Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV och HDMI-CEC...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick hem en Apple TV 4 igår, läste att den hanterar HDMI-CEC. Glad i hågen kastar jag mig in i det. Jag borde ha vetat bättre. CEC är ingen standard. Det är något som tillverkare kan välja att lägga till i sina enheter. Men men.

Alla enheter går via recivern, till TVn. Och allt ljud ut via recivern.
Jag såg till att HDMI-CEC är påslaget i TV och reciver.
Tryckte igång Playstation 4. Tada! Allt startar och byter ingångar.
Stänger av allt och gör samma sak med AppleTVn. Inget händer.
Jo AppleTVn startar men allt annat är avstängt.
Trist tänker jag.

Kopplar AppleTVn direkt till TVn. Och leder ljudet via optiskt kabel från TV till Reciver.
Stänger av allt och försöker igen. Samma resultat.

TVn ser att den har en AppleTV kopplad till sig. När jag väljer den ingången startar AppleTVn.

Just nu vet jag inte vad jag ska göra. En viss besvikelse finns.
Nåja startar PS4an bara för att se hur fint allt startar och ställer sig i ledet.

  • Medlem
  • Borås
  • 2015-11-04 13:58

Min setup med ATV4, Pioneer-förstärkare och Philips TV fungerar båda att starta upp och stänga ner med ATV:n. Men det är som du säger, CEC-är ingen riktig standard utan mer som Bingo-lotto.

  • Medlem
  • 2015-11-04 14:33
Ursprungligen av Ola:

Min setup med ATV4, Pioneer-förstärkare och Philips TV fungerar båda att starta upp och stänga ner med ATV:n. Men det är som du säger, CEC-är ingen riktig standard utan mer som Bingo-lotto.

Kan bara hålla med. Pioneer-förstärkare och Sony TV:
om allt är avstängd genom att trycka på valfri knapp på ATV fjärrkontrollen gör att förstärkare och TV startar och ställer sig på rätt ingång. När man väljer att villa ATV4 när allt är igång då stängs förstärkare och TV. Samma sak om ATV4 går automatiskt i villaläge och när förstärkare och TV är igång och man tittar på TV då räcker det att trycka en gång på valfri knapp på ATV4 fjärrkontrollen för att byta och ställa om allt automatiskt till ATV4. Volymen styrs också genom HDMI fast bara när ATV4 är aktiv om man inte väljer IR istället.

ATV4 är inkopplad till förstärkaren med HDMI kabel och sen går en HDMI med ARC till TVn

Hoppas Apple uppdaterar snart sin mobil remote app för att kunna styra ATV4 också med den

1
Bevaka tråden