Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-link bakom APX som ett enda nätverk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en D-link DIR 615 (skitrouter men i alla fall) och en Airport Express (nya generationen).
Jag skulle vilja ha APXen kopplad till mitt modem, låta den serva huset med 2,4 och 5GHz-nät, och sedan hänga på D-link-routern på APXens LAN-port, och hänga på några trådade enheter på den - och ha de enheterna i samma nätverk (192.168.1.x) som de trådlösa klienterna.
Är det någon som kan ge mig lite guidning till hur detta skulle kunna göras och hur jag behöver ställa in respektive APX och D-link?
D-linken vill ju gärna agera DHCP och jag har testat både att slå av och på den funktionen, men får det inte att lira - jag vet inte vilken IP-adress jag skall ge routern (den har fått WAN-adressen 192.168.1.3 av APXen men har satt LAN-adress 192.168.0.1 på sig själv - om jag byter LAN-adress till typ 192.168.1.100 så får den ingen WAN-adress från APXen längre...)
Ja, som ni ser är jag inte så hemma på detta.

Jag satte upp det hela förut med D-linken på modemet och med DHCP, då spelade APXen med fint i bridge mode och lade upp sig som en DHCP-klient och kunde relaya WLAN-adresser från samma DHCP-range. Så det gick bra. Men jag skulle vilja testa att ha APXen främst och D-linken bakom, hoppas få högre stabilitet i det hela då.

Om jag lät D-linken vara DHCP med sin egen defaultadress 192.168.0.1 och DHCP-range 192.168.0.x så hade alla enheter Internetkoppling, men jag kunde inte nå de trådade prylarna från WLAN-uppkopplade enheter (på 192.168.1.x-nätet). Om det gick att öppna upp så att de var nåbara så skulle det kunna vara en variant också tänker jag. Men jag vill kunna sätta en server på trådad och göra den åtkomlig utifrån, så då måste 192.168.0.x-adresser vara routbara från APXen på något vis...

Jag gör det väl svårt för mig antar jag, men om någon har några tips om vilka settings jag kan labba med så tas de tacksamt emot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-08 11:57

Om du vill ha Expressen först så är det en vanlig ethernet-switch du ska koppla på. Osäker på om d-linkens routerfunktion överhuvudtaget går att slå av helt. Om det går (så att d-linken bara fungerar som en ethernet-switch) så ska du i så fall inte använda WAN-porten på d-linken utan bara de fyra LAN-portarna.

Ursprungligen av IngoX:

Om du vill ha Expressen först så är det en vanlig ethernet-switch du ska koppla på. Osäker på om d-linkens routerfunktion överhuvudtaget går att slå av helt. Om det går (så att d-linken bara fungerar som en ethernet-switch) så ska du i så fall inte använda WAN-porten på d-linken utan bara de fyra LAN-portarna.

Jamen så är det ju förstås <slaps head>!
Skall testa detta så snart jag kommer åt, borde ju vara rätt problemfritt. Stort tack.

Edit: funkar ju rätt bra. Det enda som jag inte begriper är hur de prylar som hänger på switchen nu får sina IP-adresser... Bara en av dem syns i DHCP client list (Airport Utility 5.6.1). Men det kan jag nog leva med.

Senast redigerat 2014-05-08 12:43
1
Bevaka tråden