Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora eller lilla minnet till Apple TV?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-29 09:59

Jag ska slå till på en sådan här men hur sjutton ska man veta hur mycket minne man behöver? Jag själv kommer nog inte spela jättemycket (tror jag). Dock har jag ju en son som älskar att spela. Men om Apple TVs spel kommer tilltala honom är ju inte lätt att veta.

Vad, mer än spel, behöver man mycket minne till?
Ni andra som ska köpa - vad satsar ni på?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 10:04

Eftersom jag inte vet heller, så köpte jag den "stora". Hade jag köpt den "lilla" kanske jag hade ångrat mej senare.

Jag har valt en med stora minnet men håller med om att man inte har en aning om vad som behövs. Så här skriver Apple själva
"Om du främst tänker använda din Apple TV till att strömma filmer, TV-program och musik eller till att spela några appar och spel räcker det troligen med 32 GB lagring. Om du tänker ladda ner många appar och spel kan du välja 64 GB."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 10:18

Vad gäller Macdatorer så har det alltid varit "fel" att köpa dem med "lilla" minnet. Så jag vågar inte lita på Apple i det här fallet.
Vem vet vilka appar som kommer om ett år eller två.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-29 10:24
Ursprungligen av NicklasC:

Jag har valt en med stora minnet men håller med om att man inte har en aning om vad som behövs. Så här skriver Apple själva
"Om du främst tänker använda din Apple TV till att strömma filmer, TV-program och musik eller till att spela några appar och spel räcker det troligen med 32 GB lagring. Om du tänker ladda ner många appar och spel kan du välja 64 GB."

Jag läste det också, men man har ju noll koll på hur många appar man kommer vilja ha.. Även svårt att uppskatta hur spelupplevelsen kommer vara. Jag har någon gång testat att köra iPad eller iPhone-spel via Air Play på Apple TVn, men det har ju inte varit någon höjdare direkt. Får hoppas spelupplevelsen blir bättre nu när apparna skapas för just Apple TV - och den kontrollen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-29 10:26
Ursprungligen av kenjon:

Vad gäller Macdatorer så har det alltid varit "fel" att köpa dem med "lilla" minnet. Så jag vågar inte lita på Apple i det här fallet.
Vem vet vilka appar som kommer om ett år eller två.

Jo till min senaste iPhone köpte jag största minnet. Men inte så mycket för apparnas skull - mer för video och bilder. Sådana saker är dock inget man kommer lagra i Apple TVn tror jag - mer streaming där. Och appar då.

EDIT: Men det är klart. Apparna till Apple TV kanske väger sjukt mycket mer än de till iPad och iPhone?

Varje app tar maximalt upp 200 MB på ATV:n, resten lagras i molnet (jag vet inte var:). Inget speldata lagras på maskinen utan lagras i Icloud.

Jag tror att 32 GB räcker mer än väl för det stora flertalet personer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Varje app tar maximalt upp 200 MB på ATV:n, resten lagras i molnet (jag vet inte var:). Inget speldata lagras på maskinen utan lagras i Icloud.

Jag tror att 32 GB räcker mer än väl för det stora flertalet personer.

Denna guide är rätt bra:
http://www.imore.com/should-you-buy-32-gb-or-...

Appar lagrar definitivt mer än 200MB lokalt.

Jag kommer att välja 32 GB. Kommer med största sannolikhet inte att spela spel i någon större utsträckning, utan använda den ungefär som dagens, plus kanske några appar som kan bli intressanta.

Eftersom det "bara" skiljer 600 kr så slår jag till på den stora.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-29 11:17

Beställde 32:an. Dels för att jag inte samlar på mig en massa spel (utifrån min iPhone- och iPadanvändning) men kanske mest för att 1700 spänn kändes som vad jag kunde lägga som mest på en device som jag kanske inte kommer använda mer än den gamla Apple-TV 3. Den (3:an) används ju en hel del men mest strömmar den musik och film, utan att jag "aktivt" använder apparaten.

