Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Bluetooth i bilen

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-10-21 21:16

Tog i kväll bort parningen med min iPhone 6 ur bilen (Toyota Touch & Go), med telefonen avstängd. Hade sedan tidigare döpt om telefonen och tagit bort parkopplingen med bilen även under tillagda bluetoothenheter i telefonen. Så, bootade om bilen (2014 Toyota Auris Hybrid) och slog sedan på telefonen, och gjorde om hela parningsproceduren. Kan efter några testsamtal nu bekräfta, att allt funkar precis som det skall. Himla nöjd nu faktiskt!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-21 21:35
Ursprungligen av sandorolah:

Uppdaterade som man skall och det strular fortfarande. Precis som förut. Nu är jag lite arg. Jag har en iPhone 6 med IOS 8.1 och en Audi A3 SP 2014.

Surt... Har du prövat att fabriksinställa BT:n i bilen och plocka bort bilen från mobilen. Bytt namn på mobilen och prövat att para ihop dem igen sen?

Borde vara samma Bluetoothenhet i din Audi som i min Seat...

Jag har testat den i morse. Nollställt allt, döpt om allt, och startat om allt. Resultat: samma som innan, uppkopplingen bryts var fjärde minut (ca). Jag börjar bli förbannad. Ny bil och ny telefon och de lirar inte med varandra.
För övrigt, detta fungerar perfekt i sonens VW Polo 2014 och alla andra jag känner som kör VW. Så jag tror inte det är samma BT enhet. Eller? Vet inget längre. jag skriver ett brev till Apple…

Min iPhone 5s med iOS 8.1 fungerar inte som den skall i min Volkswagen Touareg 2013 med RNS 850.
Trodde också mina problem skulle lösa sig vid uppdatering till 8.1 men om något så blev det värre. Nu hör inte samtalsmottagaren mig då jag ringer. Om jag växlar mellan BT och iPhonen så kan det fungera. Musiken spelar bra över BT inga problem där. Får försöka att återställa BT i bilen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 08:30

Min iphone 6 började fungera korrekt igår med BT i min XC70 -05 efter 8.1 uppdateringen!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-22 09:02
Ursprungligen av sandorolah:

Jag har testat den i morse. Nollställt allt, döpt om allt, och startat om allt. Resultat: samma som innan, uppkopplingen bryts var fjärde minut (ca). Jag börjar bli förbannad. Ny bil och ny telefon och de lirar inte med varandra.
För övrigt, detta fungerar perfekt i sonens VW Polo 2014 och alla andra jag känner som kör VW. Så jag tror inte det är samma BT enhet. Eller? Vet inget längre. jag skriver ett brev till Apple…

På dem bara!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-22 09:11

Märkligt att det är Volkswagengruppens Bluetooth som fortfarande strular efter uppdateringen. Det handlar ju inte direkt om en handfull bilar, utan miljontals...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-22 13:33

Här är en till med Bluetooth-problem – i min 5S (iOS8.1). Funkar inte i vår VW Passat från 2013. Funkade super innan iOS8. Nu krånglar bluetooth även då jag vill surfa via mobilen, måste använda USBkabel. Provat reseta ALLT och då funkade det ända tills jag körde Keynotes fjärrkontroll-app. Efter det var det stopp igen. SÅ J-A FRUSTRERANDE!!! Sover dom på apple?!?!

Ursprungligen av guzen:

Här är en till med Bluetooth-problem – i min 5S (iOS8.1). Funkar inte i vår VW Passat från 2013. Funkade super innan iOS8. Nu krånglar bluetooth även då jag vill surfa via mobilen, måste använda USBkabel. Provat reseta ALLT och då funkade det ända tills jag körde Keynotes fjärrkontroll-app. Efter det var det stopp igen. SÅ J-A FRUSTRERANDE!!! Sover dom på apple?!?!

