Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var fanken är mitt 4G.....?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en iPad Air 128GB 4G.

Har en iPhone 5 med abonnemang Telia Komplett 2GB surf med 4G och en extra surfanslutning till det för min iPad vilket gör att den ska kunna surfa med 4G om täckning för 4G finns.

Nu bor jag på en ort där det ska vara helt OK 4g-täckning, och var idag mitt i Falun på besök. Men hur jag än beter mig så har jag aldrig sett röken av 4G på min iPad, det står bara 3G i statusfältet.

Jag har startat om, skiftat SIM-kort mellan padda och lur, ringt Telia och de säger att allt ser normalt ut. Jag kan inte se att det skulle finnas några fler inställningar att göra för saken i själva paddan, mer än att aktivera 3G och se glad ut? Paddan har iOS 7.0.3

Så, var är mitt 4G, hur får jag fart på det?

  • Medlem
  • 2013-11-13 21:51

Har Telia släppt några nya operatörsinställningar nyligen? Plugga in din iPad till iTunes och kolla om det finns några operatörsinställningar att ladda ned.
Kolla även på din iPad, Inställningar, Mobilnät, Aktivera 4G. Är den påslagen?

Ursprungligen av Dalle:

Har Telia släppt några nya operatörsinställningar nyligen? Plugga in din iPad till iTunes och kolla om det finns några operatörsinställningar att ladda ned.
Kolla även på din iPad, Inställningar, Mobilnät, Aktivera 4G. Är den påslagen?

Jag har ju nyss fått hem denna iPad Air, och därmed haft den kopplad till iTunes. Inga operatörinställningar kan hittas eller andra uppdateringar.

Ska det finnas en knapp för aktivering av 4G i inställningarna på paddan? Under Mobildata har jag enbart knapp för att slå på Mobildata och en knapp för Data-roaming

Testade igen nu att koppla min Air till iTunes, och nu fanns det ta mig fan en uppdatering av Operatörsinställningarna, fast det inte fanns det i måndags när jag fick den. Så med den installerad så dök det plötsligt upp ett reglage för att slå på LTE under Mobilnät, och se på tusan, nu nu kan jag se LTE i statusfältet. Horray horray...

Jag har också problem fast med mitt telenor kontantkort, på min iPhone 5c. Jag kan inte lyckas få 4G på den.
Jag har 4G påslaget och har även kopplat in den med sladden till min mac, för att kolla i iTunes efter en uppdatering.
Men ingenting. Jag bor inte jätte centralt, men enligt deras 4G-karta, så ska jag kunna ha 4G.
Nån som har något tips eller så, vad jag ska göra? Eller är det bara att ringa deras support som gäller? (orkar ej med köerna).

  • Medlem
  • 2013-11-14 00:05

iPhone 5c sägs ju vara en iPhone 5 i plastkostym. iPhone 5 kunde inte få in det vanliga 4G-nätet i Sverige. Hur är det med 5c? Som jag fattar det så borde det vara samma problem med den? Så bor du inte i ytterst centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö så kanske det är kört.
Men som sagt, är inte helt hundra på detta.

Ok. Jag bor en bit utanför Eskilstuna. Antar att det är kört då. Om det nu är som du säger. Någon som vet?

  • Medlem
  • 2013-11-14 00:24

Enligt Google ska 5c klara 4G i Sverige.

Ja. Jag googlade jag med nyss och såg en artikel om det.
Jag har nu även firat iväg ett litet mail om mitt problem till kundsupporten. Men kan väl ta tid, misstänker jag.

Ursprungligen av Dalle:

iPhone 5c sägs ju vara en iPhone 5 i plastkostym. iPhone 5 kunde inte få in det vanliga 4G-nätet i Sverige. Hur är det med 5c? Som jag fattar det så borde det vara samma problem med den? Så bor du inte i ytterst centrala Stockholm, Göteborg eller Malmö så kanske det är kört.
Men som sagt, är inte helt hundra på detta.

Ursprungligen av elinpelin:

Ok. Jag bor en bit utanför Eskilstuna. Antar att det är kört då. Om det nu är som du säger. Någon som vet?

