Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time capsule startar om när Time Machine försöker starta backup

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Spånga
  • 2014-01-07 09:26

Jag kör Mavericks med senaste uppdateringarna på en Macbook Air.
De senaste dagarna har backup slutat fungera (har gjort det tidigare). Det allvarliga här är att så fort Time Machine försöker starta backup så startar hela Time Capsule om.
Hittar inget vettig i loggarna lokalt

Citat:

2014-01-07 08:44:41,141 com.apple.backupd[4473]: Attempting to mount network destination URL: afp://Peter%20L%C3%B6fgren;[email protected]/Data
2014-01-07 08:44:51,584 com.apple.backupd[4473]: Mounted network destination at mount point: /Volumes/Data using URL: afp://Peter%20L%C3%B6fgren;[email protected]/Data

Därefter startar Time Capsule om (och hela nätverket droppar och ungarna skriker för det inte längre kan spela online...).
Tyvärr är ju Airport Utility ett av apples sämre verktyg, senare version så kan man inte se loggfiler på time capsule. Skall visst gå installera 5.6, men är rätt krångligt som jag förstått det (vet någon hur?)

Kanske är det bara att radera disken via Airport verktyget och börja helt ny backup?
Några andra förslag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-07 09:39

Krångligt? Nej:
http://www.99mac.se/forum/t/306802-en-losning...
Men jag tror inte det löser ditt problem...

Hur gammal är din Time Capsule? Det kan ju vara som så att hårddisken i den är på väg att ge upp och när den försöker få tillgång till viss yta att läsa eller skriva på den misslyckas det fatalt. Du kan ju testa om det går att göra backup via den om du stoppar i en USB-hårddisk som du kör Time Machine mot. Funkar det då, ja, då är det nog disken i Time Capsulen som är på väg att ge upp.

  • Medlem
  • Spånga
  • 2014-01-07 19:23
Ursprungligen av kenjon:

Krångligt? Nej:
http://www.99mac.se/forum/t/306802-en-losning...
Men jag tror inte det löser ditt problem...

Nej inte krångligt nu längre med hjälp av din länk, tack. Kunde kolla loggar nu, men visade inget mer än att påloggning lyckas, men sen startar det om.

Ursprungligen av suddgummi:

Hur gammal är din Time Capsule? Det kan ju vara som så att hårddisken i den är på väg att ge upp och när den försöker få tillgång till viss yta att läsa eller skriva på den misslyckas det fatalt. Du kan ju testa om det går att göra backup via den om du stoppar i en USB-hårddisk som du kör Time Machine mot. Funkar det då, ja, då är det nog disken i Time Capsulen som är på väg att ge upp.

Den är ca 2 år, så får hoppas att disken fortfarande är ok.

Iallafall gjorde jag så att jag raderade hela disken. Startar ny backup, och den tickar just nu på utan omstart. Så det verkar som om att en felaktigt time machine fil kan få hela Time capsule boot om.
Det jag får hoppas på är att orsaken till att det blivit fel i time machine filen/filerna inte är att disken håller på att gå sönder. Går det byta isåfall?

Ursprungligen av loftux:

Nej inte krångligt nu längre med hjälp av din länk, tack. Kunde kolla loggar nu, men visade inget mer än att påloggning lyckas, men sen startar det om.
Den är ca 2 år, så får hoppas att disken fortfarande är ok.

Iallafall gjorde jag så att jag raderade hela disken. Startar ny backup, och den tickar just nu på utan omstart. Så det verkar som om att en felaktigt time machine fil kan få hela Time capsule boot om.
Det jag får hoppas på är att orsaken till att det blivit fel i time machine filen/filerna inte är att disken håller på att gå sönder. Går det byta isåfall?

Ja, det är inga större problem att byta hårddisken. Om du söker på iFixit.com så bör du hitta instruktioner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-07 22:11

Låter riktigt dåligt att hela TCn startar om. Programvaran för TCn ligger ju inte på hårddisken (eftersom Extreme har samma programvara). Någon timer som får en watchdog att lösa ut...?

  • Medlem
  • Spånga
  • 2014-01-08 07:35

Har nu efter att raderat disken kört en ny full backup utan problem. Även startat en backup manuellt nu på morgonen utan problem, tidigare så triggade det 100% av gångerna en omstart av Time capsule.
Finns vad jag vet inte något sätt att felsöka disken utan att skruva ur den. Känns ju sådär att ha sin backup på en disk på eventuellt är trasig. Skall köpa in en extern disk att köra backup på, man bör ju se till att ha flera backuper.
Eller så är det så att en skadad time machine fil kan ställa till så stora problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-08 08:14

Jag tycker det borde felrapporteras till Apple.

1
Bevaka tråden