Antar att du tagit bort enheten i bilen respektive i telefonen och lagt till den på nytt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-22 14:02

Japp, flera gånger @grenhall. Misslyckas heeeela tiden.
Grejjen är att bluetoothsymbolen ser gråaktig och inaktiv ut uppe i hörnet på mobilen. Nåt generalfel är det.

Ursprungligen av guzen:

Japp, flera gånger @grenhall. Misslyckas heeeela tiden.
Grejjen är att bluetoothsymbolen ser gråaktig och inaktiv ut uppe i hörnet på mobilen. Nåt generalfel är det.

Det betyder att den inte är ansluten. Har du tagit bort bilen i telefonen också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-22 23:32

Yes. Provat det också. Clearat ALLT i bägge enheterna. Funkar en gång sedan booom död. Ännu värre är ju att bluetooth helt uppenbart ligger och sover räv i telefonen. Symbolen uppe men går inte att aktivera på vilken enhet jag än provar med – bil som dator som andra mobiler. Skit rakt av. Är riktigt sur på apple för jag tycker de börjar bli lathögar på just det de en gång vann kriget med = det funkar. Det gör det inte längre … Känner att det numera släpps system alldeles för tidigt "för att vi måste", innan allt sitter ihop. Får 90-talsvibbar av dåtidens enorma windows-problem …

Sorry för jag förstör julstämningen, men jag undrar uppriktigt vad folket i Silicone Valley jobbar i för kultur numera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-23 08:38

Kan du inte parkoppla något med BT är det ju fel på telefonen, inte en bugg i iOS.
Uppenbarligen funkar den för de flesta, annars skulle här ha varit fullt med inlägg om icke fungerande BT.
Att VW och Volvo hade problem vid uppdateringen till iOS 8.0 är nog känt, men det verkar löst med senare uppdateringar av iOS. Däremot krävdes att man tog bort all parkoppling dem emellan och la' till den igen. Vilket inte verkar hjälpa i ditt fall. Parkoppling till andra lurar/högtalare verkar ha fungerat även under iOS 8.0.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-23 15:02

Mailat Telenor nu – får se vad de kommer upp med.

  • Medlem
  • 2015-01-05 12:39
Ursprungligen av sandorolah:

Jag har testat den i morse. Nollställt allt, döpt om allt, och startat om allt. Resultat: samma som innan, uppkopplingen bryts var fjärde minut (ca). Jag börjar bli förbannad. Ny bil och ny telefon och de lirar inte med varandra.
För övrigt, detta fungerar perfekt i sonens VW Polo 2014 och alla andra jag känner som kör VW. Så jag tror inte det är samma BT enhet. Eller? Vet inget längre. jag skriver ett brev till Apple…

Har exakt samma problem med min iPhone 6 m. iOS 8.1.2 i min sambos Audi A3 SB 2014/15... Fungerar felfritt i min VW Passat 2014 men i Audin kopplar den till och från hela tiden... har testat ALLT! Känns sjukt surt att behöva skicka telefonen på uppskattade tre veckors service för en sån skitsak...

Ursprungligen av pharm:

Har exakt samma problem med min iPhone 6 m. iOS 8.1.2 i min sambos Audi A3 SB 2014/15... Fungerar felfritt i min VW Passat 2014 men i Audin kopplar den till och från hela tiden... har testat ALLT! Känns sjukt surt att behöva skicka telefonen på uppskattade tre veckors service för en sån skitsak...

Om telefonen fungerar felfritt i din VW lär det ju inte vara telefonen det är fel på iaf.

  • Medlem
  • 2015-01-05 17:02
Ursprungligen av grenhall:

Om telefonen fungerar felfritt i din VW lär det ju inte vara telefonen det är fel på iaf.

Rätt uppfattat! Glömde dock att nämna att min sambos helt identiska iPhone 6 med samma version av iOS dock fungerar perfekt med båda bilar... Så verkar bara beröra min telefon av någon märklig anledning?

Ursprungligen av pharm:

Rätt uppfattat! Glömde dock att nämna att min sambos helt identiska iPhone 6 med samma version av iOS dock fungerar perfekt med båda bilar... Så verkar bara beröra min telefon av någon märklig anledning?