Ursprungligen av Dalle:

Enligt Google ska 5c klara 4G i Sverige.

Ursprungligen av elinpelin:

Ja. Jag googlade jag med nyss och såg en artikel om det.
Jag har nu även firat iväg ett litet mail om mitt problem till kundsupporten. Men kan väl ta tid, misstänker jag.

Enligt 99Macs egna tester så ska 5C ha 4g överallt!

Jag kör själv på en 5S och visst får 4G ibland men det är inte som 3G som finns "överallt" dock ATM har jag 4 G inne på mitt kontor på jobbet!

men ute i trafiken tappar den 4G hela tiden!

Ursprungligen av Yellowtown:

Enligt 99Macs egna tester så ska 5C ha 4g överallt!

Jag kör själv på en 5S och visst får 4G ibland men det är inte som 3G som finns "överallt" dock ATM har jag 4 G inne på mitt kontor på jobbet!

men ute i trafiken tappar den 4G hela tiden!

Exakt, 5c har täckning där nätet finns (såsom 5s). Men 4G nätet är inte heltäckande. Telefonen kan inte trolla med knäna. Finns det ingen nättäckning så finns det inte.

Ursprungligen av elinpelin:

Jag har också problem fast med mitt telenor kontantkort, på min iPhone 5c. Jag kan inte lyckas få 4G på den.
Jag har 4G påslaget och har även kopplat in den med sladden till min mac, för att kolla i iTunes efter en uppdatering.
Men ingenting. Jag bor inte jätte centralt, men enligt deras 4G-karta, så ska jag kunna ha 4G.
Nån som har något tips eller så, vad jag ska göra? Eller är det bara att ringa deras support som gäller? (orkar ej med köerna).

Är 4G aktiverat på ditt abonnemang?

Ursprungligen av elinpelin:

Jag har också problem fast med mitt telenor kontantkort, på min iPhone 5c. Jag kan inte lyckas få 4G på den.
Jag har 4G påslaget och har även kopplat in den med sladden till min mac, för att kolla i iTunes efter en uppdatering.
Men ingenting. Jag bor inte jätte centralt, men enligt deras 4G-karta, så ska jag kunna ha 4G.
Nån som har något tips eller så, vad jag ska göra? Eller är det bara att ringa deras support som gäller? (orkar ej med köerna).

Jag ska också ha täckning enligt Telias 4G kartor men det stämmer inte alls så kartorna är inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

  • Medlem
  • 2013-11-14 11:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ska också ha täckning enligt Telias 4G kartor men det stämmer inte alls så kartorna är inte speciellt mycket att hänga i julgranen.

Ett välkänt problem som även politikerna har belyst på senare tid. Branschen lovar som alltid bättring, höjer priserna för att finansiera utbyggnaden av näten. Men inget blir bättre, bara dyrare. Och telebolagens kassor mer välfyllda.

Ursprungligen av Dalle:

Ett välkänt problem som även politikerna har belyst på senare tid. Branschen lovar som alltid bättring, höjer priserna för att finansiera utbyggnaden av näten. Men inget blir bättre, bara dyrare. Och telebolagens kassor mer välfyllda.

Jag tror dock att det blir mer kostsamt för dem om de inte kan leverera på det de har utlovat. Dock bara vad jag tror. Många kanske bara gnäller i det tysta istället för att reklamera.

Ursprungligen av Dalle:

iPhone 5c sägs ju vara en iPhone 5 i plastkostym. iPhone 5 kunde inte få in det vanliga 4G-nätet i Sverige. Hur är det med 5c?.

Inte riktigt så enkelt, 5c har en hel massa komponenter gemensamma med 5 men den är ändå gjord från scratch som alla andra (det går helt enkelt inte att bara lyfta över ett bef moderkort från en annan modell i en så tajt konstruktion som en iPhone). Framför allt skiljer sig radiodelen, de chippen är gemensamma med 5s.

Sambons 5c har för övrigt likvärdig LTE-mottagning som min 5s, om det tillför något till diskussionen.

Tack för alla svar. Jag förstår bättre nu hur det fungerar! (eller ska jag säga inte fungerar?)

1
Bevaka tråden