- keptang
- Medlem ●
Hoppas Sauber får "lite" bättre snurr på grejerna i år. Men vi måste nog tyvärr vara realistiska.
Japp, man får hålla tummarna att man fått till det lite mer långsiktigt i år iallafall under hela säsongen. Inledningen var ju grym förra året.
Men det vettetusan..
Hoppas Sauber får "lite" bättre snurr på grejerna i år. Men vi måste nog tyvärr vara realistiska.
Ingen som har hört några detaljer om vad som hänt i stallet ? Resurser - utveckling ? Det har varit lite oroväckande tyst
Ingen som har hört några detaljer om vad som hänt i stallet ? Resurser - utveckling ? Det har varit lite oroväckande tyst
Inte så mycket som hänt (eller läckt).
Tim Malyon från Red Bull tar över som "Head of Track Engineering" hos Sauber. Tim var "Race Engineer" hos Red Bull och har varit i F1 i 10 år.
@cubeis Gick inte Nasr ut och sa att han tyckte att teamet var ärliga med att de inte hade de bästa förutsättningarna inför denna säsong. Som jag fattade det så blir det ungefär som förra året, att man får leka med det man har helt enkelt.
Men om jag inte minns helt fel så ska man få Ferraris "nya" PU i år. Den kunde man inte använda i slutet på förra säsongen eftersom man var tvungen att bygga om chassit för att den skulle passa med motorinfästningar och sånt.
Klart vi hoppas, men vi måste också vara realistiska. Frågan är om Manor kör åttor runt Sauber denna säsong med ny PU från Mercedes?
Inte den snyggaste nosen direkt. Ser ut som att framvingen har lossnat och är på väg att åka in under framhjulen. Men det är säkert en eftergift för att klara kraschtesterna? Ser slank ut för övrigt.
Är det någon som haft tid att följa F1-testerna idag? Är det något som har stuckit ut som är värt att veta? Och hur gick det för Haas, kom de runt banan?
Inget speciellt som sig brukar. Haas har kommit runt och rullat på.
Jo jag läste det. Inte bra för Sauber i så fall. Vi får väl se om detta införs i slutet på denna säsong eller i början av 2017. Den regeländring som jag tycker är knepigast att förstå är de nya däckreglerna för 2016.
Jo så borde det vara. Hoppas C35an har fått uppdateringar som gör underverk för downforce-nivåerna.
Underverk vet jag inte, men en grymt stor förbättring lär vi få se tillsammans med helt nya nya omdesignade PUn från Ferrari.
Inte vackert, men nu sitter den ju inte där för estetikens skull. Men trots denna "störtbåge" så riskerar förarna fortfarande att skadas vid en olycka av tex lösa flygande delar. Men en helt stängd cockpit har ju andra nackdelar också. Och det är väl ur detta som denna konstruktion har kommit. En kompromiss på många områden.
Ferrari provar lite halo idag.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/9f9kf7tb8h0tiyt/ferrarihalo.PNG?dl=0
Känns som beroende på var på startgriden de står kan de behöva sticka huvudet ut genom sidofönstret för att se startlamporna
Känns som beroende på var på startgriden de står kan de behöva sticka huvudet ut genom sidofönstret för att se startlamporna
hehe. är nog inga problem, Kimi tyckte inte det påverkade speciellt mycket, man har blicken så långt fram och har ett väldigt litet synfält inifrån hjälmen ändå.
Marcus kommenterade det också och såg inga problem med lösningen.
hehe. är nog inga problem, Kimi tyckte inte det påverkade speciellt mycket, man har blicken så långt fram och har ett väldigt litet synfält inifrån hjälmen ändå.
Marcus kommenterade det också och såg inga problem med lösningen.
Ja, ja, och skulle det bli problem att se startlamporna om man står i pole position så får väl Bernie köpa in lite såna där lågt placerade extralampor och montera vid sidan om startlinjen.
Eller förresten kanske inte, kan vara lämpligt handikapp för HAM/ROS att inte se lamporna?
Det team som sticker ut mest här är ju Manor med jämn fördelning av däcktyper. Antingen tänkte de redan för åtta veckor sedan att de i avsaknad av fart skall kunna göra ett stopp mindre än alla andra. Eller - kan det vara så här det ser ut om man inte meddelat FIA något eget val innan deadline och får däcken tilldelade sig?
Det team som sticker ut mest här är ju Manor med jämn fördelning av däcktyper. Antingen tänkte de redan för åtta veckor sedan att de i avsaknad av fart skall kunna göra ett stopp mindre än alla andra. Eller - kan det vara så här det ser ut om man inte meddelat FIA något eget val innan deadline och får däcken tilldelade sig?
Däckvalet inför premiären gjordes för länge sendan. Minns inte exakt, men var det inte runt årsskiftet? Det var långt före testerna iaf.
Däckvalet inför premiären gjordes för länge sendan. Minns inte exakt, men var det inte runt årsskiftet? Det var långt före testerna iaf.
Deadline inför Australien var 11 december. Hade för mig att det var 8 veckor före som gällde, men för tävlingar utanför Europa är det 14 veckor enligt Fia-reglerna. Teamen får veta vilka däck Pirelli nominerat en vecka innan deadline.
Competitors must then inform the FIA, no less than eight weeks before the start of each Event held in Europe and fourteen weeks before the start of each Event held outside Europe, which specifications of dry-weather tyres they wish to use for each of their drivers at the Event.
...
If a competitor fails to provide the above information before the deadline the FIA will allocate tyre specifications to any driver concerned as it deems appropriate.
Ganska fräck, men jag hade förväntat mig en gul bil med vita och svarta detaljer. Som på den gamla goda tiden...
Idag presenterade Renault sin raceutstyrsel:
Inte helt otippat har de öst på med gult...