Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zendai:

En sak jag retat mig på hitills är att micen verkar sämre i 5s kontra 5.
Är som att all diskant i ljudet är borta.
Skall testa lite till och se om det kan vara defekt enhet!

Micken? Du menar väl högtalaren?

Ursprungligen av BlackSmp:

Micken? Du menar väl högtalaren?

Nej. Vi har testat med att ringa upp telefoner från en iPhone 5 och en iPhone 5S.
När vi ringde från iPhone 5S upplevdes ljudet diskantfattigt, lite burkigt!

Ursprungligen av zendai:

Nej. Vi har testat med att ringa upp telefoner från en iPhone 5 och en iPhone 5S.
När vi ringde från iPhone 5S upplevdes ljudet diskantfattigt, lite burkigt!

Har kollat idag - både från min " gamla iPhone 5 " och min 5 S. Ringde och tog emot 3-4 samtal på båda. Ingen / jag märkte någon skillnad. Möjligen bättre på 5S. Du får nog kolla upp din lur - ifall något är fel.

Någon som upplever dålig räckvidd på WiFi med 5S? Upplever sämre räckvidd än på min gamla iPhone 5. Vet inte om det är en felaktig telefon eller om det är en "feature"..

  • Medlem
  • 2013-11-05 22:16

Har lite problem med att stänga av blixten i vertikalt läge på kameran, Av texten hamnar bakom HDR vilket gör att man samtidigt slår på HDR när man trycker av. Lite irriterande, det är ju ios fel men så var det inte på min 4:a.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-05 23:17

Klickar jag på blixtsymbolen så försvinner HDR-texten och ersätts av "Av". Så min täcks inte...
Startat om?

Ursprungligen av Swift:

Har lite problem med att stänga av blixten i vertikalt läge på kameran, Av texten hamnar bakom HDR vilket gör att man samtidigt slår på HDR när man trycker av. Lite irriterande, det är ju ios fel men så var det inte på min 4:a.

Edit: Sorry hjärnsläpp... Jag visar ju horisonellt läge... Jag låter texten vara kvar så att jag får skämmas ordentligt

Men det som du drabbas av är troligen koppling mellan blixt och HDR. De kan inte vara påslagna samtidigt. Om du har HDR på och väljer att slå på blixten (eller sätta den i autoläge) så slås HDR av. Om HDR är på och du slår av blixten (från autoläge) så kommer HDR fortsätta att vara på.

Så HDR texten täcks inte, den försvinner när du ändrar blixtläge som Kenjon skriver. Detta blir tydligare om du sätter kameran i horisonellt läge (se mina bilder nedan)

Gammal, hjärnsläppsdrabbad text följer

Hmm, vad kör du för release? När jag har kameran i vertikalt läge och ska ändra blixten så åker texten ut i sidled. Den är inte i närheten av HDR

Däremot så är funktionerna kopplade, om du slår på HDR så slår du av blixten per automatik. Och slår du på blixten så slår du av HDR.

Senast redigerat 2013-11-06 07:21

Köpte en 5s i söndags på Apple Store Regent Street, uppgraderade från 4S så ALLT är ju sååå mycket bättre. Helt lyrisk över denna lur. Har ej hunnit kolla hastigheten över LTE ännu, men jag är ytterst nöjd.

Ursprungligen av Swift:

Nog om BBK, nån som har provat orginalfodralen i "skinn"?
Inväntar min 5s 64gb från halebop, ska bli najs att uppgradera från en 4:a.

Jag köpte både det svarta och det röda original fodralet i skinn. MYCKET nöjd. Helst kör jag luren "naken", men när jag finner behov av att använda ett fodral så är dessa de bästa jag kan rekommendera.

  • Medlem
  • 2013-11-06 08:18
Ursprungligen av kenjon:

Klickar jag på blixtsymbolen så försvinner HDR-texten och ersätts av "Av". Så min täcks inte...
Startat om?

Tack :).

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-13 08:21
Ursprungligen av ipodfan:

Måste göra? Powerknappen på min iPhone 4 är helt fast och känns inte alls lös som powerknappen på iphone 5s gör. Med detta sagt känns telefonen knappast som en budgettelefon, utan den andas kvalité av att bara kolla på den.

