Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

e-legitimation för Mac - hur?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-14 13:10

Problemet är att Personal bara kan användas med en 32-bitars webbläsare och samtliga i OSX är 64-bits.
Jag har för mig att det fungerar i Safari om du ställer om den till 32-bitars. Ta Info på Safari i Programmappen och klicka i 32-bitars och prova igen.

Ursprungligen av Creops:

Problemet är att Personal bara kan användas med en 32-bitars webbläsare och samtliga i OSX är 64-bits.
Jag har för mig att det fungerar i Safari om du ställer om den till 32-bitars. Ta Info på Safari i Programmappen och klicka i 32-bitars och prova igen.

Jag använder personal ihop med Safari i 64-bitar så det stämmer inte!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-14 19:38
Ursprungligen av illerG:

Jag använder personal ihop med Safari i 64-bitar så det stämmer inte!

Var en stund sen jag hade Nordea, så jag kommer inte riktigt ihåg. Gav upp och gick över till Danske Bank, bästa jag gjort..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-14 14:01

Nordea's lösning för e-leg är kanppast smidig. Men i senare versioner av personal är kravet på 32-bitars webbläsare bort. Jag provade nu och det gick att logga in direkt från Chrome utan strul.

Om inte Chrome körs i 32-bitarsläge som standard?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-14 15:26
Ursprungligen av joakimo:

Nordea's lösning för e-leg är kanppast smidig. Men i senare versioner av personal är kravet på 32-bitars webbläsare bort. Jag provade nu och det gick att logga in direkt från Chrome utan strul.

Om inte Chrome körs i 32-bitarsläge som standard?

Det kan vara att Chrome känner av vad den bör använda och startar en ny session i 32 eller 64 bitars.

Har inte haft problem med Personal och Safari på många år. 64-bitar är inget problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-14 19:14

E-leg hos Nordea fungerar endast med bankkort och dosa ansluten via usb. E-leg med fil har de tagit bort. Du måste dock använda FF
i 32-bitarsläge enligt Nordea.

Du måste också ha den nya dosan utan knappar som du kan beställa gratis på banken (om du nu hittar ett öppet kontor där du
bor) eller via supporten. Dessutom måste du aktivera e-leget. Det kan du göra själv via nätet om du har loggat in med den gamla
dosan med knappar eller gå till banken så gör dom det åt dig.

Är så jävla trött och förbannad på Nordea. Man tvingas ha firefox som för övrigt är rena skiten nu(script som hänger sig) när man ska logga in på banken. Men vad värre är det funkar inte med t ex mina vårdkontakter. Safari som man lovar fixa fungerar inte heller. Har ändå bankid och ett gällande certifikat samt den nya dosan Todos. Timvis har man suttit med supporten. I morron blir det ett nytt samtal och nu har mitt artighetskapital tagit slut.

Ursprungligen av awe:

Är så jävla trött och förbannad på Nordea. Man tvingas ha firefox som för övrigt är rena skiten nu(script som hänger sig) när man ska logga in på banken. Men vad värre är det funkar inte med t ex mina vårdkontakter. Safari som man lovar fixa fungerar inte heller. Har ändå bankid och ett gällande certifikat samt den nya dosan Todos. Timvis har man suttit med supporten. I morron blir det ett nytt samtal och nu har mitt artighetskapital tagit slut.

Har Handelsbanken. Kört dosa utan sladd i flera år. Mitt råd, kolla med dem och be Nordea dra.

Är det någon som fått Nordeas e-legitimation att fungera?

Jag pratar nu om den senaste versionen med Bank-ID och med den blå dosan utan knappar. De senaste dagarna har jag surfat en massa websidor, men jag har fortfarande inte hittat en enda som bekräftar att det överhuvudtaget är möjligt att logga in med Nordeas E-leg.

Jag har nu spenderat en massa tid att få det att fungera (extra mycket tid pga usla användarsidor hos både Nordea och Bank-ID). Nu har jag kommit till läget följande fungerar:
* Bank-ID 4.19.1 (senaste) installerad
* Bank-ID visar att jag har en token från Nordea. Den är giltig till april 2013.
* Jag har varit hos Nordea och fått en ny PIN-kod till min e-legitimation.
* Firefox 14.0.1 som körs i 32-bitarsläge tillåter mig att försöka logga in via e-legitimation, men jag råkar ut för olika felmeddelanden. Jag har även provat FF 3.6 och FF 13 (senaste versionerna), med samma resultat.

Nordea
Testa på Nordea går inte, eftersom den usla sidan enbart tror att det finns Windows och Internet Explorer.

