Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åtgärden kan inte slutföras eftersom objektet <aktuella filnamnet> används.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför kommer detta upp då jag vill "Dra och släppa" filer i Finder från min macbook air till min nätverksdisk?
Jag har OS X 10.9.2

Jag vet att jag stängt ner alla program som jag tidigare använt för att redigera ex bilder & videor.

Jag är ganska ny i Apple världen så detta kanske är en baggis för er, men jag har inte hittat någon lösning då jag googlat detta länge.

Exakt vad för typ av fil försöker du flytta över?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt vad för typ av fil försöker du flytta över?

Detta gäller främst bild filer men även video filer

Senast redigerat 2014-04-05 17:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-05 17:27

Det kan bero på att ett tidigare program du har använt inte har "släppt" filen riktigt.
Startar du om datorn (eller loggar ur och in igen) så funkar det nog. Försök igen efter att du har använt ett program som har använt de filerna som inte funkar, för att försöka isolera problemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-04-05 17:50

Dock konstigt för när man använder drag and drop till nätverk så flyttas väll inte filen utan kopieras? Då borde den ju inte vara påverkad av att filen används?

Ursprungligen av Kajan:

Dock konstigt för när man använder drag and drop till nätverk så flyttas väll inte filen utan kopieras? Då borde den ju inte vara påverkad av att filen används?

Det är just det som förbryllar mig. Varför kan jag inte kopiera även om de nu skulle vara så att något program "använder" filen??

Nu har jag testat lite och jag upplever inga problem om jag kopierar lokalt från en mapp till en annan.
Problemet uppstår direkt även om jag startat om datorn och kopierar över nätverket

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-04-06 22:08

Gäller det alla typer av filer? Kanske har något med behörighet att göra, även om det är fel felmeddelande för det kan jag tycka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-08 13:04

Vad är det för nätverksdisk, vilket protokoll ansluter den med? En del har haft problem vid uppgradering till 10.9 då förvalt nätverksprotokoll ändrades från AFP till SMB2.

Finders förhandsvisning med Quick Look skulle kanske kunna vara det som till synes slumpmässigt låser större filer på långsamma nätverksenheter.

Senast redigerat 2014-04-08 13:15
1
Bevaka tråden