Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skräpmail

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Megolon:

Gör du allt för att missförstå mig.
Orkar inte förklara flera gånger så jag lämnar denna tråd.

Nej, jag försöker hjälpa och förklara, men OK, då lämnar jag tråden så får någon annan försöka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-28 18:52

Det finns två olika "nivåer" på vad som är Skräp: dels det som din mailleverantör tycker är skräp, dels det som ditt Mailprogram tycker är skräp. Det är två helt skilda saker, som inte alls har med varandra att göra.
Om ett mail hamnar i Skräpmappen och inte är markerat som Skräp, så är det leverantören som har klassat det. Är det markerat som Skräp (oavsett om det ligger i Skräp eller i Inkorgen, så är det ditt Mailprogram som har klassat det.
En tröskel man måste komma över...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-04-09 08:07

Jag har det omvända problemet. Jag får skräppost (markerat som skräppost) i min In-box. Jag vill ju givetvis att det skall hamna i skräppostmappen och ingen annan stans. Går det att göra några inställningar för det. Mavericks, Mail-app och iCloud är det jag har.

Nu har jag inga jätteproblem med detta utan det händer bara lite då och då. Min fru däremot har ett jäkla jobb varje dag. Det formligen öser in skitt i hennes in-korg markerad som skräp varje dag. Detta med samma set up som jag har

Ursprungligen av onnyt:

Jag har det omvända problemet. Jag får skräppost (markerat som skräppost) i min In-box. Jag vill ju givetvis att det skall hamna i skräppostmappen och ingen annan stans. Går det att göra några inställningar för det. Mavericks, Mail-app och iCloud är det jag har.

Nu har jag inga jätteproblem med detta utan det händer bara lite då och då. Min fru däremot har ett jäkla jobb varje dag. Det formligen öser in skitt i hennes in-korg markerad som skräp varje dag. Detta med samma set up som jag har

Under menyn Mail > Inställningar, i sektionen för Skräppost kan du ändra inställning för vad som skall hända när Mail identifierar meddelanden som skräp, till exempel flytta den till mappen för skräppost.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-04-09 08:14

Så här ser det ut i mina inställningar (och i min frus med).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-04-09 08:17

Så här kan det se ut i min in-korg för iCloud i mail-app.

Ursprungligen av onnyt:

Så här kan det se ut i min in-korg för iCloud i mail-app.

Titta på vilka undantag som gäller och som sannolikt orsakar det hela (checklistan mitt i bilden).

Finns i inställningar för mail var skräpmail ska hamna, och går även att i inställningar sätta upp regler som flyttar mail eller raderar dom direkt.

Edit: Missade att du redan har det i inställningar, sorry.

Hur har det gått med detta?
Min gissning är alltså att mailet som ligger kvar matchar ett av de tre undantagen som du ser under inställningarna för skräppost, t.ex. att de använt ditt fullständiga namn eller avsändaradressen finns med bland tidigare mottagare.

Just detta mail är dock enkelt att avanmäla sig från då det är en seriös organisation (har själv fått mail från dem), bara klicka på länken längst ned i mailet. Det är också ett enkelt sätt att begränsa mängden utskick från olika företag eller organisationer man tidigare varit i kontakt med.

Vill du ta bort dem eller andra från listan över tidigare mottagare kan du finna en lista över alla dessa i Mail från menyn Fönster > Tidigare mottagare

Bevaka tråden