Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MagnusM:

Kista Galleria och väldigt centrala Stockholm, inget mer. Men nu var det ett par veckors sedan jag körde en jailbreak'ad 5'a. Malmö har bra mycket mer täckning som exempel.

Ren spekulation från min sida:
1800 nätet hos Telenor/Tele2 har historiskt "bara" har använts för förstärkning på GSM bandet och därför har man inte så många stationer med 1800 i drift. T.ex. kan jag tänka mig att Tele2 har ärvt alla inomhus-stationer från Spring Mobil. På vårt kontor ville t.ex. Telenor bygga förstärkning på 1800 för ett antal år sedan men vi drev att de skulle dra in 2100 för inomhustäckning då 3G började bli populärt. (mitten av 2000-talet)

Men det ändrar sig säkerligen över tid då man vill förstärka 4G med mer kapacitet, men jag tror inte det är prio för att få ett bra 4G nät bara för iPhone5. Från det perspektivet gör Telia "rätt", dvs de fokuserar på 4G istället för på en enskild telefon, hur tråkigt det än må våra.

Men om nu Tele2/Telenor går vidare och aktiverar LTE på 1800mHz så kommer väl även andra smartphones (såsom Galaxy S3) att få LTE?
Så det gynnar inte bara iPhone 5 kunder utan några fler....
Eller är jag ute och cyklar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-27 11:10
Ursprungligen av Lelle81:

Men om nu Tele2/Telenor går vidare och aktiverar LTE på 1800mHz så kommer väl även andra smartphones (såsom Galaxy S3) att få LTE?
Så det gynnar inte bara iPhone 5 kunder utan några fler....
Eller är jag ute och cyklar?

Stämmer. Men... Alla de telefonerna har idag 4G tillgängligt på 2600Mhz och 800/900 respektive. Ingen användare där som klagar idag.

Ursprungligen av MagnusM:

Stämmer. Men... Alla de telefonerna har idag 4G tillgängligt på 2600Mhz och 800/900 respektive. Ingen användare där som klagar idag.

Precis. Men för att vara helt ärlig så har min iPhone 5 nästan lika bra responstid som min 4G Android. Så även om LTE var en jäkla miss från Apple så är det en förbannat bra telefon.

Ursprungligen av MagnusM:

Stämmer. Men... Alla de telefonerna har idag 4G tillgängligt på 2600Mhz och 800/900 respektive. Ingen användare där som klagar idag.

Ah ok, jag trodde att även den "gamla" Galaxy S3 (dvs inte LTE varianten) skulle få tillgång till LTE på 1800mHZ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-27 12:47
Ursprungligen av Lelle81:

Ah ok, jag trodde att även den "gamla" Galaxy S3 (dvs inte LTE varianten) skulle få tillgång till LTE på 1800mHZ.

Nej, bara telefoner med LTE radio "teknik" får tillgång till LTE hastigheter. Samsung Galaxy S3 har "bara" 21Mbp/s radio i 3G.
Det är iPhone 5 som har begränsad tillgång till de frekevenser som operatörerna har fått tillstånd till för att bygga ut täckning för i Europa. Valet som Apple gjorde var troligen rätt rimligt, då Europas LTE utrullning ligger efter deras andra stora marknader. Troligen först mot slutet av 2013 som LTE börjar komma ut på bred front.

Vi får finna oss i att vi är en liten marknad helt enkelt.

Följande telefoner har LTE teknik på 2600,1800 och en eller båda av följande: 800/900:
Och därför får alla de idag 4G här i Sverige men även t.ex. i Danmark, etc...

  • Samsung Galaxy S2 LTE, S3 LTE & Note II LTE

  • Xperia V & Z

  • Nokia Lumia 820 & 920

  • LG Optimus G

Men som Grenhall skriver, iPhone 5 är en väldigt bra telefon med snabb radio oavsett tillgång till LTE eller inte.

Ursprungligen av grenhall:

Nåja det fungerar ju i hela centrala Malmö/Göteborg och Stockholm. Alltid något.

Jag tycker nog inte att det finns LTE i hela centrala Gbg. Den här är rätt begränsad till Avenyn, Heden o Götaplatsen.
I alla fall med Tele2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-05 09:40

Är det någon som har ett TDC abonnemang?

