Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie tar extrem tid att importera videor!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag och en vän brukar då och då filma längre sekvenser på ungefär två timmar och klippa ihop det till en 10min serie. Nu var det ett tag sedan jag gjorde det sist men idag var det dags igen.

Det är 6st videor med en sammanlagd storlek på ungefär 8gb. När jag skulle importera filerna Så valde jag Arkiv->Importera->Filmer och valde hela mappen som alla 6 filmer låg i och importerade den. Detta var 5 timmar sedan och det har inte hänt någonting överhuvudtaget med importeringsfönstret. Det står just nu:

Optimerar video
Senaste händelse:
Återstående tid

Vid återstående tid står det ingenting och den verkar ha optimerat 0% även fast det inte står någonting om hur mycket den har optimerats.

Nu är jag rätt trött på all tid det tar. Ska det ta så här lång tid? Finns det något bättre videoredigeringsprogram som man kan klippa och lägga till effekter som inte tar all denna tid att importera videor och exporterar videor?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Filmerna är i formatet .MPG om någon undrar

Ursprungligen av koffas:

...Ska det ta så här lång tid?...

Förmodligen inte. Men det är svårt att svara på, när du inte lämnar någon information...

Datormodell och konfiguration?
Version av OS X?
Version av iMovie?

MacBook Pro
13 tum, sent 2011 (dock köpt mitten på 2012)
Processor: 2,4 GHz Intel core i5
Minne: 8GB 1333 MHz DDR3
Grafik: Intel HD Graphics 3000 512 MB
Programvara: OS X 10.8.5

Version av iMovie: 9.0.9

Det var den informationen jag hittade. Är det någon mer information du behöver?

"Optimerar video" betyder i det här fallet "konverterar från ditt originalformat till Apple Intermediate codec". Datorn konverterar alltså allt ditt material.

Hur importerar du filerna? Via USB? Är kameran ansluten direkt till datorn eller via minneskort?

Avbryt importen och gå in i inställningarna för iMovie och välj bort att iMovie skall "optimera" filerna som standard. Försök igen. Då kommer filerna bara att kopieras över, vilket borde gå betydligt snabbare...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-02 20:43

För att utesluta att det inte är något fel på filerna kan du prova att filma en liten kort snutt med din kamera och försöka importera den lilla snutten.
Jag skulle vara intresserad av mer information om filmfilerna. Högerklicka och visa info.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

"Optimerar video" betyder i det här fallet "konverterar från ditt originalformat till Apple Intermediate codec". Datorn konverterar alltså allt ditt material.

Hur importerar du filerna? Via USB? Är kameran ansluten direkt till datorn eller via minneskort?

Avbryt importen och gå in i inställningarna för iMovie och välj bort att iMovie skall "optimera" filerna som standard. Försök igen. Då kommer filerna bara att kopieras över, vilket borde gå betydligt snabbare...

Nu är importen avbryten. Hittar dock inte optimera filer som standard under inställningar hos iMovie. Vart under inställningar ska denna funktion finnas?

Ursprungligen av planB:

För att utesluta att det inte är något fel på filerna kan du prova att filma en liten kort snutt med din kamera och försöka importera den lilla snutten.
Jag skulle vara intresserad av mer information om filmfilerna. Högerklicka och visa info.

Har tyvärr inte kameran här just nu. Jag kopplade in kameran i Macen och förde över filerna till en mapp

Info om filmerna:

MPEG-film
Mått: 720 x 576
Kodekar: MPEG-2 Video, AC3
Ljudkanaler: 2

Alla 6 filer verkar ha den informationen. Är det något mer du är intresserad av?

Tacksam för all hjälp jag har fått! Men har fortfarande inte lyckats lösa problemet just nu avbröt jag importen.

Ursprungligen av koffas:

...Hittar dock inte optimera filer som standard under inställningar hos iMovie...

Det ligger inte under inställningar. Det ligger i "öppna-dialogrutan" där du väljer vilken fil du ska importera. Där finns en kryssruta för "Optimize video".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det ligger inte under inställningar. Det ligger i "öppna-dialogrutan" där du väljer vilken fil du ska importera. Där finns en kryssruta för "Optimize video".

TACK! Nu ska vi se om det går snabbare. Återkommer imorgon bitti

Vaknar och kollar nyfiket på datorn om det blev någon skillnad när jag tog bort optimize video. Tyvärr blev det inte det. På åtta timmar har absolut ingenting hänt. Det ser precis likadant ut som på första bilden jag länkade.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Någon som har kommit på en lösning på mitt problem?

