Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker formatering

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-05-03 08:39

Nu har min nya fina iMac kommit och det är dags att pensionera min MBP.
Men, jag har en hel del känslig information på den.
Hur formaterar/raderar jag hårddisken så att bara OS X finns kvar men inget annat går att få fram överhuvudtaget?

Ursprungligen av OlleF:

Nu har min nya fina iMac kommit och det är dags att pensionera min MBP.
Men, jag har en hel del känslig information på den.
Hur formaterar/raderar jag hårddisken så att bara OS X finns kvar men inget annat går att få fram överhuvudtaget?

Du gör en säker radering och installerar om.

Alternativt kan du ju skapa ett nytt användarkonto, logga in med det, sedan gå in i Systeminställningar och radera ditt gamla konto med alternativet säker radering. Krävs dock att du uteslutande haft din känsliga info i din användarmapp, så det är inget jag skulle förlita mig på.

Finns en hel del info om det här på forumet om du söker. Annars:

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale...

Ursprungligen av Samuel K:

Du gör en säker radering och installerar om.

Alternativt kan du ju skapa ett nytt användarkonto, logga in med det, sedan gå in i Systeminställningar och radera ditt gamla konto med alternativet säker radering. Krävs dock att du uteslutande haft din känsliga info i din användarmapp, så det är inget jag skulle förlita mig på.

Det finns inget 100% säkert sätt att radera information från hårddisken/SSD utan att skada den. Vill någon till varje pris komma över informationen kan de göra det om de har rätt utrustning, även om du raderar hårddisken/SSD gång på gång med specialprogram. Det finns alltid mycket svaga magnetiska spår kvar, som de avancerade apparaterna kan plocka ut…

Vill man vara absolut 100% säkert att ingen kommer åt den känsliga information finns det bara ett sätt:
Plocka ut den hårddisk/SSD som har den känsliga informationen och sätta in en ny/annan hårddisk/SSD på samma ställe innan man levererar datorn.

Ursprungligen av OlleF:

Nu har min nya fina iMac kommit och det är dags att pensionera min MBP.
Men, jag har en hel del känslig information på den.
Hur formaterar/raderar jag hårddisken så att bara OS X finns kvar men inget annat går att få fram överhuvudtaget?

Det är så många som har "känslig information". Om det är företagsrelaterat så har säkert din arbetsgivare rutiner för detta. Men i största allmänhet så kan man väl säga att du i så fall bör ta ut hårddisken och sätta dit en ny. Som tidigare svar redan anger så finns det ingenting som ger 100% säkerhet på en hårddisk som är i användning. Spår kan alltid lämnas kvar.

Vad gör du då med den gamla hårddisken? Förstör den på bästa tänkbara sätt om du inte vill ha den kvar.

Jag tycker då det låter tillräckligt säkert att använda Disk Utility.

Det enda som är säkert är det som nämnts tidigare, ta ut hårddisken, sätt in en ny.

Finns en anledning till att Försvaret m.fl. aldrig någonsin lämnar en hårddisk till någon utan tar själva hand om det och förstör den.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-23 15:21

Har man skrivit över data 7, 14, 21 ggr el så lär det kosta en förmögenhet återskapa!

Hur hemlig är data? Hur hemlig är du? Hur hemlig är köparen?

  • Medlem
  • Brastad
  • 2013-05-25 11:35

Jag löste det den snabba vägen.
Jag tog ur hårddisken, satte 3 st .45ACP genom den och satte in en annan....
Enkel problemlösning...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-25 16:26
Ursprungligen av OlleF:

Jag löste det den snabba vägen.
Jag tog ur hårddisken, satte 3 st .45ACP genom den och satte in en annan....
Enkel problemlösning...

Så kan man såklart också göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-25 19:48
Ursprungligen av The Real Viking:

Det finns inget 100% säkert sätt att radera information från hårddisken/SSD utan att skada den. Vill någon till varje pris komma över informationen kan de göra det om de har rätt utrustning, även om du raderar hårddisken/SSD gång på gång med specialprogram. Det finns alltid mycket svaga magnetiska spår kvar, som de avancerade apparaterna kan plocka ut…

Vill man vara absolut 100% säkert att ingen kommer åt den känsliga information finns det bara ett sätt:
Plocka ut den hårddisk/SSD som har den känsliga informationen och sätta in en ny/annan hårddisk/SSD på samma ställe innan man levererar datorn.

Haha, nej. Det är en myt, det fungerar INTE på dagens hårddiskar (inte på gårdagens heller iofs, även om det var teoretiskt möjligt) p.g.a många anledningar.

Det räcker att skriva över disken en gång med data så är du säker. Det finns dock lite fallgropar så man ska se till att även trasiga/dåliga sektorer m.m. skrivs över.

Ursprungligen av zappee:

Haha, nej. Det är en myt, det fungerar INTE på dagens hårddiskar (inte på gårdagens heller iofs, även om det var teoretiskt möjligt) p.g.a många anledningar.

Det räcker att skriva över disken en gång med data så är du säker. Det finns dock lite fallgropar så man ska se till att även trasiga/dåliga sektorer m.m. skrivs över.

Det är tyvärr ingen myt. Jag har själv sett hur de plockar ut data ur raderade hårddiskar, även om de var omformaterade flera gånger. Det är anledningen till att militären och andra hemlighetsfulla organisationer förstör hårddiskarna, för de vet att någon kan plocka ut data.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-05-26 20:53

Det är stor skillnad formatera jämfört med skriva över alla data ett flertal gånger!

En vanlig formatering raderar bara biblioteksfilen, själva filerna finns kvar orörda.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-26 23:00
Ursprungligen av The Real Viking:

Det är tyvärr ingen myt. Jag har själv sett hur de plockar ut data ur raderade hårddiskar, även om de var omformaterade flera gånger. Det är anledningen till att militären och andra hemlighetsfulla organisationer förstör hårddiskarna, för de vet att någon kan plocka ut data.

Att man kan använda sig av magnetiska spår ÄR EN MYT, punkt slut. Det finns INGEN som har lyckats med detta.

Att man kan plocka data ur en hårddisk som är omformaterad flera gånger är däremot inte speciellt konstigt.

Anledningen till att bolag/myndigheter förstör hårddiskar är för att det är enklare än att lägga ner tid på att göra säker radering.

1
Bevaka tråden