Hittade att de har fått en 6.1 Carrier Update med Overrides filerna. Om jag inte minns helt fel så kör de på Tele2/Telenors nät, så därför bör ju LTE fungera med dem.

http://ax.itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/com.apple.jingle.appserver.client.MZITunesClientCheck/version

Citat:

<key>6.1</key>-
<dict>
<key>BuildVersion</key>
<string>14.1</string>
<key>BundleURL</key>
<string>http://appldnld.apple.com/iOS6/CarrierBundles...</string>
<key>Digest</key>

Kollegan med iPhone 5 fick precis ett sms från Telia att han ska starta om sin telefon imorgon för att få igång 4G...

Ursprungligen av lilledanne:

Kollegan med iPhone 5 fick precis ett sms från Telia att han ska starta om sin telefon imorgon för att få igång 4G...

Det stod förmodligen inte att han ska starta om sin iPhone 5 för att få 4G.
Vad besviken han kommer bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-08 08:51

http://www.zdnet.com/the-first-the-best-the-lack-of-iphone-5-is-swedens-4g-crown-slipping-7000013084/

Citat:

Today, Sweden has almost total LTE coverage by population with all major operators offering 4G services.

Citat:

But the elephant in the room for all 4G services in Sweden is that Apple's iPhone 5 owners can't get the speeds offered by any 4G network in the nation.
Telenor Norway in February announced Apple's iPhone 5 could run on its 4G network after the iOS 6.1.2 update, while Telia Denmark gained iPhone 5 LTE support in late January with the iOS 6.1.1 update.
Within a week of iPhone 5 LTE support, Telia Denmark recorded a 40 percent rise in 4G data traffic, attributing the growth to the arrival of the iPhone 5. Telia Denmark's 4G network, which covered around 75 percent of the population in 2011, uses 1800, 2600 and later 800MHz spectrum.

Kul... vi började bygga 4G först av alla men är sist nu.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-08 18:27
Ursprungligen av grenhall:

Vilken jävla makt Apple har även i lilla puttefnasklandet Sverige.

Nyhetsarkiv - Tele2

Fick detta SMS idag:

Vi förbereder ditt abonnemang för 4G.
Starta om telefonen under morgondagen.
Uppträder din telefon underligt, starta om den direkt.
Viktig info för just dig finns på telia.se/4gtillalla
Hälsningar Telia

Detta till min 4S...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-08 19:07
Ursprungligen av mattiL:

Fick detta SMS idag:

Vi förbereder ditt abonnemang för 4G.
Starta om telefonen under morgondagen.
Uppträder din telefon underligt, starta om den direkt.
Viktig info för just dig finns på telia.se/4gtillalla
Hälsningar Telia

Detta till min 4S...

Och om du följer länken så står det följande:

Citat:

4G-surf på ditt Jobbmobil-abonnemang :
....
4G-mobil och täckning krävs:
För att du ska kunna nyttja 4G-nätet krävs att din mobil har stöd för 4G. Du behöver även ha täckning i 4G-nätet när du ska använda din mobil.
Är du i behov av en 4G-mobil, besök vår eButik .

Det har alltså inte med iPhone 5 att göra.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-08 19:20
Ursprungligen av MagnusM:

Och om du följer länken så står det följande:
Det har alltså inte med iPhone 5 att göra.

Joo, jag såg det, men lite kul är det väl, kanske de vill sälja en ny lur tll mig..

Tro det eller ej, Tele2 har släppt uppdatering--> vi har nu fått 4G!!!

Ursprungligen av Lelle81:

Tro det eller ej, Tele2 har släppt uppdatering--> vi har nu fått 4G!!!

Även bekräftad på apples hemsida!

Yes har installerat 14.1 nu och fått LTE av/på men det är bara 3G logga ingen LTE

Ursprungligen av iceman11:

Yes har installerat 14.1 nu och fått LTE av/på men det är bara 3G logga ingen LTE

Du måste ju vara i ett område med LTE på 1800Mhz också... Åk ner till Värnhemstorget eller gå på Baltzarsgatan eller rör dig i centrala Malmö så har du LTE.

Ursprungligen av grenhall:

Du måste ju vara i ett område med LTE på 1800Mhz också... Åk ner till Värnhemstorget eller gå på Baltzarsgatan eller rör dig i centrala Malmö så har du LTE.

