Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunna fotnoter i InDesign i tabell

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kloka InDesign-användare! Vi har problem med fotnoter i InDesign, när fotnoten som är i löptexten ska bakas in i en tabell förstår inte InDesign längre att det är en fotnot och räknar om och fel i själva fotnoterna i botten, om ni förstår hur jag menar. Den tappar kopplingen bara för att texten finns i en tabell? Det går ju att mecka runt det här och fejka in en fotnot bredvid sidan eller så, men det är ett bökigt sätt att jobba på, i synnerhet om man har många korrvändor. Finns det något fiffigare sätt som vi missat?

(CS6 på mac!)

/Eva

Ursprungligen av Pikoföretagaren:

Hej kloka InDesign-användare! Vi har problem med fotnoter i InDesign, när fotnoten som är i löptexten ska bakas in i en tabell förstår inte InDesign längre att det är en fotnot och räknar om och fel i själva fotnoterna i botten, om ni förstår hur jag menar. Den tappar kopplingen bara för att texten finns i en tabell? Det går ju att mecka runt det här och fejka in en fotnot bredvid sidan eller så, men det är ett bökigt sätt att jobba på, i synnerhet om man har många korrvändor. Finns det något fiffigare sätt som vi missat?

(CS6 på mac!)

/Eva

InDesign har tyvärr inte stöd för fotnoter i tabell…
Jag själv har stött på det problemet flera gånger. Många av mina kunder vill ha en fotnotsreferens i tabellen och fotnotstexten i slutet av pappret. Kör själv CS 6.

Jag gör en egen variant för hand:

  • Skapa ett tecken t.ex. a (dvs a, b, c osv), sätter den i upphöjt läge med liten stil (superscript), precis som fotnotsreferens.

  • Skapar en tom rad i tabellen och slår ihop alla celler på denna rad.

  • Skriver samma bokstav, t.ex. a i superscript och skriver texten som är fotnotsreferens.

Lite bökigt, men tillfredsställer mina kunder, när de förstår att InDesign inte har stöd för notnoter i tabeller. Alternativet till detta är att istället för tabeller ha tabbulerade texter. Det är nog lite bökigare – men då kan du ha riktiga fotnoter

1
Bevaka tråden