Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi dongel istf defekt WiFi-kort

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det interna WiFi-kortet i min MacMini ( El Capitan ) verkar vara ytterst opålitligt. Datorn befinner sig fem meter från routern och har fri sikt till den, men uppkopplingen är i bästa fall intermittent. En MacBook ( Yosemite ) som placeras på samma skrivbord har inga problem att ansluta och hålla förbindelsen uppe. Det känns som om jag bör söka en annan lösning för uppkoppling, men jag vill inte dra kabel då det skulle medföra borrande för att komma igenom två dörrkarmar ( två rum med en liten hall mellan ).

Alltså återstår, idealt, en WiFi-dongel av något slag. På nätet finns det rapporter så sent som för några veckor sedan om att WiFi-donglar inte är kompatibla med El Capitan - ännu. Lätt förvirrad blir jag allt. Varför skulle det inte fungera. Finns det öht ngn Wi-Fi dongel som gör det?

Har du felsökt problemet och kommit fram till att kortet är trasigt?

Tycker du ska vänta lite innan du byter/konstaterar att det är hårdvarufel.
Du kör olika OS på dem, det kan vara det.
Felsök där först är mitt råd.
Har hört att vissa kan ha wifi problem på el capitan. Det kunde iofs vissa ha på yosemite också...
Men googla och kolla….

Känner igen det där med wifi-problem på Mac Mini

Ursprungligen av leonardo:

Det interna WiFi-kortet i min MacMini ( El Capitan ) verkar vara ytterst opålitligt. Datorn befinner sig fem meter från routern och har fri sikt till den, men uppkopplingen är i bästa fall intermittent. En MacBook ( Yosemite ) som placeras på samma skrivbord har inga problem att ansluta och hålla förbindelsen uppe. Det känns som om jag bör söka en annan lösning för uppkoppling, men jag vill inte dra kabel då det skulle medföra borrande för att komma igenom två dörrkarmar ( två rum med en liten hall mellan ).

Alltså återstår, idealt, en WiFi-dongel av något slag. På nätet finns det rapporter så sent som för några veckor sedan om att WiFi-donglar inte är kompatibla med El Capitan - ännu. Lätt förvirrad blir jag allt. Varför skulle det inte fungera. Finns det öht ngn Wi-Fi dongel som gör det?

Jag har haft Wifi-problem med min Mac Mini till och från sedan jag köpte den.
Nu vet jag givetvis inte om det är samma sorts fel på din, men på min är det definitivt mjukvarumässigt.
I nuläget fungerar Wifi ypperligt på Yosemite, det har kommit en del uppdateringar som fixat problemen.

Finns en del fixar (iaf för Yosemite) innan problemet åtgärdades ordentligt av Apple.
Har du Apples tangentbord och mus, de med blåtand alltså?
Tjänsteordningen för bluetooth kan störa ut Wifin. Finns även andra saker som man kan testa.

På din fråga om Wifi-donglar på El Capitan, så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Ingen aning.

Hoppas att det löser sig. Mac Minin är en trevlig pryl, så länge Wifin fungerar..

Låt oss då sortera eländet:

Mac Mini Wifi fungerade inte OK med Yosemite eller Mavericks heller, ännu mindre med El Capitan. Enda tvärsäkra sättet att felsöka är att ta ut WiFi-kortet och ersätta det med ett nytt. Fungerar det inte då heller blir det ett dyrbart experiment.

En annan dator på samma plats, med samma sikt och avstånd till routern, fungerar UA, fast med Yosemite. Iofs är det möjligt att uppgradera den till El Capitan, men vilket besked kommer ut av det om det fungerar - eller inte fungerar. Fungerar det, är det då en indikation att kortet i Minin är defekt? Om det inte fungerar, är det en indikation att det är El Capitan som är boven?

Jag blir inte precis klokare.

1
Bevaka tråden