drivrutiner, flashande eller annan - för mig - ointressant hobbyverksamhet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-07 10:57

Ett problem man bör tänka på är när det börjar komma uppdateringar, ffa av OSX. Att man har en färsk och bra backup, så man kan backa tillbaka om något strular.
Detta gäller förstås alltid, men är än viktigare med en Hackintosh, tycker jag.

Ursprungligen av kenjon:

Ett problem man bör tänka på är när det börjar komma uppdateringar, ffa av OSX. Att man har en färsk och bra backup, så man kan backa tillbaka om något strular.
Detta gäller förstås alltid, men är än viktigare med en Hackintosh, tycker jag.

Absolut, även om det nu sedan Lion har gått relativt smärtfritt att uppdatera.

Värt att nämna är också att man alltid rekommenderas att uppdatera via .pkg istället för App Store (Antar att det är lättare att backa?).

Ursprungligen av lappen71:

Har aldrig påstått att det inte går men jag tycker inte krånglet är värt det.
Hade jag velat krångla hade jag fortsatt med PC och Windows

Jag har faktiskt alldeles nyligen byggt en "hackintosh", relativt problemfritt. Detta efter att min iMac gått i graven, då troligen BootROM-koden i EFI blivit korrupt, och inte gick att starta längre. Detta efter att jag tröttnat på Apples syn på datorer som överdrivet dyra ouppgraderbara maskiner med nerbantad prestanda (pga värmereglering i Apples formfaktor). Genom åren har jag verkligen uppskattat den "look and feel" som Apples maskiner ger och att allting bara fungerar från att man slår på datorn.

Men på senare tid har jag velat ha en dator som är utbyggbar och kan hålla en tid. Dvs att när minnet tryter, kan jag byta det, när jag behöver mer hårddiskutrymme eller snabbare hårddisk kan jag byta den, när jag behöver ett snabbare grafikkort kan jag byta till ett nytt. Ja ni fattar. Detta betyder att jag får en betydligt längre livstid på datorn och mycket mer prestanda för pengarna.

Jag har absolut förståelse för om det finns Mac-användare som argumenterar för att det finns ett särskild kärlek till formen, estetiken och känslan kring datorns yttre (kanske speciellt när det gäller MBP:s). Själv har jag varit trogen Macanvändare sedan 87 och trodde inte att jag skulle säga detta, men när man inte ens kan byta minnet i en iMac (21.5" late 2012), då är det inte en hårdvaruplattform som känns pålitlig längre, om det fortsätter i samma riktning. OM däremot Apple kommer med en uppgraderingsbar "Mac Pro Mini" eller liknande, då är det en annan femma.

Nu ska jag inte påstå att bygget av "Macen" var helt problemfri, men som teknikperson är det kul att lära sig nya saker och lösa problem som man annars inte kommer i kontakt med (konfigurera UEFI, trixa lite med drivrutiner och så). Men kan heller inte påstå att det har inneburit någon tyngre felsökning i mitt fall. Dock bör man nog ha en viss "teknisk ådra" i sig och lite intresse av att göra en mindre djupdykning.

Detta är mina specs:

Corsair 200R-miditowerlåda
Intel 3570K Quad Core 3.4 Ghz (3.8 Turbo boost), möjlig att överklocka
Gigabyte GA-Z77-DS3H moderkort
8 GB DDR3 1600 Mhz RAM
1 TB 7200rpm HDD
256 GB SSD
Nvidia GeForce GTX 660 2 GB GDDR5 superclocked
USB 3.0/HDMI/DVI/VGA

Kostnad: ca 8000 kr

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-21 16:36

Om man ska uppgradera minnet, byta grafikkort och hårddisk är det ju frågan om inte kostnaden tillsammans blir ungefär vad mellanskillnaden blir till en nyare maskin….
Det ligger nog mer i intresset att göra det själv.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-21 16:49
Ursprungligen av kenjon:

Om man ska uppgradera minnet, byta grafikkort och hårddisk är det ju frågan om inte kostnaden tillsammans blir ungefär vad mellanskillnaden blir till en nyare maskin….
Det ligger nog mer i intresset att göra det själv.

Tror utbyggnadsmöjligheterna väger tyngre en high end hackintosh kostar inte mer än 10.000 att bygga med tyst låda,thunderbolt, i7 processor, 32GB minne och 500 GB SSD.
Motsvarande iMac kostar betydligt mer men då får man ju iofs en bra skärm inkluderad.

Ursprungligen av kenjon:

Om man ska uppgradera minnet, byta grafikkort och hårddisk är det ju frågan om inte kostnaden tillsammans blir ungefär vad mellanskillnaden blir till en nyare maskin….
Det ligger nog mer i intresset att göra det själv.

Det man ska komma ihåg är att CPU och GPU är rejält nedbantade och använder laptop-versionerna av dessa i en iMac, generellt sett.
Och för de pengarna man betalar för en värsting-iMac kan man köpa en riktig monsterdator, om man skulle köpa delarna själv.

Bevaka tråden