Senast redigerat 2013-10-03 07:42
Ursprungligen av koffas:

Har tyvärr inte kameran här just nu. Jag kopplade in kameran i Macen och förde över filerna till en mapp…

OK, så filerna ligger på din hårddisk redan. Om du tittar i mappen där filmklippen ligger... ser allting bra ut då? Får du upp thumbnails med previews från filmernas innehåll? Kan du spela upp filmklippen från Findern: markera en fil och tryck på mellanslag på tangentbordet. Spelas filmen upp i ett Quicklook fönster?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

OK, så filerna ligger på din hårddisk redan. Om du tittar i mappen där filmklippen ligger... ser allting bra ut då? Får du upp thumbnails med previews från filmernas innehåll? Kan du spela upp filmklippen från Findern: markera en fil och tryck på mellanslag på tangentbordet. Spelas filmen upp i ett Quicklook fönster?

Hmm. När jag markerar videon och trycker på mellanslag så kommer det upp en inforuta där det står filens namn samt storlek där jag kan också välja att klicka på "öppna med quick time player". thumbnails ser jag inga, det enda jag ser till vänster om videon är en klassisk video-thumbnail med quicktimes logga. Alltså ingenting från videon jag har spelat in. Skickar med en bild

Spelas filmerna upp normalt i Quicktime Player?

Det är inte så att du gick in och grävde fram filerna djupt inne i en katalogstruktur när kameran var ansluten? OM så är fallet, så är det fel sätt. Det bästa sättet att importera filer till iMovie eller FCPX är direkt ifrån videokameran när den är ansluten. Ofta behövs informationen som finns i katalogstrukturen också, inte bara filmklippen. Det finns undantag, men om det handlar om en traditionell videokamera, så är det bäst att ha kameran ansluten och importera så.

En snabb "fullösning" på ditt problem är att du installerar Handbrake om du inte redan har det. Sen konverterar du dina klipp där. Handbrake spottar ut .mp4 eller .m4v filer i h.264 som kommer att vara MYCKET mindre än dina originalklipp, men se lika bra ut. Dessa kan du sen lätt importera och redigera.

h.264-filer är inget man normalt föredrar vid redigering, men om du inte har höga konstnärliga ambitioner, så är det inga problem alls.

Ah det kanske är där problemet ligger. Precis som du säger så tog jag bara själva .MPG-filerna och skickade över till datorn. Ska göra ytterligare ett försök i eftermiddag med kameran inkopplad. Håller tummarna.

Tack för alla tips och hjälp, tycker det borde gå att lösa nu efter era tips.

Ja, har du tillgång till kameran och klippen är kvar på den, så kan du betrakta problemet som löst.

Och som sagt: du behöver inte "optimera" filerna när det valet kommer upp. Lycka till.

Oj vilken skillnad. Redan efter 10 minuter är hälften importerat Tack!

Har dock en liten fråga till. Nu när videorna är importerade på iMovie så vill jag ha någonstans spara videorna, t.ex. på min Mac eftersom videokamerans minne är begränsat. Är det något jag ska tänka på när jag ska lägga över videorna på Macen?

Behåll EXAKT samma mappstruktur som på minneskortet. Kopiera allt. Rubbet. Då klarar iMovie av att läsa filmerna för import.

Ursprungligen av koffas:

Har dock en liten fråga till. Nu när videorna är importerade på iMovie så vill jag ha någonstans spara videorna, t.ex. på min Mac eftersom videokamerans minne är begränsat. Är det något jag ska tänka på när jag ska lägga över videorna på Macen?

När du har importerat färdigt dina filmklipp till iMovie så har du samtidigt sparat dem på datorn. iMovie kopierar över filerna och sparar dem under "Events" som har samma namn som ditt projekt. iMovies Event-katalog ligger nog i den vanliga "Filmer" katalogen som standard. Filmklippen i Event-katalogen på datorn fungerar sedan helt normalt, utan konstig katalogstruktur. På dem klippen kan du sedan göra backup om det är nödvändigt.

Kontrollera även iMovies inställningar under 'video' att du importerar med full upplösning. Tror iMovie annars sparar om filerna som 960x540.

När dina originalklipp landat i Events-katalogen och allt är OK i iMovie kan du blåsa kameran och starta på ny kula.

1
Bevaka tråden