Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny Apple TV

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äsch då. Nog för att svenska Siri är som att ge muntliga instruktioner till en hörselskadad schimpans, men jag hade ändå lite förväntningar på att de kanske hade en förbättring på gång. Vi får väl se om ett årtionde eller så...

A8 måste ju vara chipet de skulle lansera atv4 i somras. Utan den planeringen skulle de säkert proppat i minst a9?

Kontrollen verkar ju vara störtskön! Sedan så blir nog denna version ett hum för dem vad de kan göra med framtida generationer beroende på hur försäljningen går..

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-09-10 11:20
Ursprungligen av Perobous:

Roku Amazon och Google säljer uppenbarligen bättre i USA http://hometheaterreview.com/roku-remains-top...
Sen finns det ju mängder av andra "spelare" som Popcorn hour, TiVo m.fl. som säljer i stora mängder.

Vad säger att de är bättre för att de säljer med 4K? Finns knappt några sändningar med det och generellt så finns det knappt någon som äger en TV med 4K av samma anledning, saker är inte bättre bara för att de har "bättre" siffror på ett papper.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-10 11:20

Någon som sett/hört om någon av funktionaliteten kommer till gamla ATV?

Gissar att de flesta svenskar zoomade ut när de pratade om MLB.tv-appen i nya Apple TV, men att kunna se baseboll i 60 fps blev plötsligen en kraftig USP för mig. Givet köp!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2015-09-10 15:17
Ursprungligen av Mesch:

Håller med 4k för media är bara en nördpryl än så länge. Generellt har folk för dålig uppkoppling för 4k om den inte ska komprimeras sönder fullständigt. Vad är det då för vits med det?
Något annat material kan man ju knappt få tag i.

Man kan bl.a. få tag på material från sin iPhone 6s.

Jag är överraskad över att Apple inte gav nya Apple TV och iOS 9 HEVC-stöd (H.265) så att man kan visa 4K-film över WiFi. Man kan få ner bandbredden ända ner till ca 5 Mbps på det viset, så det finns god marginal. Känns ovanligt att Apple inte går hela vägen när de annars är så duktiga på att koppla deras olika produkter till en plattform. Men kanske är det för tungt att komprimera filmen till det formatet? På tal om det undrar jag hur stora 4K-filmerna från en iPhone 6s blir.

Känns för mig i alla fall som ett naturligt scenario att filma i 4K på iPhone och sedan vilja visa det smidigt via en Apple TV...

Ursprungligen av D_Odell:

A8 måste ju vara chipet de skulle lansera atv4 i somras. Utan den planeringen skulle de säkert proppat i minst a9?

Möjligt. Skulle även kunna tänka mig att de vill vika all tillverkningskapacitet för A9 till iPhone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 15:28

Jag tycker personligen att det är bedrövligt att ha skippat Toslink och endast ha HDMI. Jag har inga HDMI-anslutningar i min förstärkare, endast optisk och phono.

Ursprungligen av Perobous:

eller så köper man en adapter för några hundringar. Så inget större problem direkt.

Du får gärna ge ett exempel på en sådan adapter för några hundringar. I dare you. Adaptern behöver alltså ha HMDI in och sedan ha Toslink samt HMDI ut, för ljud till förstärkare respektive bild till tv.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag tror att de allra flesta kör så här: HDMI från aTV till TV, optisk vidare från TV till ljudsystem.

Det känns som att ytterst få TV har Toslink UT...eller?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Helt obegripligt att göra så. Även om Siri-funktionaliteten är begränsad, så kan man väl ändå leverera den nya fjärrkontrollen. Touch-funktionaliteten och spelkontrollen kan ju användas även i de andra "icke-Siri-länderna".Och även om Siri inte skulle finnas på svenska, så kan man väl prata engelska med henne.

Men Siri finns ju för svenska och sverige i alla andra produkter, varför skulle den då inte finnas för denna? Helt obegripligt.

Ursprungligen av Mesch:

Håller med 4k för media är bara en nördpryl än så länge. Generellt har folk för dålig uppkoppling för 4k om den inte ska komprimeras sönder fullständigt. Vad är det då för vits med det?
Något annat material kan man ju knappt få tag i.

