Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker formatering av iPhone?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska sälja min iPhone 5 och känner mig osäker på om en vanlig återställning ska räcka för att radera alla data så den inte går att återställa. En hårddisk ska man ju skriva över flera gånger så att datan inte kan återställas. Men hur går jag tillväga men en iPhone?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-26 11:52

Återställ den flera gånger om det får dig att känna dig bättre

Ursprungligen av lappen71:

Återställ den flera gånger om det får dig att känna dig bättre

Nja... nog måste det finnas ett bättre sätt än så. Någon freeware som gör en säker formatering. En telefon innehåller ju väldigt privat information och jag kan ju inte vara den första som har dessa funderingar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-26 11:59
Ursprungligen av Daniel Roos:

Nja... nog måste det finnas ett bättre sätt än så. Någon freeware som gör en säker formatering. En telefon innehåller ju väldigt privat information och jag kan ju inte vara den första som har dessa funderingar.

Jag var ironisk
Det räcker med den återställning du kan göra med iTunes eller direkt i telefonen.

Som @lappen71 skriver, återställ den bara.
Att man behöver skriva över en hårddisk flera gånger för att den ska bli "raderad" är inte sant, en myt, en gång räcker.

Så återställ din telefon.

Finns dokument från Apple där detta framgår. De säger egentligen det som lappen71 skriver, plus att man bör ta bort enheten från hitta min iphone och listan över sina enheter. Det senare är dock inte direkt relaterat till din frågeställning/oro.

Ursprungligen av keptang:

Som @lappen71 skriver, återställ den bara.
Att man behöver skriva över en hårddisk flera gånger för att den ska bli "raderad" är inte sant, en myt, en gång räcker.

Så återställ din telefon.

Nej det där stämmer inte. Du kan återskapa bilder från minnekort som raderats med speciella program. Du kan återskapa filer från en hårddisk som lågnivå- formaterats (skrivits över en gång).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Finns dokument från Apple där detta framgår. De säger egentligen det som lappen71 skriver, plus att man bör ta bort enheten från hitta min iphone och listan över sina enheter. Det senare är dock inte direkt relaterat till din frågeställning/oro.

Då får jag väl lite på det då, även fast det känns lite läskigt.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Nej det där stämmer inte. Du kan återskapa bilder från minnekort som raderats med speciella program. Du kan återskapa filer från en hårddisk som lågnivå- formaterats (skrivits över en gång).

Iofs sant men det finns gränser på hur säkerhetsmedveten man bör vara i normala sammanhang innan man skapar problem som inte finns där.

Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs sant men det finns gränser på hur säkerhetsmedveten man bör vara i normala sammanhang innan man skapar problem som inte finns där.

Jag driver eget företag och i telefonen samlas mycket information och korrespondens med kunder och partners. Så det är inte alltid bara ens egen säkerhet det handlar om, utan även andras. Jag gillar att göra saker ordentligt.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Nej det där stämmer inte. Du kan återskapa bilder från minnekort som raderats med speciella program. Du kan återskapa filer från en hårddisk som lågnivå- formaterats (skrivits över en gång).

Du får gärna tro på att det gör någon skillnad att radera en enhet 25 gånger istället för 1, många andra gör det.

On topic, återställ telefonen, det är vad du kan göra förutom att förstöra den.

Eller återställ den, kör igång den igen med en ny användare utan kopplingar till något Apple ID (skapa ett temporärt dummy) eller företaget och fyll den med dummy-data med någon app, tex 20000st av samma musikfil med ändrat namn eller hur mycket minne din mobil nu har, och sedan återställ den igen.
Blir ju lite jobbigt iofs;-)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-26 13:03

Nollställ telefonen. Då raderas nycklarna för den krypterade lagringen i telefonen.

Citat:

The “Erase all content and settings” option in
Settings obliterates all the keys in Effaceable
Storage, rendering all user data on the
device cryptographically inaccessible.
Therefore, it’s an ideal way to be sure all
personal information is removed from a
device before giving it to somebody else or
returning it for service.

Sidan 9 iOS Security, October 2014

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-26 13:13
Ursprungligen av reboot81:

Nollställ telefonen. Då raderas nycklarna för den krypterade lagringen i telefonen.

Sidan 9 iOS Security, October 2014

Med andra ord så är det omöjligt för en vanlig svensson att återskapa någon sorts information.

Ursprungligen av Daniel Roos:

Jag driver eget företag och i telefonen samlas mycket information och korrespondens med kunder och partners. Så det är inte alltid bara ens egen säkerhet det handlar om, utan även andras. Jag gillar att göra saker ordentligt.

Jo, det förstår jag. Fast det första som man bör göra är en analys av sannolikheten att någon som du säljer telefonen till kommer att använda avancerade metoder för att knäcka den och varför.

En enkel återställning räcker nog för de flesta utom CIA och liknande organisationer

Så, du driver eget och har telefonen köpt på företaget? Och är rädd för att bli av med företagshemligheter för att du ska sälja den för att inbringa en minimal återbäring?
Jag hade destruerat den eller raderat den och lagt den i skrivbordshyllan. Någon med så stora företagshemligheter har väl inte så små marginaler att det slår på en Iphone?

Ursprungligen av suddgummi:

Så, du driver eget och har telefonen köpt på företaget? Och är rädd för att bli av med företagshemligheter för att du ska sälja den för att inbringa en minimal återbäring?
Jag hade destruerat den eller raderat den och lagt den i skrivbordshyllan. Någon med så stora företagshemligheter har väl inte så små marginaler att det slår på en Iphone?

Men lugna er lite, grabben har väl rätt att vara lite misstänksam och orolig utan att vara nån sorts stormogul?

Ursprungligen av CekariYH:

Men lugna er lite, grabben har väl rätt att vara lite misstänksam och orolig utan att vara nån sorts stormogul?

Nja, jag kanske skulle ha haft ett par smilisar i texten, men det verkar lite krystat att man både vill sälja en mobil som kan inbringa ett par tusenlappar samtidigt som man är väldigt orolig för att företagshemligheter ska läcka ut.

1
Bevaka tråden