Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera data från en SQL-fil, går det?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått tag i en SQL-fil som innehåller information som jag vill exportera till en Excelfil.

Finns det något sätt att göra detta lokalt, eller måste jag lägga upp filen och dess tabeller på en SQL-server?

SQL-fil? Är den exporterad som vad?

".sql"

Går att öppna i t ex Textwrangler och då finns det en jäkla massa information.

Infon du vill åt kan du söka fram, om jag inte missminner mig helt, så tror jag excel kan importera .sql filer.

Ursprungligen av carlsson:

".sql"

Går att öppna i t ex Textwrangler och då finns det en jäkla massa information.

Vet du vad det är för dialekt, vilken typ av server som har exporterat filen? Om du fortfarande har tillgång till källan så kanske du kan exportera det som t.ex. CSV istället?

Jag fick filerna i CSV-format så det löste sig.

Det känns dock ganska skumt att det inte finns någon "lokal" SQL-redigerare. Men det är nog jag som inte fattat.

Tack för hjälpen!!

Ursprungligen av carlsson:

Jag fick filerna i CSV-format så det löste sig.

Det känns dock ganska skumt att det inte finns någon "lokal" SQL-redigerare. Men det är nog jag som inte fattat.

Tack för hjälpen!!

Dessa filer är mycket svårare att "redigera" eftersom att de inte innehåller data, utan istället beskriver en serie kommandon som databasen ska utföra. De är skrivna i ett komplext språk med många olika dialekter, kan utföra nästan vad som helst (långt mycket mer än bara import av data), är inte nödvändigtvis fristående, olika kommandon kan påverka utfallet av andra etc. etc.

Senast redigerat 2013-08-13 22:27
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2013-08-13 18:30

Nu löste det sig men som tips kan du enkelt importera med Mamp (till Mysql via PHPMyAdmin). Sedan kan du exportera till XML, CSV (för Excel) eller varför inte OpenDocument?

1
Bevaka tråden