Kan man se var det finns LTE sändare? är det bara i centrala Malmö?

Ursprungligen av iceman11:

Kan man se var det finns LTE sändare? är det bara i centrala Malmö?

Bara i centrala Malmö. På tele2:s hemsida kan du se var 4G-sändarna är.

Härligt! Hoppas täckningsytan blir bättre än var den har varit under betan.

Tele2 har nog glömt tycka på startknappen var precis vid Centralen, Gustav och Värnhem bara 3G ingen LTE

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 06:38
Ursprungligen av Lelle81:

Tro det eller ej, Tele2 har släppt uppdatering--> vi har nu fått 4G!!!

Äntligen!! Inget för Telenor än, men det borde komma!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 08:20
Ursprungligen av iceman11:

Tele2 har nog glömt tycka på startknappen var precis vid Centralen, Gustav och Värnhem bara 3G ingen LTE

Har du startat om telefonen efter uppdateringen?

@iceman11

Stopp!

Du behöver ju givetvis fortfarande kolla och ändra APN under nätverksinställningar till 4g.tele2.se + kolla av med tele2 om du har fått 4G tjänster på ditt abonnemang.

Jag har samma problem har rätt inställningar har. Pratat med tele 2 dom säger att allt ser bra ut kan det ha med jailbreket att göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 08:40
Ursprungligen av grenhall:

@iceman11

Stopp!

Du behöver ju givetvis fortfarande kolla och ändra APN under nätverksinställningar till 4g.tele2.se + kolla av med tele2 om du har fått 4G tjänster på ditt abonnemang.

Rätt inställningar får du per automatik om du får Tele2's nya Carrier Update (det står 4g.tele2.se i overridesfilen)

Citat:

<key>apns</key>
<array>
<dict>
<key>apn</key>
<string>4g.tele2.se</string>
<key>password</key>
<string></string>
<key>signature</key>
<data>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 09:07

http://www.tele2.se/apple4g.html

Var finns det 4G-täckning för iPhone 5/iPad/iPad Mini?
iPhone 5 har stöd för 4G på 1800-bandet som idag finns i centrala delarna av Stockholm, Göteborg och Malmö. Täckning kommer byggas ut under hela 2013 med start från stadskärnan och sedan utåt.

Jag bor inte i Stockholm/Göteborg/Malmö, när får jag tillgång till 4G i min iPhone/iPad/iPad Mini?
Tele2 jobbar kontinuerligt med att bygga ut sitt 4G-nät. Den frekvens som Apples iPhone använder för 4G används idag för att förstärka kapaciteten i områden där kraven på kapacitet är som störst. Det innebär att endast kunder som befinner sig i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att kunna använda sin iPhone 5 i Tele2s 4G-nät idag.

Hur får jag tillgång till 4G på min iPhone 5/iPad/iPad Mini?
För att uppdatera din iPhone 5 till 4G måste du först uppdatera till iOS 6.1 eller senare Gå sedan in under Inställningar > Allmänt > Om. Har du tillgång till uppdateringen kommer det upp en pop-up, följ instruktionerna för att uppdatera.

Jag har inte ett 4G-abonnemang idag, hur får jag tillgång till det?
Du som är Tele2 kund kan uppdatera ditt abonnemang till 4G utan extra kostnad. Följ instruktionerna som du hittar på http://www.tele2.se/fri-uppgradering-4g.html

Behöver jag ett nytt sim-kort för att kunna använda 4G?
Nej, iPhone 5 använder nano-sim och dom är kompatibla med Tele2s 4G-tjänster.

Jag har en iPhone 4/4S, kan jag få 4G?
Nej, det är bara kunder med iPhone 5 som kan få tillgång till 4G. Det beror på att hårdvaran i iPhone 4/4S inte har stöd för 4G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-09 09:19

Fick detta Twitter-svar från Telenor om när de ska aktivera:

Citat:

Vi väljer att vänta med det tills nätet är tillräckligt utbyggt så det blir så stadigt som möjligt. /RL

Suck... konstigt argument.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-09 10:09
Ursprungligen av MagnusM:

Fick detta Twitter-svar från Telenor om när de ska aktivera:
Suck... konstigt argument.

Det lär dröja med andra ord?

Bevaka tråden