Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp till en nybörjare med NAS och internet!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag tror mig ha läst varenda tråd på ämnet och dessutom googlat timme ut och timme in, utan att få något annat än ont i huvudet...

Jag införskaffade nyligen en NAS (Synology DS414) och den i sig går som en klocka (även om den ena hårddisken havererade efter 30h men det är en annan diskussion), den fungerar utmärkt i mitt nätverk men nu vill jag komma åt den utifrån och då börjar problemen.

Så här ser det ut hos mig idag:
Internet -> Huawei E5172 (Tre's 4G-router) -> Airport Extreme (AC-modellen, i bryggat läge) -> Synology'n.

När jag kör guiden i synologys gränssnitt säger den att jag måste konfigurera routern manuellt vilket jag inte lyckas med. Eller ja, portvidarebefodran kan jag göra i routern, men sen kommer jag inte längre, routern och NAS'en kommer inte överens helt enkelt. Via QuickConnect får jag det inte att funka heller...

Målbilden är att jag kommer åt min NAS utifrån (helst via VPN (tillägget är nedladdat och körs)) via Synologys appar (iOS) mer än så begär jag inte egentligen.

Så jag vet inte hur jag ska göra faktiskt, så jag vänder mig till den samlade kunskapen här och hoppas att någon vet hur jag ska göra...

Ha i åtanke att jag är nybörjare...

/Andreas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-29 16:29

Att vara nybörjare och börja med avancerade saker är utmanande
Du vill komma åt din server utifrån, på vilket sätt? Ska du kunna se dina filer, ska du strömma film/musik, ska du kopiera filer eller vad vill du göra? Tänk på vilka program du vill ska ha åtgång till servern, vad du vill göra med programmen...
Det finns inget lätt sätt för att komma åt allt.... därav följer just portars inställning i routern. För om du kan komma åt allt, kan hackers det också.... så ett bra lösenord på din NAS är ett måste.

Ursprungligen av kenjon:

Att vara nybörjare och börja med avancerade saker är utmanande
Du vill komma åt din server utifrån, på vilket sätt? Ska du kunna se dina filer, ska du strömma film/musik, ska du kopiera filer eller vad vill du göra? Tänk på vilka program du vill ska ha åtgång till servern, vad du vill göra med programmen...
Det finns inget lätt sätt för att komma åt allt.... därav följer just portars inställning i routern. För om du kan komma åt allt, kan hackers det också.... så ett bra lösenord på din NAS är ett måste.

Ja, varför skulle jag göra det lätt för mig ?
Jo, jag skulle egentligen vara nöjd om jag kommer åt min NAS via de appar som Synology erbjuder, och då gärna via VPN av just säkerhetsskäl, jag är inte intresserad av att öppna upp min router mer än absolut nödvändigt...
Bilder och film via DS Photo/Video och filer via DS File räcker för mig, för att kunna exempelvis visa bilder/film för släkten när jag är på annan plats.

Jag lyckades precis nyss få Synologyn att kunna skicka mail till mig om problem uppstår (med mitt diskhaveri i åtanke), önskvärt vore om jag kunde komma åt användargränssnittet för att i nödfall kunna hantera detta på distans.

Typ så...
/Andreas

1
Bevaka tråden