Det är väl också lite av huvudfrågan här; kommer nya Apple-TV innebära att vi använder TV:n (och stereon) mer aktivt och inte bara passivt? Jag är inte någon konsolspelande människa så för mig är svaret (och troligtvis kommer att förbli) nej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 13:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Varje app tar maximalt upp 200 MB på ATV:n, resten lagras i molnet (jag vet inte var:). Inget speldata lagras på maskinen utan lagras i Icloud.

Jag tror att 32 GB räcker mer än väl för det stora flertalet personer.

Så säger de nu, ja. Men de kanske ändrar på den regeln framöver, när apparna blir mer och mer avancerade. Om ett år kanske gränsen blir 500 MB eller 1 GB, eller... Jag vill inte byta igen om ett år för att jag köpte "fel" storlek. Är hellre på säkra sidan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-29 13:08
Ursprungligen av kenjon:

Så säger de nu, ja. Men de kanske ändrar på den regeln framöver, när apparna blir mer och mer avancerade. Om ett år kanske gränsen blir 500 MB eller 1 GB, eller... Jag vill inte byta igen om ett år för att jag köpte "fel" storlek. Är hellre på säkra sidan

Om ett år byter man ju ändå till ATV5 för att Apple äntligen har fått tummen ur att stödja UHD, som de redan borde göra

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Denna guide är rätt bra:
http://www.imore.com/should-you-buy-32-gb-or-...

Appar lagrar definitivt mer än 200MB lokalt.

Appar har ingen permanent lagring av data på ATV. Det som beskrivs i länken är den cache som används men den kan raderas av systemet när du inte kör appen så det är inte att anse som lagring (enligt mig).

200 MB är den gräns som Apple har angett som maxgräns för den del av en app som lagras permanent på ATV men den innehåller inget lokalt data som är specifikt för din app (som poäng, avklarade nivåer etc).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2015-10-29 14:48
Ursprungligen av rk:

Beställde 32:an. Dels för att jag inte samlar på mig en massa spel (utifrån min iPhone- och iPadanvändning) men kanske mest för att 1700 spänn kändes som vad jag kunde lägga som mest på en device som jag kanske inte kommer använda mer än den gamla Apple-TV 3. Den (3:an) används ju en hel del men mest strömmar den musik och film, utan att jag "aktivt" använder apparaten.

Det är väl också lite av huvudfrågan här; kommer nya Apple-TV innebära att vi använder TV:n (och stereon) mer aktivt och inte bara passivt? Jag är inte någon konsolspelande människa så för mig är svaret (och troligtvis kommer att förbli) nej.

Jag är också inne på den här linjen. Några få appar och sedan använda den någorlunda som man använt ATV3 (som ska in i barnens rum).
Och är man en konsolspelande människa så håller man sig kanske ändå till Playstation

Men vad vet man. Kanske kommer TVn få en helt ny roll iom kommande appar som man inte visste att man behövde. Men om dom bara får väga 200 MB st så borde det ändå inte vara ett problem. Hur många kan man behöva liksom? Som BlackSmp nämnde så tänker jag att man kan behöva utrymme för att t.ex. cacha streamade grejer. Men 32 GB är ändå ganska mycket..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 14:51

Jämför iPhone från 2007 med senare varianter efter att AppStore introducerades. Visserligen bör taket på 200 MB ha viss inverkan, så länge det finns. Men jag vågar inte chansa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-29 15:14

Jag tänker att det är lika bra att köpa den minsta/billigaste för nästa år vill ju en ändå köpa Apple-TV 5...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-29 15:18

Om man ser till historien lär det dröja flera år...
Både ATV och AW tror jag inte kommer att få nya versioner varje år.

Vi ska nog vara jäkligt tacksamma att vi får välja 32 GB denna gång.
Valet mellan 16 och 64GB hade varit betydligt lättare (och dyrare).

Så här ser lagringen ut för min enhet nu efter jag lagt in några appar.
Jag gick på 64GB, tyckte inte det var så stor prisskillnad.

Jaha ja, en uppochnerbild blev det tydligen....

1
Bevaka tråden