Heter telefonerna samma sak? Har du tagit bort och lagt till enheten både i bilen och på telefonen?

Ursprungligen av pharm:

Rätt uppfattat! Glömde dock att nämna att min sambos helt identiska iPhone 6 med samma version av iOS dock fungerar perfekt med båda bilar... Så verkar bara beröra min telefon av någon märklig anledning?

Var i bilen har du din telefon? Alltid på samma ställe eller upplever du problemen även om du har telefonen på olika ställen i bilen? Jag får ganska ofta dropouts om jag har telefonen i min vänstra framficka på byxorna (vilket jag ofta har), men om jag stoppar den i jackan eller i centerkonsollen har jag i princip aldrig de problemen.
Säkerligen har mitt problem att göra med vart antennerna är i förhållande till varandra och om man skymmer den ena med kroppen.

  • Medlem
  • 2015-01-05 22:51
Ursprungligen av grenhall:

Heter telefonerna samma sak? Har du tagit bort och lagt till enheten både i bilen och på telefonen?

Har testat med allt: Stänga av och sätta på bluetooth i både telefon och bil, "glömt" bluetooth profilen för bilen i telefonen och för telefonen i bilen och parat igen, bytt namn på telefonen och parat igen, återställt telefonen från säkerhetskopia och slutligen återställt telefonen som en ny iPhone ifall att det skulle finnas mjukvarufel i min tidigare säkerhetskopia.

Resultatet förblir detsamma - inga problem med själva parningen men anslutningen droppar och återansluter med cirka 30 sekunders intervall, telefonboken synkar heller aldrig - bara står och tuggar.

  • Medlem
  • 2015-01-05 22:52
Ursprungligen av HåkanE:

Var i bilen har du din telefon? Alltid på samma ställe eller upplever du problemen även om du har telefonen på olika ställen i bilen? Jag får ganska ofta dropouts om jag har telefonen i min vänstra framficka på byxorna (vilket jag ofta har), men om jag stoppar den i jackan eller i centerkonsollen har jag i princip aldrig de problemen.
Säkerligen har mitt problem att göra med vart antennerna är i förhållande till varandra och om man skymmer den ena med kroppen.

Problemet finns dessvärre överallt... önskar det vore så lätt!

Ursprungligen av pharm:

Har testat med allt: Stänga av och sätta på bluetooth i både telefon och bil, "glömt" bluetooth profilen för bilen i telefonen och för telefonen i bilen och parat igen, bytt namn på telefonen och parat igen, återställt telefonen från säkerhetskopia och slutligen återställt telefonen som en ny iPhone ifall att det skulle finnas mjukvarufel i min tidigare säkerhetskopia.

Resultatet förblir detsamma - inga problem med själva parningen men anslutningen droppar och återansluter med cirka 30 sekunders intervall, telefonboken synkar heller aldrig - bara står och tuggar.

Kör du och din fru samma mjukvara? Alltså senaste iOS?

  • Medlem
  • 2015-01-05 22:55
Ursprungligen av grenhall:

Kör du och din fru samma mjukvara? Alltså senaste iOS?

Japp vi kör båda iOS 8.1.2!

Ursprungligen av pharm:

Japp vi kör båda iOS 8.1.2!

Upplever du problem annars också med andra BT-enheter? Eller du har kanske inte så många att testa med.

  • Medlem
  • 2015-01-05 23:07
Ursprungligen av grenhall:

Upplever du problem annars också med andra BT-enheter? Eller du har kanske inte så många att testa med.

Nej jag har kört telefonen mot en mängd andra bluetoothprylar utan problem!. Det är bara denna bilen (Audi A3 SB 2014) jag har problem med.. har testat på nyare volvo och vw också! Mycket pekar alltså på att det ska vara bilen det är fel på, blir bara inte klok på varför det i så fall fungerar med min sambos telefon som är av samma modell och som kör samma operativ?

