Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 06:17
Ursprungligen av MagnusM:

Känns som en hel del upprepning. Vet inte varifrån dem fått att Telenor / Tele2 skulle vara i slutskedet av testningen dock.

ioch med jag uppdaterade från 6.1 till 6.1.2 så försvinner APN varje gång den byter mellan 3G/LTE. Jag använde samma filer som till 6.1. Är det något som har ändrat sig? Detta skedde inte på 6.1

Tele2

Ursprungligen av Michael Holm:

ioch med jag uppdaterade från 6.1 till 6.1.2 så försvinner APN varje gång den byter mellan 3G/LTE. Jag använde samma filer som till 6.1. Är det något som har ändrat sig? Detta skedde inte på 6.1

Tele2

Du ska nog inte kopiera över alla filer från 6.1 utan bara override-filerna.

jo, för att ändra loggan och lite andra saker så vill jag ändra i de andra filerna. och trodde inte de hade gjort några ändringar mellan 6.1 och 6.1.2

någon som har orörda 6.1.2 carrier bundles för Tele2?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-14 15:40
Ursprungligen av keptang:

4G ingår nu i alla abonnemang hos Tele2, http://www.tele2.se/ .

Inte på företagsabb.

Ursprungligen av zappee:

Inte på företagsabb.

På 3 av 5 företagsabb iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-15 21:41

Någon som märkt om täckningen i Stockholm (ffa norra innerstan) blivit bättre? Eller är det fortf bara runt centralen / Åhlens det finns täckning? Tele2 tänker jag på då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 11:20
Ursprungligen av grenhall:

Känns som en hel del upprepning. Vet inte varifrån dem fått att Telenor / Tele2 skulle vara i slutskedet av testningen dock.

Det var inte många rätt i artikeln och man undrar hur Erik på Tre tänkte (alternativt felciterad):

Citat:

Även operatören Tre kommer att satsa på 4g-nät för Iphone.

– Jo, det blir antingen 1800 eller 2100-bandet. Mycket hänger nog på hur de andra operatörerna gör och hur Apple gör med 4g i kommande mobiler, säger företagets informationschef Erik Hörnfeldt.

De har inga licenser på 1800 bandet. Och att "offra" 5mhz eller liknande för 4G på 2100-bandet låter inte så troligt för bara en telefon. Fast... fler telefoner kan utnyttja 1800 bandet så har ju Tre redan 4g licenser på de andra banden. Jaja... Tre släppte för övrigt en ny Carrier Update 14.1, men inget 4g stöd i den

Ursprungligen av MagnusM:

Det var inte många rätt i artikeln och man undrar hur Erik på Tre tänkte (alternativt felciterad):

De har inga licenser på 1800 bandet. Och att "offra" 5mhz eller liknande för 4G på 2100-bandet låter inte så troligt för bara en telefon. Fast... fler telefoner kan utnyttja 1800 bandet så har ju Tre redan 4g licenser på de andra banden. Jaja... Tre släppte för övrigt en ny Carrier Update 14.1, men inget 4g stöd i den

Stödjer inte alla 4G-telefoner 1800Mhz? I alla fall de som släppts i Europa. Har ett svagt minne av alla specar jag läst att de flesta har 1800Mhz med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 15:24
Ursprungligen av grenhall:

Stödjer inte alla 4G-telefoner 1800Mhz? I alla fall de som släppts i Europa. Har ett svagt minne av alla specar jag läst att de flesta har 1800Mhz med.

Verkar stämma, Samsung S3, S2 LTE har båda 1800. Lumian och Xperia V & Z med.

Fick detta från telenor när jag frågade deras kundtjänst:
Hej!

Tack för ditt e-mail!

Vi planerar att lansera LTE under Mars månad, håll utkik på vår hemsida!

Ha en trevlig dag!

Det tyder väl på att de är i slutskedet av testningen?

Det beror självklart också när apple planerar att släppa programvara som gör det möjligt med 4g i Sverige, 6.1.3 kom ju inatt men utan en 4g switch åt oss

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 18:41
Ursprungligen av Stalkale:

Fick detta från telenor när jag frågade deras kundtjänst:
Hej!

Tack för ditt e-mail!

Vi planerar att lansera LTE under Mars månad, håll utkik på vår hemsida!

Ha en trevlig dag!

Det tyder väl på att de är i slutskedet av testningen?

Det beror självklart också när apple planerar att släppa programvara som gör det möjligt med 4g i Sverige, 6.1.3 kom ju inatt men utan en 4g switch åt oss

2 saker: lte är redan lanserat på Telenor. Alla privata pott-abonnemang har det påslaget. Kolla deras hemsida. Så vad frågade du kundtjänst? Om lte skulle lanseras eller lte för iPhone 5? (2 olika saker helt klart). När jag specifikt frågade om iPhone 5 så visste de inte.

Litet förtydligande: Apple behöver inte släppa en ny version av iOS för att lte ska slås på, det räcker med en Carrier Update, vilket Telenor Norge gjorde nyligen.

Jag frågade specifikt till iPhone 5, men då får vi väl hoppas på en carrierupdate

Jag noterade igår att när jag fanns runt Götaplatsen så fick jag upp LTE med auto läget i operatör inställningarna. Innan har jag alltid behövt byta till manuellt o använda Tele2 SE.