Dålig uppkoppling eller ej, det påverkar inte videoslingan för den anpassas ju inte momentant för den aktuella uppkopplingen. Dock tar den längre tid innan aktuell video har buffrat tillräckligt för att kunna börja spelas upp.

Dessutom så tar du inte alls upp lokal media, de filmer man har själv. Allt spelas faktiskt inte upp över internet.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag tror att de allra flesta kör så här: HDMI från aTV till TV, optisk vidare från TV till ljudsystem.

Det tror inte jag. Jag tror att andelen är större som kör HDMI från AppleTV till förstärkare (hembio-receiver), och sedan HDMI vidare från förstärkare till TV.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 16:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det tror inte jag. Jag tror att andelen är större som kör HDMI från AppleTV till förstärkare (hembio-receiver), och sedan HDMI vidare från förstärkare till TV.

Jag kör som @JohannesKBA beskriver det. Har inga HDMI-portar i min förstärkare och inga högtalare i min TV...jag är körd - trodde jag. Jag har ju coax-port i förstärkaren så med en adapter som ger HDMI-in och sedan HMDI samt Coax för ljudet ut så bör det gå. Men vilket klabb, allt bara för att Apple skrotar Toslink. Bedrövligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-10 16:51
Ursprungligen av zinned:

Det känns som att ytterst få TV har Toslink UT...eller?

Typ alla någorlunda moderna?
Däremot har inte alla stöd för att skicka 5.1 ljud vidare till den.
Min har det som tur är, ser ingen mening med att byta förstärkare bara för att få HDMI-växlare.

Håller med om att det är synd att de tar bort den, men samtidigt är det en väldigt gammal anslutning och vad brukar Apple göra med sådana?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 17:01
Ursprungligen av Json_81:

Typ alla någorlunda moderna?
Däremot har inte alla stöd för att skicka 5.1 ljud vidare till den.
Min har det som tur är, ser ingen mening med att byta förstärkare bara för att få HDMI-växlare.

Håller med om att det är synd att de tar bort den, men samtidigt är det en väldigt gammal anslutning och vad brukar Apple göra med sådana?

Vi har två tv-apparater, en i vardagsrummet och en i sovrummet. Den i sovrummet, en Sony, är ny (alltså inte äldre än tre år) och jag är inte så säker på att den har Toslink ut, ska kolla ikväll. Den i vardagsrummet är en 50" Pioneer-plasma som är över 10 år gammal. Den bästa som någonsin har gjorts men utan högtalare och utan Toslink.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-10 17:49
Ursprungligen av zinned:

Vi har två tv-apparater, en i vardagsrummet och en i sovrummet. Den i sovrummet, en Sony, är ny (alltså inte äldre än tre år) och jag är inte så säker på att den har Toslink ut, ska kolla ikväll. Den i vardagsrummet är en 50" Pioneer-plasma som är över 10 år gammal. Den bästa som någonsin har gjorts men utan högtalare och utan Toslink.

Jag har två LG, en från 2012 (50") och en äldre (32"), osäker på hur gammal men den har inte smart, båda har toslink.
Hade en annan LG, osäker på den med, men ca 2008 och även den hade toslink.

Är din sony en mindre budget-tv kanske den saknar men annars skulle jag bli förvånad.

De där pioneer'en är riktigt fina, en polare har en sån.

Ursprungligen av Json_81:

Någon som sett/hört om någon av funktionaliteten kommer till gamla ATV?

Den kommer inte. tvOS kommer inte till gamla ATV. Det står någonstans på apple.com

Ursprungligen av Anwest:

Gissar att de flesta svenskar zoomade ut när de pratade om MLB.tv-appen i nya Apple TV, men att kunna se baseboll i 60 fps blev plötsligen en kraftig USP för mig. Givet köp!

Det är det där som Apple tänker sälja på - "reinvent smart television". Och det är väl det som de flesta troligen har väntat på - hur slipper vi alla de där försöken till inbyggda smarta TV-apparater?

Min spontana tanke var "dödsstöten för de nuvarande smarta tv-apparaterna". De blir mer och mer förvisade till att vara en dum skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-10 18:20

tycker att apple music måste komma till apple tv förra modellen.

Jag har f.ö optisk ut på min LG 50" men den hackar då o då.

