Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan public beta, problem och funderingar

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lösning: Jag fick helt enkelt göra en helt ny backup, nu verkar det funka...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-23 21:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Känns som att det flyter på lite bättre nu faktiskt TotalFinder lirar fortfarande inte, men de jobbar tydligen på saken.

Nae, snarare har de väl lagt ner TotalFinder som konsumentprodukt?
Synd o skam, TF är mitt enda "krav" på en Mac. Blir väl att köra utan System File Integrity (eller vad det heter).

Ursprungligen av reboot81:

Nae, snarare har de väl lagt ner TotalFinder som konsumentprodukt?
Synd o skam, TF är mitt enda "krav" på en Mac. Blir väl att köra utan System File Integrity (eller vad det heter).

Inget jag har läst. Pratar vi om samma? http://totalfinder.binaryage.com/

Edit: Det verkar stämma att de lägger ner TF för nyare v av OSX

Senast redigerat 2015-07-24 09:13

Ett litet tips. Jag upptäckte i beta 2 att java-appar startar mycket snabbare nu. Det har varit standard att sådana appar tar minuter för att starta. Nu startar de lika snabbt som vanliga appar.

  • Medlem
  • Södermalm
  • 2015-08-06 11:30

Hallå där,

Uppdaterade till El Capitan Public Beta 4 i går och sedan dess kan jag inte se innehållet i album när jag antingen söker via Apple Music i iTunes eller klickar via "New" eller "For You". Album och spellistor som redan är tillagda - men alltså inte lokala - kan jag utan problem både se i sin helhet och spela upp spår, det gäller alltså enbart de som ligger i molnet. Har ni andra upplevt det?

Laddade in senaste Beta-uppdateringe. 5 tror jag. Har gjort min 13" retina obrukbar. Får badboll i 6-10 sekunder efter nästan varje handling. Har tagit mig 3 minuter att skriva detta. Enda datorn jag tog med mig till Portugal. Ingen bra ide, men hoppas på en ny uppdatering snart.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Laddade in senaste Beta-uppdateringe. 5 tror jag. Har gjort min 13" retina obrukbar. Får badboll i 6-10 sekunder efter nästan varje handling. Har tagit mig 3 minuter att skriva detta. Enda datorn jag tog med mig till Portugal. Ingen bra ide, men hoppas på en ny uppdatering snart.

Prova att starta om och hålla ned Shift. Låt datorn starta klart och du ser i rött "Säker start". Välj då Starta om och låt den göra en vanlig start. Dator gör lite småfixar vid säker start och det kan ev hjälpa.

Ursprungligen av Anders T:

Prova att starta om och hålla ned Shift. Låt datorn starta klart och du ser i rött "Säker start". Välj då Starta om och låt den göra en vanlig start. Dator gör lite småfixar vid säker start och det kan ev hjälpa.

Ok ska testa det. Alla andra beta versioner har fungerat mer eller mindre perfekt sedan ML för mig så är tagen på sängen.

Får någon annan väldigt många pop-ups om "Du öppnar programmet X för första gången" när datorn startas upp?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Får någon annan väldigt många pop-ups om "Du öppnar programmet X för första gången" när datorn startas upp?

Jo jämt, för alla program. Blir en del då den öppnar allt som var igång när jag startade om. Skulle gärna se en ny version snart, då jag har en del problem med denna omgången av betan.

Någon som kör nya Macbook med Capitan?

Funkar det fint?

Ursprungligen av _empty:

Någon som kör nya Macbook med Capitan?

Funkar det fint?

Någon som kör nya Macbook öht?

Massor.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Någon som kör nya Macbook öht?

Ursprungligen av _empty:

Någon som kör nya Macbook med Capitan?

Funkar det fint?

Fungerar finfint.

Då finns beta 5 ute. Hoppas den kommer fungera bättre.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Då finns beta 5 ute. Hoppas den kommer fungera bättre.

Det är det som är meningen

Dashboard fungerade inte efter installation av beta 5 så jag började undra om det plockats bort, men förmodligen har inställningen bara återfått sitt grundinställning (som är av). Aktiveras så här:
http://www.tekrevue.com/tip/enable-dashboard-...

