Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det hackar i AirPlay

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja.
Det hackar i AirPlay.
Jag har en AppleTV
Jag har en Airport Extreme v 7.6.3.
Jag har Bredbandsbolagets 100Mb/s nedladdning.
Jag har MacBook Air som rapporterar 44Mbit/s nedladdning.
Jag har laddat ner alla nyaste operativsystemen. Även till Apple TV.
Ändå hackar det när jag lyssnar på musik!

OBS! När jag tittar på film går det bra! Inga problem. Men musik...?
Använder inga tredjepartsgrejer. Bara Safari. Jo, kan hacka i Spotify också.

Någon måste fråga sig: Finns det en ytterligare mystisk länk?
Svar: Ja. Det finns det. En router som Bredbandsbolaget tvingar på mej för att kunna se deras HDTV.
Den funkar. HDTV funkar. Det förklarar inte varför musik över AirPlay hackar!

ÖÖ

Hur streamar du musiken till din AppleTV? Du nämner spotify, hur streamar du detta till ATVn, med skärmdelning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-03 14:49

Och hur tittar du på film? I din Mac, från din AppleTV direkt, eller från din Mac med AirPlay till AppleTVn?
Har du AppleTVn ansluten via kabel eller trådlöst? Testat med kabel?

Hejsan. Ja jag använder skärmdelning. Nä, jag har inte testat med kabel. Det skulle säkert gå bättre. Kanske är min router för gammal och långsam? Det blir ju två trådlösa turer samtidigt. Först från routern till MacBook Air. Sedan vidare till Apple TV.
När jag tittar på film använder jag Plex och skärmdelningen. Antagligen är Plex duktigare på att buffra i förväg och därför går det bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-04 09:22

Släng ut en nätverkskabel eller två på golvet bara för att testa. Blir det bra då har du ju hittat orsaken.
Kör du PLEX går ju streamen från din dator till routern, och till din AppleTV.
Streamar du från Nätet går det från din router till din dator, tillbaka till routern och till din AppleTV. Mycket mer i luften...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-04 09:32
Ursprungligen av the örjan:

Hejsan. Ja jag använder skärmdelning. Nä, jag har inte testat med kabel. Det skulle säkert gå bättre. Kanske är min router för gammal och långsam? Det blir ju två trådlösa turer samtidigt. Först från routern till MacBook Air. Sedan vidare till Apple TV.
När jag tittar på film använder jag Plex och skärmdelningen. Antagligen är Plex duktigare på att buffra i förväg och därför går det bra.

Om du bara ska streama musik är skärmdelning onödigt tungt eftersom det skickar skärmbilden också.

Håll ner alt och klicka på ljudikonen i menyraden och välj AppleTV som ljudenhet. Då skickas bara ljudet, borde funka bättre.

Ursprungligen av Vassius:

Om du bara ska streama musik är skärmdelning onödigt tungt eftersom det skickar skärmbilden också.

Håll ner alt och klicka på ljudikonen i menyraden och välj AppleTV som ljudenhet. Då skickas bara ljudet, borde funka bättre.

Wow. Coolt tips! Vad mycket man inte vet här i världen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-22 17:23

Jag har också samma problem, och det är inte problem med det trådlösa nätverket förutom just streamande av musik från dator till AppleTV. Framförallt i spotify då jag inte köpt massa musik utan bara stramar.
Från iPad eller iPhone funkar det bra men inte från min nya MBP. Dom står 2 meter ifrån varandra, har en ny TC i samma rum som AP.
Häftigt trick med att hålla inne allt för att kunna välja ljudkälla, finns det förteckning över alla sådana "genvägar" i os:et?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-22 22:36

Hej!

Jag upplever också att airplay hackar när jag kör skärmdubblering, har 100 mbit bredband och en apple tv 3/macbook air. Det jag funderar på är om jag borde köpa en ny airport express? Jag har v2, kan det vara så att det skulle fungera bättre med en v3?

