Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mål: Fusion Drive i en Macbook Pro, early 2011

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tror säkert att jag har någon SATA2 som ligger hemma och skräpar... Men just nu orkar jag inte hålla på och kladda.
Måste använda datorn också.

Ja de e ett helvete o byta på DVD-platsen. Jag plockade nog i och ur disken 4-5 ggr innan jag använde hjärnan o googlade i stället

Det var inte svårt att byta ut Superdrive:n mot diskhållaren. Tycker jag.

Men en annan sak... batteritiden har ökat rejält med SSD disken som huvuddisk. En sak jag inte hade tänkt på innan. Skoj!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-24 21:13
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det var inte svårt att byta ut Superdrive:n mot diskhållaren. Tycker jag.

Men en annan sak... batteritiden har ökat rejält med SSD disken som huvuddisk. En sak jag inte hade tänkt på innan. Skoj!

Tvärtom om man har båda hårdiskarna kvar i datorn däremot

Jag har båda i men SATA-disken används sällan. Den har Bild- och musikbiblioteken på sig bl.a.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-24 21:27
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har båda i men SATA-disken används sällan. Den har Bild- och musikbiblioteken på sig bl.a.

Nu kör jag med Fusion Drive och då används SATA-disken oftare eftersom information flyttas mellan dom.

Sitter på en Macbook Pro 15' tidig 2011 på samma konfiguration. Har haft det nu en månad och farten på datorn är beundransvärd. Dock så flyttas det data rätt hårt mellan diskarna och långvarig användning på detta sätt kommer definitivt att kvadda dem. Det kan här och var bli smärre hickups efter viloläge där alla program hänger sig.

I övrigt är det en riktigt skön lösning. så här ser hårddiskaktiviteten ut efter en dags användning (med bara safari och itunes). Värdena går sakta ner ju mer jag använder datorn dock. Får se var de stabiliserar sig kring.

Nu har jag vilat klart...
Beställde precis en ny SATA2-disk som således ska bli en del av min Fusion Drive.
Jag märker att jag inte använder SATA-disken alls numera faktiskt utan sliter med en full SSD titt som tätt.
Så detta måste ske automagiskt. Fusion Drive!
Mina dator behöver göras om också så det är därför jag tar mig an detta nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-10 22:17

Jag installerade en 512GB SSD i min 15" Macbook Pro (late 2011). Och det gick mer eller mindre bra.
Eftersom jag ville ha bootcamp skapade jag först en bootcamp partition och recover partition på HDn. Sen skapade jag en Fusion drive med hela SSD och resten av HDns partition. Allting fungerade kunde starta från Bootcamp partitionen och Recover partitionen. Men efter att jag kopierade över hela systemet med Carbon Copy Cloner och startade om datorn så syns inte Recover partitionen mer. Jag ser endast min Fusion drive visas två gånger och Bootcamp partitionen men recovery partitionen finns inte längre. Om jag öppnar terminalen och kör diskutil list så är recovery partitionen där. Men den syns inte när jag bootar med alt knappen. Är det någon som har samma problem?

Mina specs:
15" Macbook Pro (late 2011)
512GB Crucial M4 SSD disk
750GB Hitachi HD
16GB RAM

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-12 21:10

Recoverypartitionen ska väl inte synas i Skivverktyg har jag för mej, bara när man startar med Alt nedtryckt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-12 21:40

Det var ju det jag gjorde. Recovery HD syns inte när jag startar med ALT nedtryckt även om jag ser den i Terminalen när jag kör "diskutil list" kommandot.

Senast redigerat 2013-05-12 21:51
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-12 23:00

Jag skulle nog testa Combouppdateringen även om jag kanske inte tror direkt att det skulle bli någon skillnad...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-12 23:06

Jag har installerat systemet två gånger. Första gången trodde jag att Bootcamp störde men när jag tog bort systemet så syntes den igen. Jag tror Fusion Drive som stör men endast när ett system finns installerat på Fusion drive partitionen.

Det tog ett tag... men nu har jag äntligen fått tummen ur att köra på detta lilla projekt igen.
Det blev så när Homebrew och rvm pajjade och inget ville fungera i utvecklingsmiljön. Dags att blåsa om maskinen.
Då gjorde jag slag i saken och beställde en en SATA 2 disk.

Får en snabb backupdisk i alla fall med SATA 3 disken.

Jisses va smidigt det gick när alla delar satt på plats!
Jag började med att inte koppla in SATA disken när jag skruvade i den, tryckte dit sladden för dåligt. Doh.

Men när det väl var fixat så sa det bara swish så var FusionDriven skapad och jag började installera på den!

Det här ska bli en spännande resa!

ps. det gjorde inte så mycket att iTunes Match fanns... eftersom det var en stor sak att kopiera. ds.

Bevaka tråden