Ja, s*tan vad lös knappen är! Gäller även volymknapparna (inte lika illa). Ger ifrån sig ett rejält ljud vid skakande också. Lär inte vara kul vid videoinspelning. Se: https://www.youtube.com/watch?v=dNAu626qYIQ

Jämför med en iPhone 4 och byggkvaliteten känns rejält mycket sämre på 5S. Damn it.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-13 10:53

Inte min. Det kanske är ett måndagsexemplar...

Ursprungligen av dilla:

Ja, s*tan vad lös knappen är! Gäller även volymknapparna (inte lika illa). Ger ifrån sig ett rejält ljud vid skakande också. Lär inte vara kul vid videoinspelning. Se: https://www.youtube.com/watch?v=dNAu626qYIQ

Jämför med en iPhone 4 och byggkvaliteten känns rejält mycket sämre på 5S. Damn it.

Jag håller med. Har märkt det tydligt- efter både iPad 4 och iPhone 4S så hände något med kvalitetskänslan. Jag tycker det gäller polish i mjukvaran också.
Men efter det gnället så är det fortfarande fina grejjer. Inte bara överjordiskt fina som de var innan.

Ursprungligen av Mactastic:

Jag håller med. Har märkt det tydligt- efter både iPad 4 och iPhone 4S så hände något med kvalitetskänslan. Jag tycker det gäller polish i mjukvaran också.
Men efter det gnället så är det fortfarande fina grejjer. Inte bara överjordiskt fina som de var innan.

Skillnaden kom väll från 5 - 5S, skaffade en 5a istället för en S pga detta. 6an bör bli förbättrad i det avseende att den är stabil, då du skakar den att inget låter.

Ursprungligen av D_Odell:

Skillnaden kom väll från 5 - 5S, skaffade en 5a istället för en S pga detta. 6an bör bli förbättrad i det avseende att den är stabil, då du skakar den att inget låter.

Jag hade samma skrammel i min 5:a innan jag sålde den. Jag tror inte det kommer bli bättre; Apple jagar marginaler och de har inte kvar Steve som säkert hade kastat telefonen i skallen på någon ("It makes noises!").

De borde införa standard att den ska klara av lite g-kraft. Det går dock emot prismässigt. Men om ni är intresserade av det så kolla in hur Arri tillverkar Alexa kameran. Den måste klara ett par g-krafter i "skak" för att godkännas. Betalar hellre 1k mer för en gjuten telefon.

Har nu fått mitt "testexemplar" av iPhone 5s, känns som en bra uppgradering från alla telefoner förutom möjligtvis iPhone 5. Lite besviken på 4G, märker knappt någon skillnad. ÄLSKAR dock touch ID, sjukt smidigt.

Ni som har Tele2 och iPhone 5s, vad tycker ni om 4gnätet?

Senast redigerat 2013-11-13 15:46
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-13 17:39
Ursprungligen av D_Odell:

De borde införa standard att den ska klara av lite g-kraft. Det går dock emot prismässigt. Men om ni är intresserade av det så kolla in hur Arri tillverkar Alexa kameran. Den måste klara ett par g-krafter i "skak" för att godkännas. Betalar hellre 1k mer för en gjuten telefon.

Du ja men inte alla andra därav skramlet.

Ursprungligen av kenjon:

Inte min. Det kanske är ett måndagsexemplar...

Inte min heller. Allt sitter fast och fungerar perfekt. I mitt fall tycker jag inte bygget är sämre än 4 - 4S och 5. Dom var inte dåliga - men 5S känns ännu bättre. Kanske finns det som du säger en del måndagsexemplar ute på marknaden. Att Apple skulle " snåla in på kvaliten är bara nonsens. Vem får i så fall ta smällen i slutändan - jo Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-14 08:58
Ursprungligen av adress@mac:

Inte min heller. Allt sitter fast och fungerar perfekt. I mitt fall tycker jag inte bygget är sämre än 4 - 4S och 5. Dom var inte dåliga - men 5S känns ännu bättre. Kanske finns det som du säger en del måndagsexemplar ute på marknaden. Att Apple skulle " snåla in på kvaliten är bara nonsens. Vem får i så fall ta smällen i slutändan - jo Apple.

