Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App Store-inkomster och förvirringen runt moms (bokföringsfrågor)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-09 23:08

Hej,

Har alldeles nyligen fått min första utbetalning från Apple och måste därför nu bokföra denna inkomst.
Har försökt läst till mig hur jag ska bokför detta, men blir nästan bara mer förvirrad ju mer jag läser.

Den delen jag har fått är efter Apple tagit 30% + moms som de sedan betalar in till mitt bankkonto. Jag får alltså inte exakt 70% utan jag får det som blir efter momssatsen i Luxemburg (om jag räknat rätt).

Det torde därför vara lugnt för mig att ta hela inkomsten från Apple som en momsfri-inkomst in i min enskilda firma, men vad jag har kunnat tolka är att jag till och med måste dra av momsen på HELA försäljningsbeloppet, och inte bara på de procenten jag fått, vilket för mig känns helt absurt.

Jag såg att ett par organisationer gick ihop och skrev ett öppet brev till Skattverket, Moms på appar och andra elektroniska tjänster - IT&Telekomföretagen - En del av Almega dock har jag ingen aning om det har gett något form av resultat ännu..

Skulle därför vore intressant att få höra eran syn på detta, och ni som också är utvecklare, hur har ni hanterat detta faktum?

(För er som är nyfikna på vad det är för app så kommer lite skamlös reklam Jag har aldrig for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-10 07:59

Men det (momsen) gäller väl inte din app? Du tillhandahåller väl ingen elektronisk tjänst, utan får väl royalties för programvara?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-06-10 14:17

Jag har i min magisteruppsats i skatterätt granskat fallet Resolution Interactive mot Skatteverket. RI förlorade i höstas ett mål i förvaltningsrätten som innebar att RI blev skyldiga att betala utgående moms för all försäljning.

En app är mervärdesskatterättsligt en elektronisk tjänst alternativt en licens. Det har inte fastställts huruvida en app ska ses som en elektronisk tjänst eller en licens, det har dock ingen betydelse för de tillämpliga lagarna.

I min uppsats redogör jag för gällande rätt och de avtal som reglerar de olika parternas roll. Jag visar att förvaltningsrätten gjort en felaktig bedömning på mycket subjektiva och vaga grunder.

Fallet ska upp i kammarrätten under sommaren och jag, precis som alla andra, hoppas att förvaltningsrättens dom ändras.

Dock är det så i nuvarande rättsläge att ALLA som sålt via App Store och inte redovisat utgående moms har en skatteskuld i Sverige.

Uppsatsen finns nedan.
http://dl.dropbox.com/u/15885315/AppStore%20moms.pdf

Edit: Jag har inga problem med att uppsatsen sprids så länge den sprids i sin helhet, tvärtom vill jag att så många som möjligt kan få ta del av den. Vid eventuell citering skulle jag uppskatta om mitt namn angavs.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-10 23:56
Ursprungligen av Kasaen:

Jag har i min magisteruppsats i skatterätt granskat fallet Resolution Interactive mot Skatteverket. RI förlorade i höstas ett mål i förvaltningsrätten som innebar att RI blev skyldiga att betala utgående moms för all försäljning.

En app är mervärdesskatterättsligt en elektronisk tjänst alternativt en licens. Det har inte fastställts huruvida en app ska ses som en elektronisk tjänst eller en licens, det har dock ingen betydelse för de tillämpliga lagarna.

I min uppsats redogör jag för gällande rätt och de avtal som reglerar de olika parternas roll. Jag visar att förvaltningsrätten gjort en felaktig bedömning på mycket subjektiva och vaga grunder.

Fallet ska upp i kammarrätten under sommaren och jag, precis som alla andra, hoppas att förvaltningsrättens dom ändras.

Dock är det så i nuvarande rättsläge att ALLA som sålt via App Store och inte redovisat utgående moms har en skatteskuld i Sverige.

Uppsatsen finns nedan.
http://dl.dropbox.com/u/15885315/AppStore%20moms.pdf

Edit: Jag har inga problem med att uppsatsen sprids så länge den sprids i sin helhet, tvärtom vill jag att så många som möjligt kan få ta del av den. Vid eventuell citering skulle jag uppskatta om mitt namn angavs.

Wow, tack!
Ska läsa igenom den och se om jag blir något klokare.

Jag känner mig förresten lite stolt att min app blev med på screenshotet på sida 27 i din magisteruppsats

Woho, Karlstad, där har man själv skrivit sin magister

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-06-11 13:05

Ja det här verkar vara en djungel. När jag mailade skatteverket för några månader sedan fick jag det här till svar:

Hej Adam

Apple förmedlar en mjukvara som du tillhandahåller i sitt eget namn, detta
oavsett Apple har en roll som agent eller kommissionär.

