Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur importera hemmainspelad DVD utan att ljudet klipper?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett gäng dvdskivor av svärmor som är med blandade klipp från tidigt nittiotal. Inspelningarna är från div videokameror som hon haft tidigare.
När jag sätter i skivan i imacen så startar uppspelningen direkt och allt är frid och fröjd.
Prövade att lägga en kopia av skivan på skrivbordet.
Jag lyckas då inte få den att öppna direkt då det ligger massa olika filer i mappen.

Om jag öppnar mappen ligger det först en mapp som heter VIDEO_TS och inget mer.
Går jag in i den mappen så hittar jag ett flertal filer.
VIDEO_TS.BUP, VIDEO_TS.IFO, VIDEO_TS.VOB sedan likadana med 01, 02, 03 i namnet osv.

Har letat i forumet efter tips och fann att handbrake kunde vara lösningen för mig.
Jag vill ju ha möjligheten att spela upp filmerna på Apple TV 3 iaf.
Tog även hem iFlicks för att testa.

Prövade ett gäng olika inställningar. Det blev ok med bild men hur jag än fipplade med inställningarna så kan jag inte bli av med att ljudet klipper kanske var 3 sek så kommer ett klipp i ljudet. Som ifrån någon gammal repig LP skiva.
Eftersom att ljudet blir bra när jag spelar upp skivan men inte ifrån filen på hårddisken så måste det ju vara något som tappas i konverteringen.

Finns det några givna tips eller är det bara bita i det sura och låta ljudet vara kass?

/Micke

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-15 21:39

Inte för att jag kan så mycket om det här, men har du testat VLC (www.videolan.org)? Efter installationen drar du bara VIDEO_TS-mappen ovenpå VLCikonen och släpper, så ska det spelas upp direkt, utan att du behöver bry dej om de olika VOBfilerna.
Vad gäller ljudet, så kanske det kan hjälpa att minska nivån (volymen) på det inspelade ljudet.

Vill man ha en avbild som går att spela upp med DVD-spelaren kan man skapa en mapp som har .dvdmedia som suffix (typ; "kalles födelsedag.dvdmedia").
Skapa en mapp någonstans och kopiera in hela DVDn dit. Ta sen och ändra namnet på mappen så den slutar med dvdmedia och voilà, en fil som går att spela upp direkt.

Angående ljudet, har du testat att ändra dina inställningar under Audio och Mixdown? Eftersom det är hemmagjorda DVDer så kan du testa med mono (för jag antar att det är monomickat).

Har prövat lite idag igen. När jag drog VIDEO_TS till vlc så fungerade det fint.
Likaså när jag döpte om filen.
Det fungerar nu alltså bra i datorn. Nu skulle jag ju vilja konvertera formatet så att det blir spelbart i itunes/appletv.
Testade även att ändra till mono i handbrake. men det klipper likadant ändå.
Kan man på något vis exporter filmen i VLC?
Testade en guide där men det som kom ut var en fil utan innehåll men med rätt filändelse.
Jag antar att det skall vara mp4/MPEG-4 för att fungera i iOS enheter?

iFlicks är ett program för "Drag & Drop"-konvertering av filer så det passar till AppleTV.

Använder den dagligen för allehanda filformat.
Man kan ställa in t ex, "konvertera för ATV3, lägg till i iTunes, kasta originalfilen".

iFlicks har jag oxå. Men det verkar inte gå att dra in filmen där. Fungerade att göra det när den gått en vända i handbrake. Men då är ju redan ljudet kass.
Testandet får fortsätta

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-16 18:14

Du ska inte döpa om VIDEO_TS-mappen, utan mappen över den, till filmens namn.

1
Bevaka tråden