Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inaktivera trackpad?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon möjlighet att via mjukvaran, eller annan väg inaktivera trackpaden utan att ansluta en extern mus?

Batteriet har nämligen svält, vilket gör att trackpaden inte längre går att använda.

Hur som helst ska du inte använda datorn med ett trasigt batteri, det kan börja läcka eller till och med börja brinna. Stäng av datorn och ta ur batteriet omedelbart, antingen själv om du har kunskapen eller ta datorn till verkstad.

Ursprungligen av snouser:

Finns det någon möjlighet att via mjukvaran, eller annan väg inaktivera trackpaden utan att ansluta en extern mus?

Batteriet har nämligen svält, vilket gör att trackpaden inte längre går att använda.

Hur som haver; går att det att inaktivera trackpaden på något vis?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-03 13:24

Utan att ha något annat anslutet var frågan. Men om du slår på MouseKeys tror jag det går.

Aha, utan mus. Nu har inte TS angett vilken dator denne har eller version av OS X..

Från en terminal så bör detta funka.

Avaktivera;
sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext 

Aktivera; 
sudo kextload /System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext

Funkar det så är det bara att skapa ett skript som avaktiverar vid uppstart.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-03 20:30
Ursprungligen av keptang:

Aha, utan mus. Nu har inte TS angett vilken dator denne har eller version av OS X..

Från en terminal så bör detta funka.

Avaktivera;
sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext 

Aktivera; 
sudo kextload /System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext

Funkar det så är det bara att skapa ett skript som avaktiverar vid uppstart.

Siri: Skapa påminnelse den 1a april med anteckningen 'aktivera varannan minut' på NN's dator.

Ursprungligen av kenjon:

Utan att ha något annat anslutet var frågan. Men om du slår på MouseKeys tror jag det går.

Med MouseKeys aktiverat så går det inte att använda tangenbordet som vanligt. 8:an rör te.x pekaren nedåt.

Ursprungligen av keptang:

Aha, utan mus. Nu har inte TS angett vilken dator denne har eller version av OS X..

Från en terminal så bör detta funka.

Avaktivera;
sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext 

Aktivera; 
sudo kextload /System/Library/Extensions/AppleUSBTopCase.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBTrackpad.kext

Funkar det så är det bara att skapa ett skript som avaktiverar vid uppstart.

Jag har en MacBook Pro med OS X 10.8.3

Jag får inget fel när jag kör ovanstående kod, men jag kan fortfarande använda trackpaden.

1
Bevaka tråden