Företaget säljer de mjukvaror du tillhandahåller till enbart
privatpersoner, jag utgår från att företaget är registrerat till
mervärdesskatt inom EG, när företaget säljer mjukvarorna till
privatpersoner inom EG torde de ta ut moms på försäljningen enligt de
reglerna som gäller enligt mervärdesskattedirektivet.

Ovanstående innebär att Apple som uppbär likviden för mjukvaran, anses vara
säljare och är därför skattskyldig för mervärdesskatten.

Vad Apple sedan erlägger till ditt företag efter avdrag för sin egen
förmedlingsersättning anses som ditt företags ersättning för försäljningen
av mjukvaran till Apple. Det är denna ersättning ditt företag ska redovisa
i momsdeklarationen men även i periodisk sammanställning från 2010.

Från 2010 gäller nytt lagrum, 5 kap. 5 § mervärdesskattelagen, kallas även
för huvudregel och innebär att omsättningen sker i det land där köparen av
tjänsten har sitt säte, detta avser näringsidkare.

De jag har pratat med och som jag själv uppfattar det ska summan man får betraktas som momsfri. Det Apple betalar ut ska man bara betala skatt och egenavgifter på, ingen moms.

Har även mailat Apple några gånger och då har de sagt att de har avtal med länder och att de sköter momsen (VAT).

Ursprungligen av Folke_89:

text

Ja, det är så man tycker det ska vara (iaf tycker jag det), Apple är den som betalar moms (eftersom Apple är säljaren).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-06-12 15:37
Ursprungligen av Folke_89:

Ja det här verkar vara en djungel. När jag mailade skatteverket för några månader sedan fick jag det här till svar:

Hej Adam
Skatteverkets mail.

De jag har pratat med och som jag själv uppfattar det ska summan man får betraktas som momsfri. Det Apple betalar ut ska man bara betala skatt och egenavgifter på, ingen moms.

Har även mailat Apple några gånger och då har de sagt att de har avtal med länder och att de sköter momsen (VAT).

Det verkar som om SKV inte är helt samlade i leden. Det är skönt att se att det finns några handläggare som ser saken "på rätt sätt".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-07-17 22:03

Glöm inte att SKV är part i målet, det är deras ställningstagande. Andra sidan har inte fått göra sin röst hörd efter domen i förvaltningsrätten.

Frågan ska upp i kammarrätten i höst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-24 22:11

Dags för en liten uppdatering och lägesrapport i ämnet.

Kammarrätten i Sundsvall väntar just nu på ett utlåtande från Resolution Interactive. När detta väl kommer är det dags för målet att föredras. Vi bör få en dom innan årsskiftet. Kammarrättens dom är dock bara ett nödvändigt steg för att nå Högsta Förvaltningsdomstolen. I min värld finns det inte en chans att HFD vägrar prövningstillstånd i denna fråga.

Under första veckan i oktober kommer en artikel att publiceras i Skattenytt som är Sveriges ledande skatterättsliga tidsskrift. Artikeln grundar sig i min uppsats som det länkas till längre upp i tråden, och ja, det är jag som skrivit artikeln.

Svenskt Näringsliv har också tagit tag i frågan och lyft den till finansdepartementet och Regeringen som nu ska starta enmansutredning. Svenskt Näringsliv har också satt upp en blogg där de samlat en mängd artiklar och länkar gällande moms på elektroniska tjänster. Dubbel moms, nej tack!

Sammanfattningsvis så kommer det bli en intressant höst för apputvecklare.

Utan att ha hela bilden eller vara särskilt insatt i problemet så känns det helt galet att app-utvecklarna ska betala moms i Sverige när Apple redan betalat den i Luxemburg?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-25 10:18

Visst är det galet. Dubbelbeskattning strider inte bara mot all vett och sans utan också mot själva syftet med EU:s 40-åriga arbete med att harmonisera momslagstiftningen.

Problemet grundar sig dock i att svenska Skatteverket anser att Apple inte ska momsa i Luxemburg eftersom att Apple, enligt SKV, inte är konsumentens egentliga avtalspart. De ser det som att konsumenten köper appen mer eller mindre direkt av utvecklaren vilket skulle innebära att utvecklaren är skattskyldig i sitt etableringsland.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-25 12:43

Problemet är väl att Apple struntar i vad Skatteverket i Sverige tycker?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-09-25 21:23
Ursprungligen av planB:

Problemet är väl att Apple struntar i vad Skatteverket i Sverige tycker?

