Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkringsbolag: Farligt att ladda mobilen på natten

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle tro att det i 99 fall av 100 beror på en dåligt tillverkad laddare (dvs nån billig kina-variant). Jag såg ett test av olika laddare för inte så länge sedan, där de mätte dem noga, kollade komponenter osv. De billigaste varianterna var rent ut sagt farliga, både pga brandrisk men även vilt svängande spänningar mm som kan skada enheten som laddas. Men självklart kan det vara tillverkningsfel på orginalladdare också. Jag ska se om jag kan hitta testet, det var ganska intressant faktiskt.

EDIT: Found it: http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-usb-cha...

Batteriet främsta risken?

Ursprungligen av Kermit:

Jag skulle tro att det i 99 fall av 100 beror på en dåligt tillverkad laddare

Laddare är en aspekt av problemet och jag skulle faktiskt aldrig använda en märkeslös laddare utan bara original eller tredjeparts-märken som jag anser borgar för kvalitet, men vad jag minns så är det batteriet som är en viktig faktor bakom ev. brandfara och kanske inte laddaren i sig. Nu är de flesta kvalitetsbatterier konstruerade för att minska den risken, bl a genom att de sväller. Men någon gång kan det väl gå fel ändå. En felkonstruerad laddare kan förstår påverka ett batteri negativt.

Gnällpellarna som upprepade gånger påstår i kommentarssektionen, här och på andra webbplatser, att Apples och andra etablerade märkens laddare och batterier är av lika dålig kvalitet som andra märkeslösa varianter vet inte vad de pratar om. En majoritet av de som uttalar sig om Apple-produkter fantiserar fritt i stället för att kontrollera fakta. Antagligen vet de inte ens hur man gör det utan går på vad de läst någonstans.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-06 00:13
Ursprungligen av pmarriott:

Det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi som kan lagras i en viss mängd och typ av massa. Precis som att det finns fysikaliska gränser för hur mycket energi det går åt för att sända en viss typ av radiovågor med en viss räckvidd. Det som kan utvecklas är hur strömsnåla övriga kretsar i telefonen kan göras.

Eller se det så här: Trots de senaste tusen åren av utveckling kan vi fortfarande inte få in ett kilo vatten på mindre än ca 1 liters volym.

?Det finns tungt vatten med densitet, 1,1056 g/cm³

Ursprungligen av mac+:

?Det finns tungt vatten med densitet, 1,1056 g/cm³

Ja, men det är inte vatten.

Jag laddar inte telefoner på natten, däremot datorer. Speciellt försöker jag få övriga familjen att gå med på att inte använda piratladdare på natten. Jag litar inte på dem. Magsafe-laddarna litar jag mer på, det är större så det är lättare att ha marginaler, men nyss sade det POFF i min klon-magsafe, den bara tvärdog och var varm. Det vill jag inte att skall hända på natten.

Det är mycket energi i vägguttaget, det är inte att leka med. Jag blir allt med övertygad om att tillverkare av billiga klonprylar inte skall leka med mina uttag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-09 10:22

"inte använda piratladdare på natten" skulle jag vilja byta till "inte använda piratladdare alls". Då skulle jag känna mej säkrare, även om originalladdare också kan paja.

Bevaka tråden