Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem vid installation av OS X Mountain Lion. Hjälp!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla!

Härom dagen så hängde sig min macbook air och jag var tvungen att starta om den genom att hålla nere on knappen. När jag skulle starta den igen så kommer en blinkande mapp med ett frågetecken upp på skärmen!!

Just nu så kör jag internet återställning. Det installeras och OS X- verktygsprogrammet kommer upp där jag kan välja ett antal olika alternativ. Klickar på installera om OS X går igenom men när man ska välja vilken skiva man ska installera på så kan jag inte välja någonting, det är helt blankt!

Tar jag skivverktyget så ser jag disk0 och under Mac OS X Base System.
Kontrollerar Mac OS X base system utan fel.

Jag vill installera om allt igen så jag kan använda datorn men det vill inte funka att jag installerar det någonstans!

snälla hjälp!

tack!

mvh
Filip

Formatera hårddisken i skivverkyget innan.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Formatera hårddisken i skivverkyget innan.

Hej! Jo jag har vart inne på skrivverktyget och kollat men vilken av dom ska jag formatera? Har för mig att jag har kollat runt och inte hittat formatera någonstans. Har felsökt utan att stöta på några problem. Vart kan jag hitta ett USB med återställning så den blir som när den va köpt ?!

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-14 19:09

Låter som ditt flashkort pajat.

Ursprungligen av Gojlos:

Låter som ditt flashkort pajat.

Jaså är det vanligt ? Den är köpt som present i julas så garanti från electroworld.se finns kvar. Det tråkiga är att de ska kommer skicka den på service som inte kommer gå i racerfart iaf :/

Ursprungligen av Gojlos:

Låter som ditt flashkort pajat.

Ja, risken finns, men man kan ju åtminstone prova att formatera om, och installera om, innan man drar sådana slutsatser...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, risken finns, men man kan ju åtminstone prova att formatera om, och installera om, innan man drar sådana slutsatser...

Ja det är sant ! Men nu har jag faktiskt försökt att köra recovery men utan att hitta någonstans att installera den på. Plus att det inte att radera disken för en ominstallation.

Ursprungligen av pepimew146:

Tar jag skivverktyget så ser jag disk0 och under Mac OS X Base System.

Ursprungligen av pepimew146:

...utan att hitta någonstans att installera den på...

Har du möjlighet att ta en bild och visa hur det ser ut i Skivverktyg?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-15 13:07

Testat att radera partitionen och göra en ny?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du möjlighet att ta en bild och visa hur det ser ut i Skivverktyg?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-15 21:41

Den nedre bilden, klicka på Partitionera, hur ser det ut då? Disken du ser är nog din Recovery, så det borde finnas mer utrymme som inte är partitionerat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-16 10:39

@TS: din Mac är så pass ny att du har en permanent/ständig disk (även kallad partition) som du kan starta ifrån:

* håll nere alt/option/tågväxeln under uppstart
* välj Recovery-x.y
* starta

Du behöver alltså ingen separat USB-sticka med OS X på. Efter uppstart får du upp en meny med 4 st(?) alternativ. Välj det som handlar om att installera om OS X.

Det du ser på din bild under streck (disk1) är den disk som används för återskapning (recovery) av OS X. Den ska du inte pilla på. Troligen är det inte möjligt heller.

EDIT: jag ändrar mig. Du borde se din vanliga 10.8-disk också när du kör Disk-verktyget förutom USB-stickan och Återställnings-partitionen. Något är knas, helt klart.

EDIT2: Du kan också enklast & direkt hålla nere CMD-R under uppstart så startas direkt din återskapningsprogramvara.

Senast redigerat 2013-10-16 11:03
1
Bevaka tråden