Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA död SSD, men är det okej?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:18
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Hur surt det än känna så är det saker som händer. Inget företag försöker medvetet att bedra sina kunder med bristande kvalité.

Jo tyvärr finns det sådana företag (kolla bara vad som säljs på marknaden) och även Apple gör sig ibland skyldiga till att använda sig av dumsnåla lösningar, men oftast så håller Apples prylar och de komponneter som de innehåller hög kvalitet.

Ursprungligen av Gordy:

Finns exempel på exakt samma reparationer som skiljt tusentals kronor mellan olika verkstäder.

Var är dessa exempel? Tack.

Ursprungligen av Gordy:

Jo tyvärr finns det sådana företag (kolla bara vad som säljs på marknaden) och även Apple gör sig ibland skyldiga till att använda sig av dumsnåla lösningar, men oftast så håller Apples prylar och de komponneter som de innehåller hög kvalitet.

Så du påstår att Apples komponenter har bättre kvalitét än andra? Apple tillverkar sina egna skärmar/CPUer/SSDs/minnen?
Precis samma komponenter som i alla andra tillverkares, något annat kan du drömma om bland dina rosa moln.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 19:55
Ursprungligen av Anderlind:

Var är dessa exempel? Tack.

Att reparationskostnadförslag och slutkostnader kan skilja radikalt mellan olika seviceställen trots samma fel på allt från datorer till bilar är nätet fullt av.

Ursprungligen av Anderlind:

Så du påstår att Apples komponenter har bättre kvalitét än andra? Apple tillverkar sina egna skärmar/CPUer/SSDs/minnen?
Precis samma komponenter som i alla andra tillverkares, något annat kan du drömma om bland dina rosa moln.

Nu är du ute och cyklar var skrev Jag att Apple tillverkar allt själv? De specar dock ofta specialvarianter av moderkort processorer trackpads skärmar och SSD:er etc. och väljer komponenter av hög kvalite jämfört med många av sina konkurrenter men som sagt ibland så styr Apples vinstmarginaler över slutresultatet.

Senast redigerat 2013-07-20 20:15
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Hur surt det än känna så är det saker som händer. Inget företag försöker medvetet att bedra sina kunder med bristande kvalité.

Nu är inte jag någon följare av diverse konspirationsteorier, men har du sett den här?:

http://www.imdb.com/title/tt1825163/

Nu köper jag inte det helt och hållet, men till viss mån så är det nog företag som har detta i åtanke än idag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 20:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu köper jag inte det helt och hållet, men till viss mån så är det nog företag som har detta i åtanke än idag.

Räcker med att gå till Clas Ohlson och köpa ett verktyg etc. av deras egen tillverkning, de ser ofta ut att vara av bra kvalitet men håller ofta rätt kass kvalite och är sällan så billiga som de borde vara sett till kvaliten.

Ursprungligen av Gordy:

Att reparationskostnadförslag och slutkostnader kan skilja radikalt mellan olika seviceställen trots samma fel på allt från datorer till bilar är nätet fullt av.

Nu är du ute och cyklar var skrev Jag att Apple tillverkar allt själv? De specar dock ofta specialvarianter av moderkort processorer trackpads skärmar och SSD:er etc. och väljer komponenter av hög kvalite jämfört med många av sina konkurrenter men som sagt ibland så styr Apples vinstmarginaler över slutresultatet.

Du skriver att det finns exempel på exakt samma reparationer som skiljer tusentals kronor (ditt inlägg #29), var?
Du skrev att Apples prylar och komponenter håller hög kvalitét.

Citerar din egen text så slipper du klicka bakåt;

Citat:

men oftast så håller Apples prylar och de komponneter som de innehåller hög kvalitet.

Sen att du skriver som en kratta kanke kan tas upp i en egen tråd.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 21:45
Ursprungligen av Anderlind:

Du skriver att det finns exempel på exakt samma reparationer som skiljer tusentals kronor (ditt inlägg #29), var?

Här till exempel http://www.radron.se/granskningar/Datorsuppor...

Ursprungligen av Anderlind:

Du skrev att Apples prylar och komponenter håller hög kvalitét.

Nej det jag skrev var

"oftast så håller Apples prylar och de komponenter som de innehåller hög kvalitet."

Exakt vad tycker du inte stämmer med det?

Ursprungligen av Anderlind:

Sen att du skriver som en kratta kanke kan tas upp i en egen tråd.

Kasta inte sten i glashus.

Ursprungligen av Gordy:

Råd&Rön, då vet jag din nivå.