Ursprungligen av pharm:

Har testat med allt: Stänga av och sätta på bluetooth i både telefon och bil, "glömt" bluetooth profilen för bilen i telefonen och för telefonen i bilen och parat igen, bytt namn på telefonen och parat igen, återställt telefonen från säkerhetskopia och slutligen återställt telefonen som en ny iPhone ifall att det skulle finnas mjukvarufel i min tidigare säkerhetskopia.

Resultatet förblir detsamma - inga problem med själva parningen men anslutningen droppar och återansluter med cirka 30 sekunders intervall, telefonboken synkar heller aldrig - bara står och tuggar.

Puffar liv i tråden då detta inlägg beskriver mitt problem väldigt bra. I dag skulle jag para ihop en ny bil (VW golf) med två iphone 5c med iOS 8.1.3. Den ena mobilen gick felfritt att synka men den andra blev utloggad hela tiden. Det som löste problemet var att jag slog av "synkronisera kontakter", då kunde jag synka, ringa och ta emot samtal med den strulande mobilen. Kanske så är det någon bugg i någon av kontakterna på den ena telefonen som ställer till det.
Vad tror ni?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-28 12:06

Jo, konstiga tecken? T ex &....

Har verkligen försökt att gå till botten med vad det är som gör att synken inte funkar. Det är troligen något i telefonkontakterna men jag är inte riktigt säker.
Båda mobilerna är identiska 5c med iOS 8.1.3.
Kontaktlistorna är naturligtvis olika men med vissa likheter. Båda mobilerna har appen Truecaller med massor av nummer i en kontakt som är spärrad mot inkommande samtal.
En del kontakter har foton, kanske är det ett sånt som buggar.
Har rensat kontakterna på onödig info som adressuppgifter och dylikt.

Men jag ger upp här, har lyckats få in några kontakter i bilen på sättet som jag beskriver här under:

Bocka bort "synka kontakter" som du hittar i inställningar - Bluetooth - utropstecknet på bilens id, innan du slår på tändningen i bilen. Då bör du få stabil kontakt när du slår på tändningen och inte bli utkastad.
Vill du ändå få in några nummer i telefonlistan i bilen kan du favoritmarkera kontakter i din iphone. Då synkas dom in i bilen kontaktlista. Favoritmarkeringen hittar du längst ner när du är inne i din kontakt i iphonen.

  • Medlem
  • 2015-03-20 22:48
Ursprungligen av working man:

Har verkligen försökt att gå till botten med vad det är som gör att synken inte funkar. Det är troligen något i telefonkontakterna men jag är inte riktigt säker.
Båda mobilerna är identiska 5c med iOS 8.1.3.
Kontaktlistorna är naturligtvis olika men med vissa likheter. Båda mobilerna har appen Truecaller med massor av nummer i en kontakt som är spärrad mot inkommande samtal.
En del kontakter har foton, kanske är det ett sånt som buggar.
Har rensat kontakterna på onödig info som adressuppgifter och dylikt.

Men jag ger upp här, har lyckats få in några kontakter i bilen på sättet som jag beskriver här under:

Bocka bort "synka kontakter" som du hittar i inställningar - Bluetooth - utropstecknet på bilens id, innan du slår på tändningen i bilen. Då bör du få stabil kontakt när du slår på tändningen och inte bli utkastad.
Vill du ändå få in några nummer i telefonlistan i bilen kan du favoritmarkera kontakter i din iphone. Då synkas dom in i bilen kontaktlista. Favoritmarkeringen hittar du längst ner när du är inne i din kontakt i iphonen.

Du har helt rätt! Funkar klockrent med sambons bil då jag bockar ur "synkronisera kontakter"... Mycket märkligt! Men nu går det att dunka musik och ta emot samtal åtminstone vilket är det viktigaste

Jag hade också problem med BT i bilen, men efter att ha nollställt nätverk i Inställningar/Allmänt/Nollställ/Nollställ nätverk, och sedan anslutit allt igen har det funkat utan problem.

Bevaka tråden