Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän hantering gällande lagring och sync av filer i OS X 10.10 och iOS8

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva ta ett grepp på lagring, synk, arbetsflöde etc. när det gäller fil- och dokumenthantering i Apple-världen här hemma och vill därför höra hur folk här har lagt upp sina system.

Förutsättningar:

  • MacBook Air anno 2014 med OS X 10.10

  • iPhone 5 med iOS8

  • iPad Air med iOS8

  • ATVs version 3

  • Time Capsule + 2 Airport Express

  • Dropbox-konto

  • iCould

Idag är mina dokument spridda mellan lokal lagring på MBA i dokumentmappen, några dokument i en Dropboxmapp och några Numbers- och Pages-dokument i iCould. Vidare har jag lagring av en ständigt växande Lightroom-mapp på en extern HD (kopplad via USB) som också känns viktig att hålla koll på. Totalt utgör viktig data som hanteras någonstans mellan 100-150GB. Allt detta säkerhetskopieras via TM till min TC.

Mitt problem är att hanteringen av dokument spretar. Jobbar jag med ett Word-dokument lagrar jag det i dokument- eller Dropbox-mappen, jobbar jag i Numbers blir det lagring i iCloud för att kunna redigera dokumenten i iOS-enheterna. LR-mappen som ligger på extern HD lever sitt lilla liv utan synk till vare sig iCloud eller Dropbox osv osv. Jag har inget smidigt arbetsflöde helt enkelt.

I den perfekta världen skulle jag vilja att samtliga dokument och filer jag arbetar med lagras och synkas på samma sätt, så jag kan komma åt och redigera filer oavsett om jag sitter vid min MBA, iPad eller iPhone. Jag vill så att säga ”strömlinjeforma” mitt arbetsflöde och hitta en vettig hantering som inte ska vara beroende av vilken form av filer jag jobbar med. Jag har börjat titta på att utöka lagringen på Dropbox och kasta in allt där, men vet inte om det är bästa lösningen. Kan jag t.ex. jobba med Numbers-dokument på iOS-enheterna om filerna lagras via Dropbox?

Därför undrar jag hur ni hanterar lagring och synk. Jag vill t ex inte behöva lagra ett Word-dokument och ett Numbers-dokument på olika sätt för att kunna redigera dem på min iPad. Och jag vill gärna komma åt LR-bilderna via iOS-enheterna. Kort sagt, jag vill ha tillgång till allt överallt oavsett vilken enhet jag råkar sitta vid.

Långt och spretigt inlägg kanske, men det hade varit intressant att höra era tankar och lösningar.

Som en liten bonusfundering tänkte jag komplettera den lokala säkerhetskopieringen med en offsite-lösning och har då tittat på Crashplan. Tankar om den tjänsten?

CrashPlan och BackBlaze är väl tjänsterna som är mest populära.
Själv har jag fastnat för CrashPlan då det finns till alla plattformar jag använder OS X/Windows/Linux.

Ordna det på en gång, så inget olyckligt händer.

1
Bevaka tråden