Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk. MBP låste sig vid time machineåterställning

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falun
  • 2014-03-22 08:46

Hej. Bytte ut min hårddisk till en SSD igår och startade upp datorn på en bootbar maverick-USB. Jag valde återställning från min senaste backup som jag gjort till en extern USB-disk som är inkopplad i min AirPort extreme.
Körde trådat för att jag har förstått att det går väldigt långsamt att göra återställning över wi-fi.
Jag tittade till processen några gånger under kvällen och det skulle enligt datorn ta ca 5 timmar.
Efter ca 4 timmar tittar jag till och då står datorn med appleloggan framme och det "snurrar" nedanför. Det har stått så hela natten utan att komma vidare.
Eftersom jag utgår från att något har gått snett så startade jag om datorn genom att hålla ned powerknappen.
Hur jag än gör så kommer jag direkt till appleloggan och snurret när jag startar datorn. Kan inte komma in i USB-Stickan längre.
Någon som har något tips? Först och främst hur jag kan göra om installationen, men också hur jag ska gå tag i mina backupade filer.
Jag har min gamla hårddisk kvar, så datan är ju säkrad i alla fall.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-22 16:25

Se till att klona den gamla disken, om den nu fungerar alltså, till den nya disken med Carbon Copy Cloner eller något liknande program. Du lär behöva en USB till SATA-adapter för detta.
Vissa adaptrar säljs med programvara för kloning.

  • Medlem
  • Falun
  • 2014-03-22 18:30

Bytte tillbaka till gamla disken och då fungerade datorn igen. Märkligt att jag inte kan boota på USB-Stickan med ssd:n inkopplad tycker jag.

Jag får prova att sätta i ssd:n i en dockningsstation och se om jag får liv i den. Ska bara köpa en först. *suck*

1
Bevaka tråden