Jag har problem med Quicklook på alla typer av bilder, jpg, tif, psd osv. Ingen minatyrbild på skrivbordet och ingenting i QL-fönstret. Jag har inte startat om datorn (för det tar en kvart) utan tänkte höra här först om någon sett detta?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Får någon annan väldigt många pop-ups om "Du öppnar programmet X för första gången" när datorn startas upp?

Har två appar som plötsligt börja göra så redan för någon av dom senaste uppdateringarna på Yosemite.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-20 18:43
Ursprungligen av Anders T:

Jag har problem med Quicklook på alla typer av bilder, jpg, tif, psd osv. Ingen minatyrbild på skrivbordet och ingenting i QL-fönstret. Jag har inte startat om datorn (för det tar en kvart) utan tänkte höra här först om någon sett detta?

QuickLook har ju även under 10.10 haft problem med att motorn inte lyckas anropa eller få svar från vissa plugins så att det händer inget mer än att kugghjulet snurrar för evigt i det tomma fönstret. Nu har jag bara kört publikbetan lite så jag kan inte säga om samma fel finns kvar i 10.11. Men jag håller ögonen öppna.

Nu har jag uppdaterat datorn hemma till beta 5 och den har inga problem med QL. Provar en omstart på jobbet imorgon.

Mail fungerar inte...

Tryckte in betan häromdagen och sedan dess fungerar inte mail på datorn...
Har provat säker start och rensat p-ram - no luck.

Någon annan som upplevt det?
Om någon upplevt det - om/hur löstes det?

/Andreas

Ursprungligen av -AndreasL-:

Tryckte in betan häromdagen och sedan dess fungerar inte mail på datorn...
Har provat säker start och rensat p-ram - no luck.

Någon annan som upplevt det?
Om någon upplevt det - om/hur löstes det?

/Andreas

Vad fungerar inte med med mail? Startar det inte? Hämtar den inte dina mail?

Ursprungligen av Megolon:

Vad fungerar inte med med mail? Startar det inte? Hämtar den inte dina mail?

Ja, det skulle jag givetvis ha utvecklat lite...
Det fungerar inte alls, startar inte.
Eller ja, det startade en kort stund, för att sedan krascha omedelbart.

Har skickat felrapport till Apple eftersom det inträffar varje gång jag startar datorn.
Så just nu är jag hänvisad till webbmail eller att skriva i telefonen.

Ursprungligen av -AndreasL-:

Ja, det skulle jag givetvis ha utvecklat lite...
Det fungerar inte alls, startar inte.
Eller ja, det startade en kort stund, för att sedan krascha omedelbart.

Har skickat felrapport till Apple eftersom det inträffar varje gång jag startar datorn.
Så just nu är jag hänvisad till webbmail eller att skriva i telefonen.

En lösning kan vara att installera betan igen.

Ursprungligen av Megolon:

En lösning kan vara att installera betan igen.

Ja, det är väl där jag hamnar om ingen har någon quick-fix...

Ursprungligen av Megolon:

En lösning kan vara att installera betan igen.

Nope...det hjälpte inte heller...
Fler bud någon?

Ursprungligen av -AndreasL-:

Nope...det hjälpte inte heller...
Fler bud någon?

Det enda problem som jag hade med mail och det var under Yosemite var att den inte gick att avsluta... Dvs: det rent motsatta problemet mot ditt...

Vad händer om du tar bort alla lagrade mejl (som jag antar ligger någonstans på din hårddisk)? Dvs startar om mail från scratch på din dator.

Ursprungligen av -AndreasL-:

Nope...det hjälpte inte heller...
Fler bud någon?

1. Skapa en ny användare på datorn och se om Mail uppför sig annorlunda.
2. Om det fungerar på annan användare, radera mail-kontona (ta backup på sånt som eventuellt kan gå förlorat) och se om mail fungerar då. Lägg tillbaka kontona (ett och ett om du har flera).

Nya betor.

Bevaka tråden