Såna här fördyrar nya @TV en del; http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kabl... men man får vartfall ljud ut på olika sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 18:34
Ursprungligen av Json_81:

Jag har två LG, en från 2012 (50") och en äldre (32"), osäker på hur gammal men den har inte smart, båda har toslink.
Hade en annan LG, osäker på den med, men ca 2008 och även den hade toslink.

Är din sony en mindre budget-tv kanske den saknar men annars skulle jag bli förvånad.

De där pioneer'en är riktigt fina, en polare har en sån.

Det visade sig att Sony-tvn, ej budget-tv, i sovrummet hade Toslink ut. Hjälper dock inte mig eftersom förstärkaren och högtalarna är i vardagsrummet för användning med den stora tvn.

Ursprungligen av Exteron:

Vad säger att de är bättre för att de säljer med 4K? Finns knappt några sändningar med det och generellt så finns det knappt någon som äger en TV med 4K av samma anledning, saker är inte bättre bara för att de har "bättre" siffror på ett papper.

Jo ofta så betyder bättre specar att produkterna är bättre rent tekniskt och iRL. Många nya 4K TV är nu storsäljare som säljer i miljonupplagor så att ingen äger 4K TV är bara nys.Jag har en själv och det finns en hel del material i 4K från bl.a Youtube, Netflix och Sony och snart kommer nya 4K BluRay-formatet.
Säger inte att 4K är något mirakelformat men med stor skärm så märks det ofta tydlig skillnad mot pixligare full HD.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-10 20:06
Ursprungligen av Sperious:

Det finns ju andra setups än så. I mitt sovrum är min Apple TV kopplad med HDMI till en TV för att se film och så. Samtidigt är den kopplad med optisk ut till ett aktivt högtalarsystem för dom gånger då jag bara vill lyssna på musik i sovrummet. Jag föredrar helt klart att inte behöva slå på TVn för att lyssna på musik.

Hur väljer du låtar utan skärm?

Ursprungligen av jas:

Hur väljer du låtar utan skärm?

Skulle chansa på att han gör det via en iphone eller ipad.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-10 20:34
Ursprungligen av Mikael E:

Skulle chansa på att han gör det via en iphone eller ipad.

Ahh, Airplay går igång med automagi!

Själv vill jag kunna välja låtar från dator/server, ansluten skärm verkar då enklast.

Åsså tycker jag formatet inte verkar särskilt Ive-igt. Hade varit betydligt snyggare med en lägre och bredare/djupare låda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-09-10 20:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Min spontana tanke var "dödsstöten för de nuvarande smarta tv-apparaterna". De blir mer och mer förvisade till att vara en dum skärm.

Det har de väl alltid varit? Enda smartfunktionen jag använt är plex tillfälligt.
När "smart" funktionerna kom var de usla, när de väl blev bättre så är det ändå så ostandardiserat så man blir trött bara man hör om dem.

Ursprungligen av zinned:

Det visade sig att Sony-tvn, ej budget-tv, i sovrummet hade Toslink ut. Hjälper dock inte mig eftersom förstärkaren och högtalarna är i vardagsrummet för användning med den stora tvn.

Trist att den inte har det, den är ju såpass gammal att hdmi-växlare ändå inte var särskilt vanliga och vill minnas att det var rätt bra prislapp på dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 21:34

Är det någon som funderat på om man skall köpa 32 eller 64 GB modellen? Har lite svårt att komma på varför man vill ha mycket lagring på en Apple TV....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 21:37
Ursprungligen av Mattias A:

Om man, som jag, har ett högtalarsystem utan trådlös anslutning och som nu sitter kopplat via en DA-omvandlare till den optiska utgången på AppleTV, hur löser man det med den nya AppleTV:n? Finns det någon HDMI-adapter som ger även en optisk utgång? Jag har alltså ett Harman Kardon Soundsticks 2-system.

Samma situation här. Känns som man får köra Airport Express parallellt.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-09-10 22:04
Ursprungligen av JND:

Man kan bl.a. få tag på material från sin iPhone 6s.

