Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operatören Tre testar reklamblockering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Teleoperatören Tre i Storbritannien testar att blockera nätreklam för sina kunder, ett tilltag som väcker kritik.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-31 18:49

Ja, detta rimmar väl illa med nätneutralitet? Även om syftet kan tyckas vara kundvänligt, är det väl upp till internetkunden vad som ska blockeras.

Ursprungligen av IngoX:

Ja, detta rimmar väl illa med nätneutralitet? Även om syftet kan tyckas vara kundvänligt, är det väl upp till internetkunden vad som ska blockeras.

Tror mer det handlar om att locka kunder än att stoppa någon neutralitet, finns säkert en funktion som stänger av det.
Sen kan jag tänka mig att Google antagligen kommer ha ett och annat att säga om det sprider sig bland operatörerna ?

Tänker mig att det går rätt så lätt att blockera det mesta själv förutom just de på facebook, det är dem jag vill komma åt. Med andra ord bara kommersiellt som fri surf på utvalda (populära) sociala medier.

Har dålig koll på hur blockering av annonser på IOS fungerar, finns det några möjligheter till det alls utan jailbreak?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-01 09:28
Ursprungligen av Iliyena:

Tänker mig att det går rätt så lätt att blockera det mesta själv förutom just de på facebook, det är dem jag vill komma åt. Med andra ord bara kommersiellt som fri surf på utvalda (populära) sociala medier.

Har dålig koll på hur blockering av annonser på IOS fungerar, finns det några möjligheter till det alls utan jailbreak?

Jodå, har du bara en enhet med iOS 9 och 64bitars A7 processor, dvs en enhet släppt sent 2013 eller senare.
Här är ett jämförande test, själv kör jag Adamant och märker den inte, den tar bort reklam utan att jag behöver göra nånting.

Men att en operatör skall in och peta i trafiken – skäms 3!
Det är som att en bokhandel censurerar böcker: farligt och nervärderande av mitt eget intellekt.

Jag kan möjligtvis förstår att en operatör erbjuder reklamblockering. Men även det är en farlig väg att gå, då operatören skaffar sig möjligheter för att godtyckligt censurera. Vad blir ryssens eller terroristens första mål? Jo att hacka operatören och "ställa" om lite i filtret för att fritt kontrollera media. Sluttande planet slutar i avgrunden.

Tur att man inte kör 3 - tydligen ett företag som vill censurera informationsflödet...detta är sjukt oavsett motiv.
Själv kör jag Crystal på iOS och på Mac har jag ingen reklam (pluggar i webbläsare löser det sedan många, många år).
Som sagt; det är upp till användaren vad som ska filtreras och inte filtreras. Nu vet man vad 3 är för företag.
Dessutom; andra aktörer (Google etc) kommer att - på något sätt - sätta stopp för detta. Plötsligt säger 3 i UK att man lägger ner grejen...på grund av blablabla (att dom blev "hotade" av andra IT-tungviktare kommer dom aldrig att säga).

Notera: OM all reklam förvann på Nätet så skulle t.ex. Google - ett av världens största IT-företag - förintas.

Kan man tänka sig att Tre hoppas på att belastningen på deras nät kan minska i och med att mindre data passerar deras nät?

1
Bevaka tråden