Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dvd-format från Compressor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon reda ut detta åt mig?! För att lägga ut mina filmer på Vimeo kör jag min Master-kopia i Compressor och gör om den till HD 720p. Så långt är allt tämligen enkelt. Men om jag skulle vilja bränna en fysisk dvd av filmen, vad gör jag då? Ska jag bränna i HD 720p eller HD 1080p? I Compressor finns också alternativet Create DVD, med underalternativen Dolby Digital och MPEG-2 för DVD. Vad är skillnaden mellan alla dessa alternativ och vad blir bäst?

Ska du spela upp det på en vanlig DVD-spelare? Isåfall väljer du create DVD, resultatet blir mpeg-2, då det är vad som används i DVD-formatet.

Tack keptang för snabbt svar. Bra, då använder jag mpeg-2 formatet!
Men bara för att lära mig mer; Vad är skillnaden mellan de två Create DVD-formaten (mpeg-2 och dolby digital)? Och vad skulle hända om jag använde det format som jag redan "transcodat" till (720p)? Kan inte en vanlig dvd läsa det formatatet? Please, enlighten me!

DVD är för att lagra SD och inte HD. Följer spelaren DVD-standars kan den enbart spela upp MPEG-2 av rätt format. Det finns säkert vissa spelare som klarar av andra format men inget du ska förutsätta.
Din spelare spelar troligtvis upp film i PAL-format, dvs720x576 pixels och den är även interlaced. Inte HD på något vis.

Tack hummel, det var klargörande.
Nu har jag en blue-ray, men vill bränna så att dvd'n fungerar i vanlig spelare också. Och principen måste ju vara densamma.
En fråga till, sen är jag nöjd, tror jag;-)
Om jag skapar och bränner dvd'n med iDVD, måste man då gå vägen över Compressor över huvud taget, eller fixar iDVD att direkt "transcoda" min masterfile som jag skapat i FCPX till rätt format?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-04 23:24

Har inte tillgång till datorn just nu.

Tror att du kan via "Share" i fcpx direkt konvertera till mpeg-2, undrar om det t.o.m. går att bränna dvd direkt från "Share" fcpx med någon form av basic meny.

OK. Bara för att testa har jag ikväll lagt upp en mapp med samma film i fyra olika format:
1) Master-filen från FCPX
2) 720p genom Compressor
3) 1080p genom Compressor
4) mpeg-2 genom Compressor
När jag försöker dra och släppa de olika filerna hittar iDVD bara 1), 2) och 3) i mappen. 4), alltså mpeg-2 versionen, hittar den över huvud taget inte.
Ska man av detta dra slutsatsen att man kan gå direkt från Masterfilen till iDVD istället för omvägen över Compressor, och att iDVD själv konverterar filen till mpeg-2?
Jag får väl fortsätta mina efterforskningar i morgon.

Tror iDVD trivs bäst med DV men enklast är väl att kolla i manualen.

1
Bevaka tråden