Mina kollegor sitter med Tre och nya Nokiatelefoner. När de har 4G aktiverat händer det att röstsamtal kopplas till röstbrevlådan. tre har bekräftat problemet och att de jobbar på en lösning. Tills dess rekommenderas och slå av 4G på telefonen. Dvs inte helt problemfritt med 4G.

Ursprungligen av the_eagle:

Mina kollegor sitter med Tre och nya Nokiatelefoner. När de har 4G aktiverat händer det att röstsamtal kopplas till röstbrevlådan. tre har bekräftat problemet och att de jobbar på en lösning. Tills dess rekommenderas och slå av 4G på telefonen. Dvs inte helt problemfritt med 4G.

Lär vara hårdvarurelaterat då 4G enbart används till data i Sverige. Har kört med 4G nu i en vecka och jag har inte haft några bekymmer.

Ursprungligen av grenhall:

Lär vara hårdvarurelaterat då 4G enbart används till data i Sverige. Har kört med 4G nu i en vecka och jag har inte haft några bekymmer.

Ja det trodde jag med. Använder du också Tre? Vilken telefon?

Ursprungligen av the_eagle:

Ja det trodde jag med. Använder du också Tre? Vilken telefon?

Ja det gör jag. LG Optimus G.

Ursprungligen av Stalkale:

Jag frågade specifikt till iPhone 5, men då får vi väl hoppas på en carrierupdate

Fick även detta som svar från Tele2:

Vi har utbyggt 1800MHz som krävs, dock behöver Apple släppa en uppdatering för iPhone för att 4G:n ska fungera.

Tyvärr har vi ingen information när denna uppdateringen kommer släppas, för mer information rekommenderar jag dig att kontakta Apples support.

Ursprungligen av jensberg:

Fick även detta som svar från Tele2:

Vi har utbyggt 1800MHz som krävs, dock behöver Apple släppa en uppdatering för iPhone för att 4G:n ska fungera.

Tyvärr har vi ingen information när denna uppdateringen kommer släppas, för mer information rekommenderar jag dig att kontakta Apples support.

Då är det väl jag som får skrika BS!

Apple släpper inte uppdateringen däremot godkänner Apple LTE-nätet och att det lever upp till deras standarder.

Mest så ni inte sitter och blir matade med osanningar från Tele2:s okunniga support.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-26 11:28

Bara för att vara lite jobbig så ringde jag Apples kundtjänst och frågade om när de tänkte slå på LTE på iPhone 5 i Sverige. Men de vet (givetvis) inte när det sker och hänvisar till att "det kommer säkert snart en uppdatering".

Ursprungligen av MagnusM:

Bara för att vara lite jobbig så ringde jag Apples kundtjänst och frågade om när de tänkte slå på LTE på iPhone 5 i Sverige. Men de vet (givetvis) inte när det sker och hänvisar till att "det kommer säkert snart en uppdatering".

Eller så gör det inte det... Men det kanske gör det ändå. Enligt Tele2 så kanske det kommer. Enligt Apple så kommer det säkert. Men kanske säkert är att dom kan få fingrarna ur och trycka på knappen.

<key>Show4GSwitch</key>
</true>

- Så enkelt är det. Sedan bara slår ni på LTE på 1800MHz och njuter av mycket nöjdare kunder.

Kund kom in i helgen och frågade varför inte 4G fungerade i hans iPhone 5!(?)

-Svarade att det inte fungerar pga av frekvenser OSV. som vanligt....

Hans svar på det var att han fått ett SMS av Telia som säger att han har tillgång till 4G i sin iPhone5 bara han startar om den, men det fungerade inte.

WTF?!

Bad bad news...

Senast redigerat 2013-03-26 21:49

Kan meddela att det även finns LTE-täckning i hela Kista Galleria

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-26 19:32
Ursprungligen av grenhall:

Bad bad news...

http://db.tt/8BDTkKAB

Inte helt oväntat... Synd.

Ursprungligen av MagnusM:

Inte helt oväntat... Synd.

Nåja det fungerar ju i hela centrala Malmö/Göteborg och Stockholm. Alltid något.

Ursprungligen av grenhall:

Nåja det fungerar ju i hela centrala Malmö/Göteborg och Stockholm. Alltid något.

Hur pass bra täckning är det i Stor-Stockholm?
Att det finns täckning centralt kan jag förstå, men närorter/förorter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-27 10:32
Ursprungligen av Lelle81:

Hur pass bra täckning är det i Stor-Stockholm?
Att det finns täckning centralt kan jag förstå, men närorter/förorter?

Kista Galleria och väldigt centrala Stockholm, inget mer. Men nu var det ett par veckors sedan jag körde en jailbreak'ad 5'a. Malmö har bra mycket mer täckning som exempel.

Ren spekulation från min sida:
1800 nätet hos Telenor/Tele2 har historiskt "bara" har använts för förstärkning på GSM bandet och därför har man inte så många stationer med 1800 i drift. T.ex. kan jag tänka mig att Tele2 har ärvt alla inomhus-stationer från Spring Mobil. På vårt kontor ville t.ex. Telenor bygga förstärkning på 1800 för ett antal år sedan men vi drev att de skulle dra in 2100 för inomhustäckning då 3G började bli populärt. (mitten av 2000-talet)

Men det ändrar sig säkerligen över tid då man vill förstärka 4G med mer kapacitet, men jag tror inte det är prio för att få ett bra 4G nät bara för iPhone5. Från det perspektivet gör Telia "rätt", dvs de fokuserar på 4G istället för på en enskild telefon, hur tråkigt det än må våra.

Bevaka tråden