Bank-ID testsida
Firefox 14.1: Jag skickas fram och tillbaka mellan två sidor:
1. En bekräftelse att jag har rätt version av Bank-ID.
2. Klicka här för att testa ditt Bank-ID.

I "2" skall ett popup-fönster hoppa upp, men det gör det aldrig, och jag har inte lyckats ändra inställningarna i Firefox för att det skall fungera.

Safari 6.0: Jag får upp samma två fönster som i Firefox. I Safari hoppar faktiskt popup-fönstret upp, men det finns inget certifikat registrerat och jag kan därför inte testa e-legitimationen.

Skatteverket
"Den efterfrågade sidan får inte visas (Error 403)

Det kan bero på att du inte har någon e-legitimation installerad. Testa att starta om datorn och försök sedan logga in på nytt. Om problemet kvarstår efter omstart så bör du kontakta den bank som utfärdat din e-legitimation. "

Försäkringskassan
"Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to auth2.forsakringskassan.se. SSL peer was unable to negotiate an acceptable set of security parameters.
(Error code: ssl_error_handshake_failure_alert)

* The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
* Please contact the website owners to inform them of this problem. Alternatively, use the command found in the help menu to report this broken site."

Volvofinans.se
Här kommer jag längst av alla sidor. Jag tillåts försöka logga in. Ett popup-fönster dyker upp, och i fönstret finns min Nordea E-legitimation som valbart alternativ. Jag fyller i min PIN-kod och klickar "Authenticate". Det är nu det tar stopp...
Under rutan med PIN-koden så dyker det upp en röd text
"Ref 10034: Error in underlying security system, rv = 1002."

och jag kan inte gå vidare.

Jag har sökt på felkoden, men bara fått indicier på vad som är fel. Enligt en websida, samt en lista över kända fel i Bank-ID, så beror detta felmeddelande på att systemet känner av ett aktivt program eller en FF add-on som inte accepteras. Jag har provat att stänga av alla program förutom FF och BankID, samt alla FF Add-ons. Det hjälpte inte ett dugg.

Det är lustigt att jag får så olik respons från de olika sidorna. Man tycker ju att alla sidor borde ge samma felmeddelande?

En annan sak är underlig: När jag öppnar BankID-programmet och klickar på "Info" för Nordeas E-legitimation så dyker det upp tre certifikat. Tittar man på "Certificate Details" för dessa så verkar inte allt vara okej. För det första certifikatet "Nordea CA for smartcard users" så står det "This root certificate is not trusted". För de andra två står det "This certificate was signed by an unknown authority". Betyder detta att programmet inte accepterar Nordeas bank-ID, eller är det något annat som är fel?

Senast redigerat 2012-08-18 20:25

varför hålla på att bråka och leva jävel med en bank?

Får ni inte banken att funka, BYT BANK.

Det gjorde jag för många år sedan när banken jag hade vägrade låna ut pengar till mig med motivering
att "Vad skulle jag med en motorcykel till....". Blev så jäkla lack att min bank försökte leka min mormor.

Det är i princip ett par samtal och banken flyttar över rasket.

man får lite nya kort, lite nya rutiner - som snabbt blir just "rutin" igen.

Det är verkligen ingen big deal.

Har man ngn speciell placering som man måste ha i den gamla banken - ha kvar den då.
Flytta resterande. Kolla upp INNAN vilken bank som ger bäst villkor.

Jag brukar släppa ur mig "Livet är för kort för dålig öl och sura fruntimmer" - lägg gärna till "krånglande banker" på listan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 12:01

Jag har också nya dosan och allt som ska behövas. Har inte fått det att fungera perfekt. Flera gånger har jag upptäckt att om jag rensar Firefox cacheminne etc. och sedan stänger ned så fungerar det sedan. Men har inte provat så jättemycket ännu.

Vist kan man byta bank. Men visst kan man tycka att Nordens största banka kunde lösa detta? Jag är allergisk mot att byta bank av annat än rent ekonomiska orsaker. Jag tycker det följer en massa pill och strul/nya rutiner med bankbyte. Men, får jag inte ordning på detta ska jag väga in det i höst när jag ser över vilken bank jag ska ha de kommande åren.

Och jag trodde att Handelsbankens internetlösning var ett elände...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-25 17:24

Pinsam bank!

Nordea är galet pinsamma... Skulle idag hjälpa en arbetskollega att installera bank-id på fil. Kämpade som ett djur innan jag till slut tog hjälp av Nordeas kundsupport. "Du måste använda Explorer för att installera filen, men sedan fungerar det med Safari... Tänk på att ladda ner 32bits versionen av Explorer. Bank-id fungerar förresten även med Firefox efter att det är installerat.". Kanonbra svar!

