Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formel för Numbers

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker jämföra två rader med varandra. Den ena innehåller användarens svar och nästa korrekt svar. Önskar nu räkna antal rätt. Det var tyvärr lättare sagt än gjort. Tänk att det är ett stort antal elever som svarat på en mängd frågor där elevens respektive svar är på var enskild rad. Se exempel nedan. Börjar bli lite smått tokig

Fråga

Q1

Q2

Q3

Antal rätt

Elev #1

2

3

3

2

Elev #2

1

3

3

3

Korrekt

1

3

3

Senast redigerat 2015-05-13 14:15
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-13 15:44

Tror du ska kika på formeln FREKVENS.

Ursprungligen av reboot81:

Tror du ska kika på formeln FREKVENS.

Inte 100 på min sak, men tror inte FREKVENS är rätt. Den tycks beröra typer av intervall. Men i mitt fall är siffrorna inte värda något i sig, de är av nominaltyp och således ej möjlig att rangordna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-13 16:51

Ok, vad sägs om ANTAL.OM

ANTAL.OM(B2:B3;B4)

Citat:

Funktionen ANTAL.OM returnerar antalet celler i en samling som uppfyller ett angivet villkor.
ANTAL.OM(test-förteckning, villkor)
test-förteckning: Samlingen som innehåller de värden som ska testas. test-förteckning kan innehålla valfria värden.
villkor: Ett uttryck som kan innehålla jämförelseoperatorer, konstanter, sammanfogningsoperatorn & (ampersand) samt referenser. Villkorets innehåll måste vara sådant att resultatet av när villkoret jämförs med ett annat värde blir det booleska värdet SANT eller FALSKT.

Ursprungligen av rittfeldt:

Försöker jämföra två rader med varandra. Den ena innehåller användarens svar och nästa korrekt svar. Önskar nu räkna antal rätt. Det var tyvärr lättare sagt än gjort. Tänk att det är ett stort antal elever som svarat på en mängd frågor där elevens respektive svar är på var enskild rad. Se exempel nedan. Börjar bli lite smått tokig

Fråga

Q1

Q2

Q3

Antal rätt

Elev #1

2

3

3

2

Elev #2

1

3

3

3

Korrekt

1

3

3

Så här brukar jag göra:

Formeln i översta cellen i summakolumnen, sedan bara dra till slutet.
=SUMMA(OM(B2=$B$1;1;0)+OM(C2=$C$1;1;0)+OM(D2=$D$1;1;0)+OM(E2=$E$1;1;0)+OM(F2=$F$1;1;0)+OM(G2=$G$1;1;0)+OM(H2=$H$1;1;0))

Formatering av cellbakgrund för att få en snabb överblick

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Så här brukar jag göra

Där har vi det exakt. Stort tack

1
Bevaka tråden