Googlar man på det verkar det vara standard nästan (bla: https://www.google.se/search?q=iphone+5s+ratt..., ligger den på ett bord ljudlös med vibration låter den som en skallerorm :/

Så om ni fingrar på powerknappen är den helt gjuten och fast, vobblar inte? Inte att det är ett spel på typ 0.5mm mellan ramen/hålet och knappen?

Touch ID är dock helt underbart!

Ursprungligen av koffas:

Har nu fått mitt "testexemplar" av iPhone 5s, känns som en bra uppgradering från alla telefoner förutom möjligtvis iPhone 5. Lite besviken på 4G, märker knappt någon skillnad. ÄLSKAR dock touch ID, sjukt smidigt.

Ni som har Tele2 och iPhone 5s, vad tycker ni om 4gnätet?

Jag har Tele2 och använder telefonen mest hemma i Sollentuna och inne i centrala Stockholm. Det fungerar mycket bättre nu än med min tidigare Iphone 5. Kan streama musik under hela pendeltågsresan vilket inte gick alls med den fläckvisa uppkopplingen mot 3G-nätet jag hade tidigare. Har fått en stabilare uppkoppling, men om det verkligen är mycket snabbare vet jag inte riktigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-15 07:08
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har Tele2 och använder telefonen mest hemma i Sollentuna och inne i centrala Stockholm. Det fungerar mycket bättre nu än med min tidigare Iphone 5. Kan streama musik under hela pendeltågsresan vilket inte gick alls med den fläckvisa uppkopplingen mot 3G-nätet jag hade tidigare. Har fått en stabilare uppkoppling, men om det verkligen är mycket snabbare vet jag inte riktigt.

Jag åker mellan Norrviken och Solna varje dag, och även jag upplever en klar förbättring i mobiltäckning och surfhastighet på tåget. Telia i mitt fall.
Jag är en ganska flitig mobilsurfare, så just LTE var ett av de starkaste argumenten för att byta upp mig från femman. Jag är glad att det gav väntad utdelning också.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2013-11-15 22:35
Ursprungligen av ipodfan:

Om jag bara skakar telefonen skramlar den, men om jag håller "fast" powerknappen låter det mycket mindre (alltså endast kameran som låter). Är det ingen annan som känner att powerknappen sitter lite löst om man vickar på den?

Min powerknapp är lös med och skramlar. Håller jag fast den så är telefonen tyst med "omskakningar". Ska kolla med Apple Store i Täby imorn.

Ursprungligen av Timpppa:

Min powerknapp är lös med och skramlar. Håller jag fast den så är telefonen tyst med "omskakningar". Ska kolla med Apple Store i Täby imorn.

Samma för mig.

Ursprungligen av danne_silver:

Samma för mig.

Så upplever jag att alla min iPhones varit, däremot när den blivit stum så har knapparna gått sönder... (Hänt på ALLA mina iPhones so far )

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2013-11-16 07:52
Ursprungligen av danne_silver:

Samma för mig.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Så upplever jag att alla min iPhones varit, däremot när den blivit stum så har knapparna gått sönder... (Hänt på ALLA mina iPhones so far )

Verkar konstigt om den ska vara så lös. Tar en sväng förbi Apple Store Täby och surrar med dom.

Jag har stora problem med Touch id. Jag verkar tyvärr tillhöra en av dom där 2 av 10 där inte Touch id funkar särskilt bra. http://www.businessinsider.com/iphone-5s-fing...
Har provat o lägga in fingret igen men dom sista gångerna vill den inte ens registrera den alls. Har mest provat med tummarna i för sej. Men det är dom man vill lägga in främst.

LTE är nog den största anledningen till att uppgradera. Fick 30mbit/s igår, jämfört med 2mbit/s på min gamla Galaxy S2.

Ursprungligen av Timpppa:

Verkar konstigt om den ska vara så lös. Tar en sväng förbi Apple Store Täby och surrar med dom.

vore kul å höra vad du fick för nå respons av servicen!

Ursprungligen av danne_silver:

Samma för mig.

Har samma problem..
Berätta gärna vad butiken sade!

Bevaka tråden