Imponerades även över hur arbetspolaren tvingades trycka in sitt Visa-kort i en kortläsare för att kunna logga in på internetbanken, allt detta år 2013. Visst, det är väl säkrare än en dosa som endast kräver en 6siffrig kod. Men ändå?! Har även uppmärksammat att vissa i tråden hänvisar till dessa kortläsare och även sådana som måste pluggas in i datorn via USB?! Några har uppenbarligen missat poängen. Tycker det är underbart att slippa en helvetes massa tillbehör. Jag knappar in en kod på datorn, sen är det klart. Vad fan ska jag bära med mig en dosa eller kortläsare för att logga in hos min bank?

Min morsa hade förövrigt Nordea som bank och efter att jag började hjälpa henne med den ekonomiska biten dröjde det inte lång tid innan jag tvingade henne att byta bank. Då var inte problemen relaterade till Bank-id på fil, utan endast Nordeas uppbyggnad av "internetbanken" som i min värld bara skapade irritation.

Har själv varit kund hos både Swedbank och SEB. Säger inte att de är bättre banker, men vad det gäller internet jämfört med Nordea krossar dom. Har heller aldrig haft några bekymmer att installera bank-id på fil genom dom trots att jag är Macanvändare.

Känns som att Nordea är sådär lite lagom intresserade att behålla sina kunder. Mitt solklara tips till Nordeakunder är: Byt bank!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-07-25 18:12
Ursprungligen av magbro:

Nordea är galet pinsamma... Skulle idag hjälpa en arbetskollega att installera bank-id på fil. Kämpade som ett djur innan jag till slut tog hjälp av Nordeas kundsupport. "Du måste använda Explorer för att installera filen, men sedan fungerar det med Safari... Tänk på att ladda ner 32bits versionen av Explorer. Bank-id fungerar förresten även med Firefox efter att det är installerat.". Kanonbra svar!

Imponerades även över hur arbetspolaren tvingades trycka in sitt Visa-kort i en kortläsare för att kunna logga in på internetbanken, allt detta år 2013. Visst, det är väl säkrare än en dosa som endast kräver en 6siffrig kod. Men ändå?! Har även uppmärksammat att vissa i tråden hänvisar till dessa kortläsare och även sådana som måste pluggas in i datorn via USB?! Några har uppenbarligen missat poängen. Tycker det är underbart att slippa en helvetes massa tillbehör. Jag knappar in en kod på datorn, sen är det klart. Vad fan ska jag bära med mig en dosa eller kortläsare för att logga in hos min bank?

Min morsa hade förövrigt Nordea som bank och efter att jag började hjälpa henne med den ekonomiska biten dröjde det inte lång tid innan jag tvingade henne att byta bank. Då var inte problemen relaterade till Bank-id på fil, utan endast Nordeas uppbyggnad av "internetbanken" som i min värld bara skapade irritation.

Har själv varit kund hos både Swedbank och SEB. Säger inte att de är bättre banker, men vad det gäller internet jämfört med Nordea krossar dom. Har heller aldrig haft några bekymmer att installera bank-id på fil genom dom trots att jag är Macanvändare.

Känns som att Nordea är sådär lite lagom intresserade att behålla sina kunder. Mitt solklara tips till Nordeakunder är: Byt bank!

Det är synd att Nordea inte har gjort mycket för Mac användare.
Jag har själv Nordea.
Jag använder kortläsare utan att behöva koppla in USB kabel. Kör som fristående kortläsare.
Nordea erbjuder till och med mini kortläsare för den som reser mycket.
Fungerar utmärkt med Safari.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-25 18:31

Kör ni fortfarande med koddosa, ID på fil etc? Mobilt BankID är ju rena drömmen, för mej, eftersom jag alltid har min telefon med mej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-25 18:54
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Nordea funkar bara på Mac genom kortläsaren man använder i vanliga fall för att logga in och signera betalningar osv. Den måste vara inkopplad via Usb när det gäller eleg. Sen måste du också ha det aktiverar på ditt kort, jag fick gå till banken för att få det att funka.
Men att säga att det funkar är att ta i. Jag har lyckats genom att använda en gammal version av Firefox och starta upp den i 32bits läge. Men det lyckas ändå bara i bland, det krävs ofta ett par försök. Numer sköter jag det via jobbdatorn som kör Windows.
Tidigare hade jag Swedbank och allting bara funkade, men bra ränta på lånen vägde tyngre tyvärr.

