Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lös del i ny iPhone 5S?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Precis fått min nya iPhone 5S. Hör när man skakar den lite lätt att det låter som en lös bit inne i den. Någon mer som har märkt detta? Smartaste är väl att höra av sig och be om en ny?

Ursprungligen av Anders Båth:

Precis fått min nya iPhone 5S. Hör när man skakar den lite lätt att det låter som en lös bit inne i den. Någon mer som har märkt detta? Smartaste är väl att höra av sig och be om en ny?

Det är sannolikt kameran och det är normalt. Det finns ett antal trådar om det men jag klarade inte av att hitta dem, men det finns säkert någon annan som har bättre koll och som kan hjälpa med det.

Ska vara så. Det är kameran som låter lite. Håll linsen nära örat och knacka lite lätt på den så hör du det tydligt. Var samma på min iPhone 5. Minns inte hur det var med 4/4s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 13:06

På min är det låsknapp, mute och volymknapparna som låter. De är inte dämpade utan när man drar fingret över de hör man hur det "knäpper".

Japp det kan mycket väl stämma att det kommer från linsen. Den ska alltså vara "lös" då? Provade att skaka en kollegas 5 utan S och den låter inte så.

Ursprungligen av Anders Båth:

Japp det kan mycket väl stämma att det kommer från linsen. Den ska alltså vara "lös" då? Provade att skaka en kollegas 5 utan S och den låter inte så.

Kan nog vara skillnader mellan exemplaren. På min 5:a lät det. Om du googlar på det så ser du att det ska vara så.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-11-06 19:56

Jag har alltid upplevt att min 4s låter lite väl mycket, men det har aldrig varit ett problem. Troligen kameran i det fallet också.

Det fanns ett problem - tror det var 4S - där batteriet kunde sitta löst och skramla. Det var/är limmat och kunde lossna. Då löste det sig genom att trycka på skärmen - " ganska hårt" - med hela handflatan - några sekunder. Sedan kom det aldrig tillbaka. Värt att prova - kanske - om det inte är kameran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-07 21:40

Konstigt, eftersom 4/4S är byggd "mot skärmen", i motsättning till tidigare och senare iPhones. Att pressa på skärmen borde inte ändra något, men att pressa på bakplattan däremot hade varit mer logiskt. Men men, funkar det så funkar det.

Ursprungligen av adress@mac:

Det fanns ett problem - tror det var 4S - där batteriet kunde sitta löst och skramla. Det var/är limmat och kunde lossna. Då löste det sig genom att trycka på skärmen - " ganska hårt" - med hela handflatan - några sekunder. Sedan kom det aldrig tillbaka. Värt att prova - kanske - om det inte är kameran.

Inget lim i 4/4S, däremot är batteriet i 5s limmat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-08 05:41

I 4S min var det lite lim, batteriet satt ganska bra fast. Inte alls så mycket som nyare bärbara eller iPad Air dock. Kan vara en åtgärd mot skramlande batteri.

Senast redigerat 2013-11-08 18:23
Ursprungligen av andas:

Jag har alltid upplevt att min 4s låter lite väl mycket, men det har aldrig varit ett problem. Troligen kameran i det fallet också.

4s har en annorlunda vibrator än andra iPhones, med en lös metallbit i en cylinder. Den är egentligen bättre, men kan skramla. Till 5:an bytte de tillbaka till gamla sorten med roterande motvikt, möjligen pga klagomål om förmodat lösa delar.

Angående mitt inlägg #8.
Har haft för många iPhone. Det var faktiskt iPhone 5 som hade det problemet - även om jag tycker det känns som längre sedan.
Det var precis i början - kanske åtgärdade Apple problemet - eller också inte.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.470934/lost-b...

Ursprungligen av adress@mac:

Angående mitt inlägg #8.
Har haft för många iPhone. Det var faktiskt iPhone 5 som hade det problemet - även om jag tycker det känns som längre sedan.
Det var precis i början - kanske åtgärdade Apple problemet - eller också inte.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.470934/lost-b...

Det är alltså inte det ljudet jag upplever i min 5S, utan ett mycket "mindre", mindre dovt ljud. Typ som en liten del i kameran säkert är lös. Men det är som "det ska vara" då, alltså?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2013-11-15 22:25
Ursprungligen av Anders Båth:

Precis fått min nya iPhone 5S. Hör när man skakar den lite lätt att det låter som en lös bit inne i den. Någon mer som har märkt detta? Smartaste är väl att höra av sig och be om en ny?

Min skramlar med och det är powerknappen som är lös. Ska åka förbi Apple Store i Täby imorn och höra med dom.

Ursprungligen av Timpppa:

Min skramlar med och det är powerknappen som är lös. Ska åka förbi Apple Store i Täby imorn och höra med dom.

Vet att det är ett gammalt inlägg men jag undrar om du minns hur det gick? Har nämligen precis köpt min första iphone ny 5s och blev besviken på att det skramlar när man läst om bra byggkvalitet.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vet att det är ett gammalt inlägg men jag undrar om du minns hur det gick? Har nämligen precis köpt min första iphone ny 5s och blev besviken på att det skramlar när man läst om bra byggkvalitet.

Det blev iaf aldrig några problem. Vill minnas att jag läste att det "skulle va så", om de va nån del i kameran som va upphängd på det sättet. Var många som hade "problemet", utan att det blev nåt strul med det så tror inte du behöver oroa dig!

Ursprungligen av Anders Båth:

Det blev iaf aldrig några problem. Vill minnas att jag läste att det "skulle va så", om de va nån del i kameran som va upphängd på det sättet. Var många som hade "problemet", utan att det blev nåt strul med det så tror inte du behöver oroa dig!

Jag tror det är powerknappen för håller jag ett finger på den blir det bättre. Det är mest en irriterande detalj som borde vara löst så långt in i produktens liv , men jag kan leva med det.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vet att det är ett gammalt inlägg men jag undrar om du minns hur det gick? Har nämligen precis köpt min första iphone ny 5s och blev besviken på att det skramlar när man läst om bra byggkvalitet.

På min femma så var det vibrationen som skramlade. Den lilla rotorn som snurrar för att skapa en vibration i telefonen alltså.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Vet att det är ett gammalt inlägg men jag undrar om du minns hur det gick? Har nämligen precis köpt min första iphone ny 5s och blev besviken på att det skramlar när man läst om bra byggkvalitet.

Du kan vara lugn. Det är någon/några rörliga delar i kameran som ska vara lösa. Allt är som det ska. Jag (tillsammans med syrran och morsan) har en 4, 4s, 5, 5s samt 3st 6s som det småskramlar lite olika mycket från då jag duttar till dem kring kameran. Har för mig att det skramlar olika mycket beroende vilket djup kamerans fokus är inställd på.

Senast redigerat 2016-02-27 23:07
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Du kan vara lugn. Det är någon/några rörliga delar i kameran som ska vara lösa. Allt är som det ska. Jag (tillsammans med syrran och morsan) har en 4, 4s, 5, 5s samt 3st 6s som det småskramlar lite olika mycket på från då jag duttar till dem kring kameran. Har för mig att det skramlar olika mycket beroende vilket djup kamerans fokus är inställd på.

Japp, allt är som det ska.

1
Bevaka tråden