/ignore

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 21:52
Ursprungligen av Anderlind:

Råd&Rön

Du fick ett exempel av många men läste du ens artikeln?

Ursprungligen av Anderlind:

Råd&Rön, då vet jag din nivå.

/ignore

Nu är du patetisk. Att bli överbevisad och på det svara "ignore" och dessutom tracka ner på språk är ju bara så jävla löjligt. Sluta dryga dig och väx upp.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nu är du patetisk. Att bli överbevisad och på det svara "ignore" och dessutom tracka ner på språk är ju bara så jävla löjligt. Sluta dryga dig och väx upp.

Läs inlägg 29 en gång till.

Citat:

Finns exempel på exakt samma reparationer som skiljt tusentals kronor mellan olika verkstäder.

Att då hänvisa till Råd&Rön ger en verklig beskrivning?
Kanske folk läser Råd&Rön som bibeln, my mistake, förlåt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:13
Ursprungligen av Anderlind:

Läs inlägg 29 en gång till.

Tror du får läsa om inlägget en gång till men jag kan förenkla det för dig, inlägget handlade om att serviceverkstäder ofta skörtar upp sina kunder och det har bevisats genom flertalet undersökningar. Eftersom ingen här vet exakt vad felet är på TS dator så gav jag ett exempel på att exakt likadana fels kostnadsförslag och reparationer kan skilja tusenlappar mellan olika serviceverkstäder.

Ursprungligen av Gordy:

Tror du får läsa om inlägget en gång till men jag kan förenkla det för dig, inlägget handlade om att serviceverkstäder ofta skörtar upp sina kunder och det har bevisats genom flertalet undersökningar. Eftersom ingen här vet exakt vad felet är på TS dator så gav jag ett exempel på att exakt likadana kostnadsförslag och reparationer kan skilja tusenlappar mellan olika serviceverkstäder.

Jag läste det som exakt likadana fel som TS hade, men menar du på det sättet att mindre seriösa verkstäder vill ta hutlöst betalt för saker som egentligen inte alls behöver kosta så mycket så håller jag med.

Såna finns det, och dessa ska man undvika. Därför är det bra att forum som 99mac finns där detta kan komma fram.

Senast redigerat 2013-07-20 22:28
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:25
Ursprungligen av Anderlind:

Jag läste det som exakt likadana fel som TS hade, men menar du på det sättet att mindre seriösa verkstäder vill ta hutlöst betalt för saker som egentligen inte alls behöver kosta så mycket så håller jag.

Såna finns det, och dessa ska man undvika. Därför är det bra att forum som 99mac finns där detta kan komma fram.

Ja och det tråkigaste är att ofta så är det många större serviceverkstäder som är de minst seriösa. Småverkstäder vill ofta reparera till överkomliga priser men stora firmor vill ofta ha mer betalt för reparationen än vad datorn är värd ibland till och med mer än en helt ny modell kostar.
De större serviceverkstäderna är alldeles för inriktade på garantiservice och är ens dator utanför garantin så tough luck!

MacForums inbyteserbjudande på 500 kronor om trådskaparen köpte en ny dator från dom var riktigt ruttet är det bara SSD enheten det är fel på så fixar dom den på en kvart med en beggad SSD enhet från någon annan skrotad Air och säljer den sedan med tusenlappar i vinst.

Ursprungligen av Gordy:

MacForums inbyteserbjudande på 500 kronor om trådskaparen köpte en ny dator från dom var riktigt ruttet är det bara SSD enheten det är fel på så fixar dom den på en kvart med en beggad SSD enhet från någon annan skrotad Air och säljer den sedan med tusenlappar i vinst.

Ja. Och en SSD kostar dryga tusenlappen, lite mer kanske beroende på storleken man vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2013-07-20 22:35

Sluta gnäll och maila mig

Finns du i Stockholm? Jag löser ditt problem på en timme och 2000 om du vill ha en Apple SSD i original. Då förutsätter jag att din Air är en 2011- eller 2012-modell.

hälsningar

W

Ursprungligen av Light Head:

Min MBA dog häromdagen. Den är 16 månader och är skrot! Visst det går att lämna in den för att byta ut den trasiga SSD-disken, för 9-10000:-

Att skylla på "måndags-ex" är ju enkelt, eller att på något sätt INTE ge ansvaret till Apple... Men vad göra?

Den dator jag köpt med givna argument som "högsta kvalitet", "allt fungerar" o.s.v. betyder ju just nu ingenting!