För mig fungerar det utmärkt med senaste versionen av FF, dock i 32-bitarsläge. Jag använder deras senaste dosa utan knappar och jag aktiverade kortet tidigare med den gamla dosan via datorn. Nu har de bytt från Personal till Bank-ID's säkerhetsprogram och pinkoden matas in via datorn, samma som för windowsburkar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-26 01:23
Ursprungligen av kenjon:

Kör ni fortfarande med koddosa, ID på fil etc? Mobilt BankID är ju rena drömmen, för mej, eftersom jag alltid har min telefon med mej.

Undantaget FK.se som bara tar Mobilt BankID för deras app, och inte webben. Men dosa är allt lite 00-tal...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-26 12:25
Ursprungligen av kenjon:

Kör ni fortfarande med koddosa, ID på fil etc? Mobilt BankID är ju rena drömmen, för mej, eftersom jag alltid har min telefon med mej.

Jag skaffade nyss mobilt Bank-ID från Swedbank, till min iPhone, men för att få till var jag tvungen att använda koddosan när jag var inne på bankens hemsida.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-07-26 12:41

Min erfarenhet av Nordea är att det är uruselt på allt som har med internet att göra. Sedan är det vara ännu sämre för Macanvändare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-07-26 13:06

För de som har en iPad finns funktionen att använda Mobilt BankID i Nordeas app och även scanna OCR-koden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-26 15:35
Ursprungligen av Konrad:

Jag skaffade nyss mobilt Bank-ID från Swedbank, till min iPhone, men för att få till var jag tvungen att använda koddosan när jag var inne på bankens hemsida.

Men det var väl bara en gång för att knyta ihop ditt Mobilt BankID med ditt konto på banken?
Jag använder aldrig dosan längre...

Ursprungligen av kenjon:

Men det var väl bara en gång för att knyta ihop ditt Mobilt BankID med ditt konto på banken?
Jag använder aldrig dosan längre...

Samma erfarenheter här. Tjejen har Nordea och kunde för allt i världen inte fixa BankID (slutade med att vi löste det genom VMWare + Explorer, pinsamt att behöva gå den vägen är bara förnamnet). Själv har jag Swedbank, där var det väldigt enkelt och smidigt att skaffa både på fil samt mobilt bankid (till android då visserligen, men säkert samma till iOS). Som sagt fick man använda dosan en gång för att verifiera sin identitet, vilket inte alls är något konstigt, men sedan det är gjort funkar det finfint utan dosa. Må vara att Swedbank inte är världens bästa bank på andra områden, men internetbanken, bankid, mac-support mm fungerar väldigt bra imo.

Jag fixade det precis. Lite lurigt men det går.

1) Installera BankID : https://install.bankid.com/

2) Via en windows-burk med internet explorer (eller genom Parallels Desktop med Windows installerat eller dylikt), logga in på nordea och ladda ner e-legitimation på fil. Kan vara så att du måste besöka samma länk som i punkt 1) och installera BankID på Windows-datorn också för att få punkt 3 nedan att fungera...

3) Öppna BankID programmet i Windows-miljön (för mig en liten ikon nere i hörnet alldeles bredvid klockan). Exportera ditt BankID, jag tror att man bara kan exportera det till en USB-sticka eller liknande, verkar som man ej kan exportera det till en fil på lokala hårddisken.

4) Gå tillbaka till Mac-miljön. Sätt i USB-stickan (eller vad du använde för lagringsenhet). Öppna BankID och välj importera. Browsa till filen på USB:et och det ska fungera.

Jag surfar i Chrome nu och har kunnat logga in på skatteverket och försäkringskassan.. Verkar fungera bra. Men sjukt krångligt gjort av Nordea........... Hoppas det hjälper någon.

Mobilt Bank-ID har verkligen löst många problem för mig. Nu är det mer eller mindre plattformsoberoende.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-08-31 10:05

?För bankernas olika system med alla dess begränsningar önskar jag att det funnits en motsvarande Mactracker där vi bankkunder kunde gå in och se vad som gäller. Det är kompabilitet mellan olika datorer, operativsystem, browsers, versioner, ID-system, mobila plattformar, flash, usb, kortläsare, knappdosa, support, avgifter och säkert lika mycket till. Totalt omräknat i människoliv inkl våran tid på tråden, blir fler liv än vad trafikverket försöker spara.

Ursprungligen av pmarriott:

Mobilt Bank-ID har verkligen löst många problem för mig. Nu är det mer eller mindre plattformsoberoende.

Har använt mobilt Bank-ID sen Skandiabanken fick stöd för det, 2011, helt suveränt.
Har ett Bank-ID i telefonen och ett i iPaden.

Bevaka tråden