Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 21,5-tum (mitten 2014) – 99mac testar Apples nya grundmodell

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lanserade nyligen en billigare grundmodell till Imac-familjen. 99mac har fått besök av 21,5-tums datorn som kostar strax över 10 000 kronor och tar reda på vad du får för pengarna.

Läs hela artikeln här

Tack för recensionen!

Tycker redaktionen att den är prisvärd?

Jag köpte min iMac 2009 (24") och har åtminstone subjektivt märkt en oroväckande trend att prestanda/pris verkar sjunka på iMac på senare tid.

Jag antar att priset på en 'high end' iMac som väntas komma senare kommer att göra trenden ännu mer märkbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-29 09:43

Helt rätt av Apple. Skulle vilja säga att få vanliga datoranvändare maxar sin processor eller ens uppgraderar sitt RAM-minne. Hoppas det kommer en billig Mac mini också.
Vore fint om de i nästa version kunde klämma in en Fusiondrive eller sänka priset lite till, 999 dollar ser fint ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-29 10:31
Ursprungligen av Allexz:

Tack för recensionen!

Tycker redaktionen att den är prisvärd?

Jag köpte min iMac 2009 (24") och har åtminstone subjektivt märkt en oroväckande trend att prestanda/pris verkar sjunka på iMac på senare tid.

Jag antar att priset på en 'high end' iMac som väntas komma senare kommer att göra trenden ännu mer märkbar.

Apple tja, priset har inte sjunkit men prestandan har successivt ökat i takt med att innovationer från Intel och SSD finner vägen ned i konsument modellerna. Det är bara i enstaka fall man blir CPU begränsad i dagens maskiner, IO och mängd internminne är mycket viktigare.

Ursprungligen av acke:

Helt rätt av Apple. Skulle vilja säga att få vanliga datoranvändare maxar sin processor eller ens uppgraderar sitt RAM-minne. Hoppas det kommer en billig Mac mini också.
Vore fint om de i nästa version kunde klämma in en Fusiondrive eller sänka priset lite till, 999 dollar ser fint ut.

Jag tycker också det är helt rätt, men samtidigt fel. Som du säger maxar "vanliga" användare sällan sin processor, och mycket standardmjukvara där ute är fortfarande enkeltrådat vilket gör att två eller fyra kärnor spelar mindre roll. Faktum är att till och med enkla Pentium- eller Celeron-modeller räcker väldigt långt om kravet endast är kontorsarbete.

Däremot tycker jag det är fel väg att kombinera standardsystemet med såpass långsam lagring, vilket du också är inne på. En SSD eller i alla fall hybridlösning gör underverk för den upplevda allmänprestandan, och för över 10 000 kronor tycker jag Apple borde kunna klämma i något sådant. Det gäller speciellt på ett par års sikt, då kommer processorn säkerligen duga fint fortfarande men hårddisken kännas jämförelsevis långsam.

Givetvis handlar det om en avvägning mot lagringsutrymme, men det är trist att kunderna inte får alternativet på ett vettigt sätt. Att ta 2 200 kronor extra för att gå från 500 GB mekanisk till 256 GB SSD eller Fusion Drive är ett rätt sjukt påslag, oavsett hur hög kvalitet Apple vill ha på enheterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-29 16:40
Ursprungligen av Emil Å:

Att ta 2 200 kronor extra för att gå från 500 GB mekanisk till 256 GB SSD eller Fusion Drive är ett rätt sjukt påslag, oavsett hur hög kvalitet Apple vill ha på enheterna.

Jag håller helt med. Denna "inlåsning" i och med att det är mycket jobb att öppna en iMac, gör att det kostar skjortan att köpa produkten någorlunda framtidssäker.

Om man jämför med en Hackintosh är det inte den enorma skillnaden man skulle kunna tro. För under 11.000 får man ett system med en snabb i5, 16 GB minne, intern 500 GB SSD + 3TB Timemachine HDD, Bluetooth och 24" Dell IPS skärm med flera ingångar. Men det är ju inte en Mac.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-07-13 20:12

Usel dator. För ett par tusen till får man en betydligt bättre dator, med bl.a. dubbelt så många kärnor. Snikversion som inte borde släppts.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-13 23:17

Hade den kostat 5000-6000 kr hade det varit OK.

1
Bevaka tråden