MBA'n är testad hos Macforum, och där konstateras den "död". Jag har absolut inte misshandlat den eller utsatt den för något som är i närheten av krävande för hårdvaran!! Inget solljus, ingen fukt, inga vibrationer, inga märkliga temperaturer....

Jag blev erbjuden 500:- i inbyte om jag köpte ny dator.....

Visst är jag besviken!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:36
Ursprungligen av Anderlind:

Ja. Och en SSD kostar dryga tusenlappen, lite mer kanske beroende på storleken man vill ha.

Air har ju lite speciella SSDer som kostar mer än vanliga SSD men jag tippar på att de skulle ha plockat en beggad från någon annan inbytes Air.
Räcker ju med att den håller tre månader för dom vilket är den garantitid som brukar gälla för beggat sen har de en servicekund till eller en ny inbytes Air när den SSD:n brakar.
Eller så är de "schyssta" och sätter in en ny SSD och tjänar ändå mer pengar på denna beggade Air än vad de gör på att sälja en sprillans nya Air.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2013-07-20 22:40

...och sämst av alla är Digital Inn, som...

satt i system att ALLTID (jag menar verkligen ALLTID) "ha lite mycket jobb, så du får räkna med två veckors väntetid". Men på ett magiskt sätt så har de en "snabbkö" med express-service på "bara 2-3 dagar" (vilket skämt - verkligen inte "express") som man "erbjuder" för bara 1500 spänn. På så sätt upprätthåller de en konstlad kö och tjänar 1500 spänn extra på VARJE jobb de gör för företag på jobb som borde vara gratis garantijobb. Jag åker ut med varje pinal vi har på jobbet till AppleStore i Täby sedan en tid tillbaka.

/W

Ursprungligen av Gordy:

Ja och det tråkigaste är att ofta så är det många större serviceverkstäder som är de minst seriösa. Småverkstäder vill ofta reparera till överkomliga priser men stora firmor vill ofta ha mer betalt för reparationen än vad datorn är värd ibland till och med mer än en helt ny modell kostar.
De större serviceverkstäderna är alldeles för inriktade på garantiservice och är ens dator utanför garantin så tough luck!

MacForums inbyteserbjudande på 500 kronor om trådskaparen köpte en ny dator från dom var riktigt ruttet är det bara SSD enheten det är fel på så fixar dom den på en kvart med en beggad SSD enhet från någon annan skrotad Air och säljer den sedan med tusenlappar i vinst.

Ursprungligen av William N:

Finns du i Stockholm? Jag löser ditt problem på en timme och 2000 om du vill ha en Apple SSD i original. Då förutsätter jag att din Air är en 2011- eller 2012-modell.

hälsningar

W

Jag kände direkt att det var en väldigt negativ attityd från flera som postat i tråden. Visst är jag tacksam för tips och råd!! Men attityden... Märkligt! Jag tänkte påpeka detta men valde att avvakta, och vips så har det blossat upp lite olika orgumentationer mellan 99'or.

Kan ni inte försöka vara lite vänligare?!

Jag bor ju tyvärr inte i Sthlm... Men annars hade de varit mycket frestande att hälsa på dig!

Min MBA är köpt i mars 2012

Hur får man kontakt me Apple? Jag menar "direktkontakt".,.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-07-20 22:47
Ursprungligen av William N:

satt i system att ALLTID (jag menar verkligen ALLTID) "ha lite mycket jobb, så du får räkna med två veckors väntetid". Men på ett magiskt sätt så har de en "snabbkö" med express-service på "bara 2-3 dagar" (vilket skämt - verkligen inte "express") som man "erbjuder" för bara 1500 spänn. På så sätt upprätthåller de en konstlad kö och tjänar 1500 spänn extra på VARJE jobb de gör för företag på jobb som borde vara gratis garantijobb. Jag åker ut med varje pinal vi har på jobbet till AppleStore i Täby sedan en tid tillbaka.

/W

Ja Digital Inn har man haft inte så goda erfarenheter av förr i tiden när de hade troligen Stockholms sämsta personal alla kategorier.. Har hållit mig därifrån sedan dess, trots att jag jobbar i kvarteret nästintill, men trodde faktiskt de hade skärpt till sig med tanke på deras rykte och på den hårdare konkurrensen på macmarknaden.

Ursprungligen av Light Head:

Hur får man kontakt me Apple? Jag menar "direktkontakt".,.

Direktkontakt som i ett personligt möte får du i deras butiker i Malmö och Täby. Via telefon kan du ringa 0771 199 519.

Bevaka tråden