Ja, det gör de. Apple har gjort ett ordentligt jobb med att sätta upp rätt typ av avtal för att försäljningsmodellen ska fungera med EU:s skattelagstiftning. Att den modellen sen ger upphov till problem i ett land pga att dess skattemyndighet gör anspråk på momsen är ju olyckligt men jag förstår om Apple inte vill bygga om en fungerande modell.

Mycket intressant diskussion då jag själv funderat på att skapa några appar och sälja via mitt företag. Kul att det finns folk här som håller koll på läget Hoppas att ni som är insatta håller tråden uppdaterad med domar, ändringar i skattelagstiftning eller vad som nu kan komma av detta, kommer att följa diskussionen med spänning.

Hej gott folk,

Tack för all information hittills. Jag har startat ett litet företag som producerar just appar. Planen att släppa första produkter i november. Jag har några frågor som jag hoppas få svar på av Er. Som jag förstår det gäller dubbelmoms för länder i EU. Är det samma problem när man säljer i Sverige via AppStore? Om man väljer att göra en app tillgänglig bara i länder utanför EU bör man inte drabbas av detta, eller hur? Vad tycker ni man ska göra, satsa på utlandet helt och hållet innan allt är utrett, betala dubbelmoms för att slippa problem eller inte betala moms i Sverige och hoppas på ett snabbt beslut?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-29 14:44
Ursprungligen av Yogamatta:

Hej gott folk,

Tack för all information hittills. Jag har startat ett litet företag som producerar just appar. Planen att släppa första produkter i november. Jag har några frågor som jag hoppas få svar på av Er. Som jag förstår det gäller dubbelmoms för länder i EU. Är det samma problem när man säljer i Sverige via AppStore? Om man väljer att göra en app tillgänglig bara i länder utanför EU bör man inte drabbas av detta, eller hur? Vad tycker ni man ska göra, satsa på utlandet helt och hållet innan allt är utrett, betala dubbelmoms för att slippa problem eller inte betala moms i Sverige och hoppas på ett snabbt beslut?

Tack på förhand

Skatteverket skriver:

”I de fall en svensk näringsidkare säljer applikationer till privatpersoner inom EU via en utländsk näringsidkare som förmedlar applikationen i den svenska näringsidkarens namn är tjänsten omsatt inom landet. Den svenska näringsidkaren ska då betala svensk mervärdesskatt för omsättningen av tjänsten.

I de fall en svensk näringsidkare säljer applikationer till privatpersoner utanför EU via en utländsk näringsidkare som förmedlar applikationen i den svenska näringsidkarens namn är tjänsten omsatt utomlands. Den svenska näringsidkaren ska då inte betala svensk mervärdesskatt för omsättningen av tjänsten.”

Alltså: Om konsumenten är inom EU blir det moms (både i Luxemburg och Sverige). Om konsumenten är utanför EU blir det export och ingen moms, varken i Luxemburg eller i Sverige.

  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2012-02-21 10:37
Ursprungligen av klas:

Skatteverket skriver:

”I de fall en svensk näringsidkare säljer applikationer till privatpersoner inom EU via en utländsk näringsidkare som förmedlar applikationen i den svenska näringsidkarens namn är tjänsten omsatt inom landet. Den svenska näringsidkaren ska då betala svensk mervärdesskatt för omsättningen av tjänsten.

I de fall en svensk näringsidkare säljer applikationer till privatpersoner utanför EU via en utländsk näringsidkare som förmedlar applikationen i den svenska näringsidkarens namn är tjänsten omsatt utomlands. Den svenska näringsidkaren ska då inte betala svensk mervärdesskatt för omsättningen av tjänsten.”

Alltså: Om konsumenten är inom EU blir det moms (både i Luxemburg och Sverige). Om konsumenten är utanför EU blir det export och ingen moms, varken i Luxemburg eller i Sverige.