Jag är överraskad över att Apple inte gav nya Apple TV och iOS 9 HEVC-stöd (H.265) så att man kan visa 4K-film över WiFi. Man kan få ner bandbredden ända ner till ca 5 Mbps på det viset, så det finns god marginal. Känns ovanligt att Apple inte går hela vägen när de annars är så duktiga på att koppla deras olika produkter till en plattform. Men kanske är det för tungt att komprimera filmen till det formatet? På tal om det undrar jag hur stora 4K-filmerna från en iPhone 6s blir.

Känns för mig i alla fall som ett naturligt scenario att filma i 4K på iPhone och sedan vilja visa det smidigt via en Apple TV...

filma 4k i 30fps istället för 1080p 60fps, really? #butterysmoothvid

Ursprungligen av Json_81:

Det har de väl alltid varit? Enda smartfunktionen jag använt är plex tillfälligt.
När "smart" funktionerna kom var de usla, när de väl blev bättre så är det ändå så ostandardiserat så man blir trött bara man hör om dem..

Givetvis. Jag har bara provat dem för att se vad det var och sedan gett upp. Ska vi säga "sista spiken i kistan" då:)

Ursprungligen av jas:

Ahh, Airplay går igång med automagi!

Själv vill jag kunna välja låtar från dator/server, ansluten skärm verkar då enklast.

Ja, jag använder förstås Airplay. Vet inte riktigt vad du menar med att Airplay går igång med "automagi"? Jag väljer låt/album/spellista ifrån min iPhone eller iPad eller dator och så skickar jag musiken till lämplig Airplay-mottagare. I det här fallet Apple TV i mitt sovrum. Då anser jag det vara väldigt mycket sämre att behöva slå igång TVn där inne för att ens kunna höra någon musik.

Jag vet heller inte vad du menar med att du vill kunna välja låtar från dator/server och att du då behöver TVn igång? Givetvis skickar jag både Spotify/Apple Music samt lokal musik via Airplay ifrån ovanstående enheter på samma sätt. Min iPhone är alltid ett enklare och snyggare sätt att hitta musik än att klicka sig fram på Apple TV.

Ursprungligen av Oloff:

Samma situation här. Känns som man får köra Airport Express parallellt.

En sån här borde funka, istället för att köpa en Express: http://www.ebay.com/itm/391218553983

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-11 12:23
Ursprungligen av Sperious:

Ja, jag använder förstås Airplay. Vet inte riktigt vad du menar med att Airplay går igång med "automagi"? Jag väljer låt/album/spellista ifrån min iPhone eller iPad eller dator och så skickar jag musiken till lämplig Airplay-mottagare. I det här fallet Apple TV i mitt sovrum. Då anser jag det vara väldigt mycket sämre att behöva slå igång TVn där inne för att ens kunna höra någon musik.

Jag vet heller inte vad du menar med att du vill kunna välja låtar från dator/server och att du då behöver TVn igång? Givetvis skickar jag både Spotify/Apple Music samt lokal musik via Airplay ifrån ovanstående enheter på samma sätt. Min iPhone är alltid ett enklare och snyggare sätt att hitta musik än att klicka sig fram på Apple TV.

Har själv endast använt Airplay ett fåtal gånger. Menade man inte behöver mer än slå på ATV så tar den emot AP-signal.

Om ljudet måste gå via påslagen tv är det självklart sämre. Själv har jag prövat välja musik och podcasts via tv-gränssnittet, sedan kan man ju stänga av tvn om man kör ljudet direkt till förstärkare eller DAC.

Min ATV3 är ansluten via nätverkskabel. Brukar inte ha wifi igång så ofta (eller om det funkar över Bluetooth) men ska pröva välja musik på datorn mha telefonen. Någon speciell app som rekommenderas för detta ändamål?

Annars har jag tänkt använda en Mac mini som mediacenter och styra den med ATV-fjärrkontrollen via denna mottagare (30 USD ink frakt):
https://flirc.tv/more/flirc-usb

Ni som pratar om Smart TV-dödare. Säljs inte alla tv-apparater mer eller mindre med Smart TV-funktioner i dag? Dvs, om jag ska köpa en ny tv så får jag de funktionerna vare sig jag vill eller inte, på vilket sätt skulle Apple TV kunna påverka mitt val av tv i så fall? Eller tänker ni att man behöver köpa en tv mer sällan för att man inte behöver komma åt uppgraderade Smart TV-funktioner?

Bevaka tråden