Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #136: Nästa Steve Jobs

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I den här veckans podd funderar Ida och Jakob på om Apple behöver en ny Steve Jobs och vem det då skulle kunna vara.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-05-14 17:00

Podden lät jättebra utan studio-utrustning Trevligt avsnitt. Jag var nog inte ensam om att säga "Elon Musk" högt innan ni gjorde det. Han är min idol - efter Steve Jobs - i vuxen ålder. Och för övrigt minns jag ditt ensamma avsnitt Ida (har du inte gjort 2st förresten?), jag tycker du ska göra det igen. Ni får ju tänka på oss trogna som varit med sedan #1 och som aldrig missar ett avsnitt. Keep it up!

Intressant! Min syn på att Apple behöver en Jobs kanske är fel utgångspunkt. Det jag saknar främsta var att under min tid som övergången PC-Macanvöndare, 2010-2013 var Mac-uppdateringarna något att se fram emot och varje konferens bjöd på ett "tack för att ni hör min önskan"-känsla. Detta upplever inte jag sker längre. Utan dessa uppdateringar som gjordes mycket snabbare förut tar nu 2-3 år? Hur svårt de har att uppdatera Macbook PRO eller Mac PRO. Det har liksom gått snett där. Men i all kritik så ingår inte den minsta oro för deras överlevnad. Nejdå, men osedd och missnöjd kund ja absolut! Skulle nog säga att de ända produkterna de uppdaterar lagom fort är iPhone och iMac allt annat segas ut. Detta gör att en ledare, likt ni säger sol skulle få teamen att slita hårdare kan behövas eller en annan modell av processerna, men uppdateringsfrekvensen för Mac-produkterna är utom all kritik. Problemen med företag som får en dunderhit är att de andra "mindre viktiga produkterna" får ta ett steg tillbaka.

Bra pod!

Inget fel på ljudet där inte. Prima podd

Nästa Jobs kanske är en kines eller indier...men å andra sidan har IT-historien och innovation där varit extremt monoitiskt ETT land: USA. IBM, Apple, Bells Labs, Intel, Micorsoft, Xerox, HP, etc, etc, etc. Bara ett icke-amerikanskt företag lirar historiskt i denna liga: Sony (och då tänker jag inte på Walkman etc - utan att dom t.ex. lade det tekniska stommen för TV-broadcast-production på hela klotet).

Jo, om Musk differentierar sig lite till så kanske han går till historien. Att han tog över en elbilsfabrik är ju inget supercoolt direkt men hans vision om t.ex. ett "standardsystem" med "husbatterier" kan förändra världen as we know it. Rymdgrejen han håller på med är inget som kommer att förändra livet för klotets människor - bara för några få i eliten kanske.

Senast redigerat 2016-05-16 17:51
1
Bevaka tråden