Tack!!

Ursprungligen av carolinaje:

Hej!

Jag upplever också att airplay hackar när jag kör skärmdubblering, har 100 mbit bredband och en apple tv 3/macbook air. Det jag funderar på är om jag borde köpa en ny airport express? Jag har v2, kan det vara så att det skulle fungera bättre med en v3?

Tack!!

Vad har du testat för att lösa det? Startat om alla enheter? Fungerar det bättre om du kör kabel till din MacBook?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-23 12:37

Många andra nätverk i närheten? Jag gjorde så att jag separerade 2,4ghz och 5 ghz som två nätverk, sedan har jag Apple TVn och de enheter jag strömmar ifrån uppkopplade mot 5 ghz, fungerar klockrent. När jag hade ett nätverk med både 2,4 och 5 ghz hackade spotify via airplay till Apple TV.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du testat för att lösa det? Startat om alla enheter? Fungerar det bättre om du kör kabel till din MacBook?

Jaa startat om alla enheter har jag gjort, eller vad jag förstår kan man inte starta om en apple tv utan endast sätta den i vila? Har inte dragit ur elkontakten iaf.

Alltså menar du en nätverkskabel med adapter då eller? För det finns väl inget uttag för nätverkskabel i en macbook air? Har inte provat det i alla fall men antar att jag kanske borde göra det. Känns dock surt att gå iväg och köpa en adapter när jag aldrig någonsin kommer att använda den igen.

Ursprungligen av carolinaje:

Jaa startat om alla enheter har jag gjort, eller vad jag förstår kan man inte starta om en apple tv utan endast sätta den i vila? Har inte dragit ur elkontakten iaf.

Alltså menar du en nätverkskabel med adapter då eller? För det finns väl inget uttag för nätverkskabel i en macbook air? Har inte provat det i alla fall men antar att jag kanske borde göra det. Känns dock surt att gå iväg och köpa en adapter när jag aldrig någonsin kommer att använda den igen.

Har du en annan mac du kan testa med?

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-11-23 16:15
Ursprungligen av bjorsi:

Många andra nätverk i närheten? Jag gjorde så att jag separerade 2,4ghz och 5 ghz som två nätverk, sedan har jag Apple TVn och de enheter jag strömmar ifrån uppkopplade mot 5 ghz, fungerar klockrent. När jag hade ett nätverk med både 2,4 och 5 ghz hackade spotify via airplay till Apple TV.

Det börjar bli trångt i luften på många ställen. Jag bor i ett hus med över 400 lägenheter så listan över trådlösa nätverk är löjligt lång när jag gör en sökning. Hade stora problem med hackande över Airport (även bara ljud), köpte en ny router med dualband och det löste större delen av problemen men vissa tider på dygnet kan det fortfarande bli lite hackigt när många är hemma och streamar diverse saker i sina nätverk.

Ursprungligen av Gurra:

Det börjar bli trångt i luften på många ställen. Jag bor i ett hus med över 400 lägenheter så listan över trådlösa nätverk är löjligt lång när jag gör en sökning. Hade stora problem med hackande över Airport (även bara ljud), köpte en ny router med dualband och det löste större delen av problemen men vissa tider på dygnet kan det fortfarande bli lite hackigt när många är hemma och streamar diverse saker i sina nätverk.

Jaa det kan säkert vara det som är problemet när man bor i lägenhet! Vi har iofs inte 400 lägenheter i mitt hus men ändå så märker jag att det går segare när många är hemma tyvärr.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-23 18:01

Airport Express har laggat och hackat i ljudet sedan jag hade min första nån gång 2005 skulle jag gissa. Även den senaste laggar ur då och då. Har gjort så med samtliga datorer jag haft sedan dag ett och allt i mitt nätverka är Apple. Apple TV har dock alltid fungerat klanderfritt märkligt nog.

1
Bevaka tråden