Hmm, tror inte detta är en korrekt slutsats vad gäller försäljning utanför EU. Skatteverket skriver numera så här:
Appar | Skatteverket [NS4 version]

Alltså, för appar som säljs till privatpersoner inom EU är allt numera enkelt, ingen moms ska tas upp i Sverige. Men för all försäljning utanför EU ska tjänsten anses som omsatt i Sverige och vi app-utvecklare måste redovisa utgående moms för hela försäljningsbeloppet, och dessutom ingående och utgående moms för provisionen till iTunes. Det innebär att alla utvecklare som befinner sig inom EU har en ganska kraftig skattemässig nackdel gentemot utvecklare i andra länder.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-08 13:51

Bra artikel i SvD igår: Halv moms på krogen, dubbel moms på nätet | Brännpunkt | SvD

"Ett svenskt företag som idag säljer till exempel ett spel via App Store till spelare i EU för låt oss säga tio kronor betalar alltså först moms genom App Store (13 procent), därefter avgifter till mellanhanden (App Store, cirka 30 procent) och dessutom begär Skatteverket svensk moms, inte på nettointäkten utan på hela tian. Av de tio kronorna blir det bara kvar mindre än fyra kronor som verklig intäkt, istället för nära sex kronor om vi haft samma momsregler som grannländerna."

Lägg sedan på arbetsgivaravgifter och andra skatter så blir det inte mycket kvar.

Skatteverket slutar dubbelbeskatta sålda appar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-29 11:58
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-29 11:17

Verkar som att Skatteverket vänt helt om! Äntligen!

Skatteverket tar bort dubbelbeskattning på appar | Rubic

Slog ihop två trådar om samma sak. Därav samma länkar i flera inlägg.

/Mod

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-21 19:44

Nej.

Försäljning utanför EU är export och är därmed inte mervärdesskattepliktigt. 5 kap 17 § ML

17 § Tjänster som anges i 18 § 1-11, 13 och 14 och som förvärvas i ett land utanför EU av någon som inte är en näringsidkare i det landet, är omsatta utomlands även om de tillhandahålls från Sverige.
Tjänster som anges i 18 § 12 och som förvärvas av någon som inte är näringsidkare och som är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas i ett land utanför EU, är omsatta utomlands även om de tillhandahålls från Sverige. Lag (2011:283).

[FONT="Verdana, Arial, sans-serif"][/FONT]

  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2012-02-22 08:56

Tack för länken till lagtexterna!
Förstår inte varför Skatteverket inte kan vara tydligare i sin text. Jag antar att vad de egentligen menar med sitt momsexempel är om man säljer appar inom EU och använder annan marknadsplats än AppStore.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-22 22:50

Exakt! SKV vill med sin text klargöra att försäljningen via AppStore egentligen är skattepliktig men att de "bjuder" på momsen då den luxemburgska skattemyndigheten debiterar momsen. Huruvida den är skattepliktig i Sverige eller inte är dock enligt mig inte fastställt än.

Fallet Resolution Interactive, som ju var början till allt detta, dras just nu i kammarrätten. Vi bör få se ett avgörande inom ett par veckor.

Vet att denna diskussion har uppfört för länge sedan (och domen avkunnats till appförsäljarnas fördel), men jag kan inte låta bli att undra om Skatteverkets regler om försäljning av applikationer också gäller för försäljning av böcker via iBookStore, musik via iTunes etc, som ju i grund och botten är samma marknad. Skatteverket har ju inte gjort nån skrivelse om något annat än appar. I dessa fall kanske man får räkna böckerna som appar och utgå från att samma regler gäller.

Om Apple tar 13% i moms och 30% i provision gissar jag att de 30% beräknas på försäljningen efter moms, och inte före? Så att det man får ut i slutändan är x*0,87*0,7 = 60,9% av försäljningen.

  • Medlem
  • 2013-04-04 22:14
Ursprungligen av leijoninna:

Vet att denna diskussion har uppfört för länge sedan (och domen avkunnats till appförsäljarnas fördel), men jag kan inte låta bli att undra om Skatteverkets regler om försäljning av applikationer också gäller för försäljning av böcker via iBookStore, musik via iTunes etc, som ju i grund och botten är samma marknad. Skatteverket har ju inte gjort nån skrivelse om något annat än appar. I dessa fall kanske man får räkna böckerna som appar och utgå från att samma regler gäller.

Om Apple tar 13% i moms och 30% i provision gissar jag att de 30% beräknas på försäljningen efter moms, och inte före? Så att det man får ut i slutändan är x*0,87*0,7 = 60,9% av försäljningen.

Jag tycker att diskussionen inte har upphört eftersom jag har fått ett par brev från Skatteverket där de ifrågasätter att jag inte betalat moms för de appar jag har sålt. De har dragit in en momsexpert i fallet och jag har hänvisat dem till Skatteverkets egen text på deras web:
http://www.skatteverket.se/omskatteverket/pre...

men jag har inte fått höra något resultat än.

Ingen annan som fått förfrågan från Skatteverket angående moms på appar?

1
Bevaka tråden